Har 1stykk sliten garasje med ruglete mur gulv og plankevegger ..
har noen tanker om oppgradering ..
selvsagt starte med å tømme garasjen HELT .
fjerne alt av spiker og ymse hyller på veggene ..
fore ut veggene med ca 10cm .legge i glava . Men usikker på hvordan type vegger jeg vil og bør ha. Spon eller gips?
Gips er jo brannsikkert såsålenge før varmen går gjenom men et rent h..... å få festa skap/hyller i pluss at hjørner etc er utsatte plasser og gipsen sprekker. dermed er jo spon et bra alternativ mener jeg., men dog ikke brannsikkert. Uansett gått bra i alle år med de plankevegga å for en slik hobby amatør mekker jeg er.
Nye vinduer .(3.stk) som er isolerte. sitter gamle slitne, trekkfulle vinduer der nå.
Gulvet er delvis støpt oppat for ca 10 år siden ..men resterende gammel betong må ut, for å så deretter legge på et jevnt lag utover det hele . men går med en tanke om å lage ei enkel smøregrav. men mye arbeid da for et hull i gulvet så vet ikke om jeg gidder.
Og hva anbefaler dere til ferdigbehandling av gulvet. bare jevn betong eller epoxy maling??
noen undrer seg at jeg ikke har nevnt taket? treplank det også, bra isolert oppå garasjen så her trengs det kun et par-tre strøk med hvit maling..
Lysmessig må jeg ha en kraftig oppgradering, varme? jo.vel ..enn så lenge har jeg ei diger byggtørke som funker fint.det skumle med denne er at jeg fyrer på avg fri diesel ,noe som gir masse eksos (kullos) som spyr rett ut i rommet samtidig som byggtørka suger masse luft inn i andre enden . kan gi en del ubehagelige opplevelser hvis man ikke lufter ut innimellom. på sikt kanskje en varmepumpe?? kjøpe fra qxl/netthandelen for å installere selv. bruker ikke 15-20k på ei ferdig montert pumpe.

garasjen har også en liten bod på ca 10kvm som har egen dør fra yttersiden, her var planen å åpne opp ene tverrveggen slik at jeg får dør rett inn i garasjen .rive ut det morkne plankegulvet fra tidlig 1900 tallet:P fylle i betong.. lage kratige trehyller på veggen til å lagre gromme vw deler..
Høres dette greit ut ? forslag mottas med takk.

god jul