DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #660 på: mai 10, 2008, 20:26:48 pm » |
|
hvor mange grader har du egentlig på bakhjula dine....? jeg har 12 graderc  camberboyzindahood Hmm.. si det. Skal se om jeg finner skiva i morra så skal jeg måle 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #662 på: mai 10, 2008, 21:34:42 pm » |
|
da har jeg noe å glede meg til siden je ligger bare her i sjukesenga...  MÅTTE jo ut og måle da  19-20 grader har jeg med lufta i bunn 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #664 på: mai 10, 2008, 21:49:17 pm » |
|
Gleder meg til bilen vert ferdig!! for denna vert BRA  Ganske so tøffe speglar du har valgt 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #666 på: mai 10, 2008, 23:45:39 pm » |
|
 Men da vert jo endå bedre 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #667 på: mai 11, 2008, 23:49:04 pm » |
|
*LYDDEMPING* Folkens... tenkte jeg skulle støydempe gulv, dører etc. før alt monteres. Har kikket på diverse slike "matter" men det koster jo en halv formue. I Statene koster en rull som er nok til en hel bil $89, men dette veier jo "litt" så frakten vil komme på $125.  Noen tips om hva jeg bør kjøpe og hvor??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #668 på: mai 11, 2008, 23:50:43 pm » |
|
Rockwool på trevare forhandlaren, om du ikkje er redd for fukt og rust...
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|
ratmads
Juniormedlem
 
Innlegg: 88
Bosted: tromsø
|
 |
« Svar #670 på: mai 12, 2008, 00:05:08 am » |
|
gromt projekt du... æ skulle hatt like mye ork å tid til å gjort så like mye. får bli ettervert en gang. får ta litt mindre projekt i første omgang.. stå på.. gleder mæ til å se det ferdige resultate.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #671 på: mai 12, 2008, 00:22:52 am » |
|
Koster en halv formue med skikkelig matter :O De funker selvfølgelig, men jeg får sjekke litt rundt før jeg går til innkjøp.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #672 på: mai 12, 2008, 22:36:59 pm » |
|
* "Søndags" update * Vel.. føltes ut som søndag i hvertfall  Fortsatte pussingen av sprøytesparkelen jeg la på skjermene i går kveld. Så fikk jeg startet på den permanente oppkoblingen av air ride'en. Standardpanelet passer jo ingen steder så her måtte jeg finne frem plåten og lage til noe nytt. Laget først en mal i papp som jeg overførte til plåt, og etter en times tid med dremel og vinkelsliper så det slik ut. Bryterne er ikke festet permanent ennå, derfor sitter de ikke "på linje" på dette bildet   Kommer til å modifisere selve lokket til hanskerommet slik at den org. låsemekanismen ikke brukes. Slipper da lage hull til denne i plata som jeg har laget til. Startet også med motoren. Skal få denne klar i løpet av uka hadde jeg tenkt. Oppdaget til min store ergrelse at jeg hadde kjøpt feil rør til støtstengene : bråk : Jeg er 100% sikker på at jeg kjøpte til riktig 1200 motor, men de var for korte... jaja. Det rare er også at jeg ikke finner min motorkode i HAYNES. Min motor er merket med "D xxxxxxxxxxxx" Fikk også en hjelper i kveld. Stor takk til Sverre for entusiastisk hjelp med demonteringen av motoren   Stay tuned! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #673 på: mai 12, 2008, 23:53:14 pm » |
|
Folkens.. vurderer å montere en større oljekjøler før jeg klemmer på plass motoren.  Det er slik at jeg fjerner den som sitter på motoren i dag og monterer adapteret som følger med og så fører slangene ut av viftehuset og til kjøleren som er montert på bakveggen i motorrommet? Bør jeg velg en versjon med elektronisk vifte når jeg først holder på?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #674 på: mai 13, 2008, 00:01:27 am » |
|
Hvorfor vil du ha det?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #675 på: mai 13, 2008, 00:12:59 am » |
|
Den vanlige oljekjøleren fører varmluften ut av motorrommet, din løsning varmer opp kjøleluften... ikke så vellykket?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #676 på: mai 13, 2008, 01:13:01 am » |
|
*klø* jeg mener da bestemt å ha sett disse montert på bakveggen i motorrommet?! Fant denne nå hvor man har plassert den under bilen (med vifte).  Det er vel ikke oljekjøleren som fører varmen ut av motorrommet?? Viftehuset suger vel luft inn bak og fører denne inn til bl.a. oljekjøleren. Monterer man en større oljekjøler på baksiden (hvor lufta kommer inn under bakruta) så vil jo denne kjøle bedre enn den lille som sitter viftehuset?! Monterer man i tillegg ei elektronisk vifte med termostat så er man sikret kjøling når man f.eks. står i kø en varm sommerdag. ..eller er jeg heeeeelt på jordet her?
|
|
« Siste redigering: mai 13, 2008, 01:16:21 am av Thomas S (DrLaban) »
|
Loggført
|
|
|
|
anders.
Supermedlem
    
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg
|
 |
« Svar #677 på: mai 13, 2008, 01:42:09 am » |
|
bare du får det fint og tett over og underdelen av motoren og pakninger runt alle hull til papprøra så holder det orginale fint på varme somerdager  skal du sette på annen oljekjøler så sett det under og ha den lufta oppe så kald som mulig . kødda litt med varmen på bobla i fjor men fikset litt sån småting og tettet alle små hull og det var ikke no pes no mer. de veldig varme dagene speica jeg ut lokket litt i bunn  trengte sikkert ikke det men er ikke du litt golf 1 kar a? det er ikke bare du som stresser løpet før BR nå jeg fikk opdrag av en kompis . lav ener på gang. den er totalt i fra hverandre og ska rustsveise kanaler lakkes invendig og ute og monteres før BR. greier jeg det så SKAL du få det til. jeg håper på en omvisning på en sen kveld i brform 
|
|
|
Loggført
|
1 up
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #678 på: mai 13, 2008, 06:25:28 am » |
|
Du trenger ikke alle de slanga og det greiene der... bare gjør det skikkelig orginalt så holder det i massevis. Alt annet er jalla løsninger bortsett fra å ha alt orginalt, og i tillegg det som kalles "full flow" da trekker man ut en slange fra olje pumpa, sperrer den orginale utgangen av pumpa, sender så olja gjennom ett filter og så enten via en termostat og til en ekstern kjøler eller rett tilbake til blokka der olja skulle kommet fra oljepumpa slik at olja blir kjølt på vanlig måte. Men sålenge du skal ha orginal motor er det ingen grunn for at du skal styre med alle de slanga og det der. Noen mener at man aldri trenger større kjøler, noen mener man trenger litt større, mens den siste gruppen tror man trenger slik stor ekstra kjøler. Men ingen tror at du trenger å fjerne den orginale og sette inn en annen en. Og i hvertfall ikke i motorrommet!!!! Motor koder: http://hem.passagen.se/lexluger/kallafakta/
|
|
« Siste redigering: mai 13, 2008, 06:33:13 am av Gunnar|Rennfahrer2 »
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #679 på: mai 13, 2008, 10:42:59 am » |
|
Du trenger ikke alle de slanga og det greiene der... bare gjør det skikkelig orginalt så holder det i massevis. Alt annet er jalla løsninger bortsett fra å ha alt orginalt, og i tillegg det som kalles "full flow" da trekker man ut en slange fra olje pumpa, sperrer den orginale utgangen av pumpa, sender så olja gjennom ett filter og så enten via en termostat og til en ekstern kjøler eller rett tilbake til blokka der olja skulle kommet fra oljepumpa slik at olja blir kjølt på vanlig måte. Men sålenge du skal ha orginal motor er det ingen grunn for at du skal styre med alle de slanga og det der. Noen mener at man aldri trenger større kjøler, noen mener man trenger litt større, mens den siste gruppen tror man trenger slik stor ekstra kjøler. Men ingen tror at du trenger å fjerne den orginale og sette inn en annen en. Og i hvertfall ikke i motorrommet!!!! Motor koder: http://hem.passagen.se/lexluger/kallafakta/Takker for oppklaring  Siden jeg er usikker på hvordan tilstand den gamle er i så har jeg lagt til en ny org. på bestillinga fra CIP1.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #680 på: mai 13, 2008, 11:12:42 am » |
|
*klø* jeg mener da bestemt å ha sett disse montert på bakveggen i motorrommet?! Fant denne nå hvor man har plassert den under bilen (med vifte).  Det er vel ikke oljekjøleren som fører varmen ut av motorrommet?? Viftehuset suger vel luft inn bak og fører denne inn til bl.a. oljekjøleren. Monterer man en større oljekjøler på baksiden (hvor lufta kommer inn under bakruta) så vil jo denne kjøle bedre enn den lille som sitter viftehuset?! Monterer man i tillegg ei elektronisk vifte med termostat så er man sikret kjøling når man f.eks. står i kø en varm sommerdag. ..eller er jeg heeeeelt på jordet her? Det jeg mente med det jag skrev var at på bobler av litt nyere dato så står oljekjøleren i noe som blir kalt doghouse... et lite eget rom på baksiden av viftehuset. Der inne får den luft pumpet gjennom seg fra vifta, denne luften og varmen ledes deretter ut gjennom en kanal ved siden av cluch utløseren. Prinsippet på kjølingen er enkel, over motor roms pakningen skal det være kaldt, og under skal/blir det varmt.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #681 på: mai 13, 2008, 14:30:15 pm » |
|
*klø* jeg mener da bestemt å ha sett disse montert på bakveggen i motorrommet?! Fant denne nå hvor man har plassert den under bilen (med vifte).  Det er vel ikke oljekjøleren som fører varmen ut av motorrommet?? Viftehuset suger vel luft inn bak og fører denne inn til bl.a. oljekjøleren. Monterer man en større oljekjøler på baksiden (hvor lufta kommer inn under bakruta) så vil jo denne kjøle bedre enn den lille som sitter viftehuset?! Monterer man i tillegg ei elektronisk vifte med termostat så er man sikret kjøling når man f.eks. står i kø en varm sommerdag. ..eller er jeg heeeeelt på jordet her? Det jeg mente med det jag skrev var at på bobler av litt nyere dato så står oljekjøleren i noe som blir kalt doghouse... et lite eget rom på baksiden av viftehuset. Der inne får den luft pumpet gjennom seg fra vifta, denne luften og varmen ledes deretter ut gjennom en kanal ved siden av cluch utløseren. Prinsippet på kjølingen er enkel, over motor roms pakningen skal det være kaldt, og under skal/blir det varmt. Ahh I see. Da er alt på stell. Er det veldig mye større effekt i å vippe ut bakluka i overkant kontra å ha den litt spacet ut i nedkant? Leste også at noen pleide å space ut skiltet i overkant og kappe ut spalter bak det for å slippe inn ekstra luft under kjøring. ... en "mini" stand-off på en måte.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #682 på: mai 13, 2008, 23:52:56 pm » |
|
Om motoren skal være orginal.. hvorfor begynne å endre på kjølesystemet??? Tror du ikke på at Bobler funker selv i det råvarme landet Norge som vi bor i... Tyske ingeniører på 50 og 60 tallet var nok ikke så dumme. Bare pass på, som nevnt over, av motorpakning osv er på plass. Så kan du kjøre i sahara om du vil. No prob. Grøsser når jeg ser biler blir brukt uten bakre kjøleblekket inntakt... men med cool air kit og oljekjølere i hue og rævva. Bare å lage problemer for en selv.
Du har mye "rett" på gang i dette prosjektet ditt :-) ... men nå begynner du å vandre utover et jorde som ikke står i stil til resten.
Sett større kjøler på bruksbilen din i stedet... den trenger det sikkert mer :-D
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #683 på: mai 14, 2008, 00:23:39 am » |
|
Du har mye "rett" på gang i dette prosjektet ditt :-) ... men nå begynner du å vandre utover et jorde som ikke står i stil til resten.
Kanskje derfor jeg spør  Antar at de ikke selger oljekjøler-kit for moroskyld så da er det jo greid å sjekke ut hva "massene" mener om den slags. Mææææn, nu setter vi en strek for "kjølepreiken". Jeg har fått den infoen jeg trenger. Updaten fra i kveld er strøken garasje. Fikk tatt en skikkelig opprydding etter de to siste månedene med jobbing. Plutselig hadde jeg plass til en hel bil der igjen gitt. Naboen kom også over med en org. motorbukk på hjul slik at det blir litt enklere jobbe med motoren. Sweet  Edit: Glemte å si at jeg trolig har funnet en løsning på å få bilen ned èn tomme til foran  Har hatt litt mailutveksling med Pete hos Airkewld de siste dagene....
|
|
« Siste redigering: mai 14, 2008, 00:27:45 am av Thomas S (DrLaban) »
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #684 på: mai 14, 2008, 12:48:02 pm » |
|
Er det noen som har komplett brakett for feste av batteri liggende? Trenger også selve festet som sitter i gulvet. Finnes dette som rep.del eller har noen dette liggende kappet ut av ei gammal flyndre? Kan sikkert feste det på en annen måte men jeg vil at det ser originalt ut  Jeg trenger dette da jeg skal inn med ett ekstra batteri under baksetet. "Skillerelè" til to batterier er på vei over dammen. Kom på $54 inkl. frakt.  Planen er å kjøre starter og "dør-popperne" på ett batteri og alt annet (inkl. air ride) på batteri nr.2.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #685 på: mai 14, 2008, 12:52:11 pm » |
|
Kan sikkert feste det på en annen måte men jeg vil at det ser originalt ut  av en el annen grunn ser jeg ikke for meg at du er opptatt av at ting skal være orginalt? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #686 på: mai 14, 2008, 15:25:29 pm » |
|
Kan sikkert feste det på en annen måte men jeg vil at det ser originalt ut  av en el annen grunn ser jeg ikke for meg at du er opptatt av at ting skal være orginalt?  Hehehe.. originalt som at venstre batteri ikke er festet med stropper og oser "jeg har blitt ettermontert"  Originalt som i at ashPoden ser fabrikksmontert ut (for å dra den strikken veeeeeeeeeldig langt)  Hvis en som ser bilen tenker... "hmmm... jeg er da NESTEN sikker på at denne ikke ble levert med to batterier" ..da er det vellykket 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #687 på: mai 14, 2008, 23:46:35 pm » |
|
*Update* Ble ferdig med "grunnærbe" på alle motordeksler i kveld. De er nå klare for lakk. Blokka ble også grundig vasket/renset slik at også denne er klar for litt finish. Fikk løftet bilen litt opp fra bakken slik at jeg fikk målt hvor mye modifikasjonen av forstillingen vil utgjøre på bilen... 15mm lavere blir den foran, men da sier bærekulene STOPP også! Skal jeg ha den lavere nå så må jeg løfte rammehodet  hehe Ser nå at det hadde vært en fordel med link pin...  Har jo også muligheten til å gå for lavere profil på dekkene, men jeg er veldig fornøyd med "looken" hjulene har fått nå. BTW: You can call me crazy 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #688 på: mai 15, 2008, 10:50:40 am » |
|
Sånn.. da var siste "stjernepose" bestillt fra Statene  Orderen ble på 36 varelinjer gitt.. hehe Og i den er det masse herlig snacks som jeg har hatt lagret på min "wishlist" i lang lang tid. ..i tillegg til at det hadde dukket opp diverse nyheter som jeg bare MÅTTE ha. Damn you CIP1  Da er det bare å glede seg til at UPS kommer med tungt lastet bil på mandag 
|
|
« Siste redigering: mai 15, 2008, 10:52:24 am av Thomas S (DrLaban) »
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #689 på: mai 15, 2008, 11:21:36 am » |
|
Hvor mye er forstillinga di smalna? Mulig det står lengre bak i tråden men jeg gidder ikke å lete 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
|