Som noen kanskje har fått med seg har jeg en Type 4-motor under oppbygging, som skal inn i min gule 1302 fra 1971. Samtidig med at bilen får ny og større motor fant jeg ut at jeg skulle prøve å få tatt det som var av rust, og tatt en ordentlig overhaling av forstillinga.
Det er handlet inn brukte skivebremser fra en boble, som kjent får en godkjent opp til 100 hester med slike bremser, så jeg satser på å holde motoren under dette.
Til forstillinga slo jeg like godt på stortromma og handlet et "Full front kit" fra TopLine, dvs. nye styrestag med endeledd, midtre styrestag, bærekuler, styredemper, bronseforing til hjelpesnekka, alt av urethanforinger, "caster fix bushing" (urethanforing til stabilisatorstaget som flytter staget litt fremover, for senkede biler) og camber+ kit (6mm/1 grad ekstra justering av cambervinkelen i begge retninger). TopLine er kjent for å levere kvalitetsdeler, og deres camber+ kit og caster fix bushing er kjempegreie å ha når bilen er senket.
Når jeg kjøpte bilen var den såvidt jeg kunne se relativt rustfri, eller i alle fall uten noen annet enn overflaterust. Når jeg til slutt tok en grundig sjekk av bilen fant jeg selvsagt noe glassfiber fremme under hver av skjermene, som dette over stygge saker. Ikke noe det er umulig å få til, men selvsagt er det kjedelig å finne slik på bilen en har trodd er rustfri.
Førersiden; her har jeg kun tatt det groveste med et skrujern, men denne siden er den verste.

Passasjersiden; her har jeg begynt å kappe ut dårlig metall, og gått på med en grovrengjører/negerkuse.

Hva tror dere om den rusta?
Planen min blir nok å få rensket ordentlig opp inni alle kriker og kroker ved å sandblåse. Så sveiser jeg igjen hullene i bunn, dvs. de som vender mot bakken. For å få beskyttet innsiden mot videre rust skal jeg så dekke innsiden med et egnet stoff (POR 15? Owatrol?), og så kappe en plate som passer over det store hullet, men lage et lite hull i denne før jeg sveiser den fast, slik at jeg har sjangs å komme til med en sprøyte av noe slag og få dekket sveisene med noe. Så dekkes det hullet med glassfiber. Hørtes ikke det ut som god plan?