|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #1 på: desember 09, 2008, 18:34:52 pm » |
|
Det går, men på bekostning av startaren si helsa...
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
EGOtrip
Medlem
  
Innlegg: 166
Bosted: Lillehammer
It´s not the fart that kills, it´s the smell.
|
 |
« Svar #2 på: desember 09, 2008, 18:35:42 pm » |
|
Vil tippe på det ja.. Du kan være så uheldig å svi i stykker coil, dynamo, og starter. Anbefaler på det sterkeste å la være
|
|
|
Loggført
|
69´ boble prosjekt 82´ 944 prosjekt
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #4 på: desember 09, 2008, 19:19:47 pm » |
|
Skal du kjøre langt?
Gjort dette haugevis med ganger uten problemer. Koble fra dynamo, og unngå å sette på lysa.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #6 på: desember 09, 2008, 23:23:05 pm » |
|
Du må ikke dra lenge på starteren, ellers har jeg hørt om folk som har kjørt med 6v starter i årevis selv om de har bygd om resten til 12v. Men, som sagt, ikke dra lenge på starteren. Da kan den brenne.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
71kg
Supermedlem
    
Innlegg: 646
Bosted: Kristiansand
Senkepøbel
|
 |
« Svar #7 på: desember 09, 2008, 23:28:00 pm » |
|
hei. starteren er ikke problemet, kjørte selv med 6volt starter og 12v, men jeg tror du tar knekken på batteriet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #8 på: desember 09, 2008, 23:53:19 pm » |
|
Har gjort dette selv med 12 volt...Startern gikk jo rundt, men ikke slå på lys m.m. Det kommer også lite hyggelige lyder fra bla ladereleet når/hvis bilen starter. Etter ytterligere noe tid kommer det også ofte (svidd) lukt som gjør at du bør stoppe motoren...
Bedre er det å ha et 150 Ampere 6 volt "traktorbatteri for slike oppgaver. Det har jeg...Disse er ofte billigere enn std 6 volt batterier, men tar vel litt mye plass. (Passer såvidt i Type 3)
Hilsen med en som kjører 6 voltsbil laget i 63...
|
|
« Siste redigering: desember 09, 2008, 23:59:09 pm av Squareback »
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #9 på: desember 09, 2008, 23:56:35 pm » |
|
6 volt batterier selges forøvrig til rundt tusenlappen hos Biltema. Har et slikt i '67 bobla mi, og det funker fjell!
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
|
OTO
Supermedlem
    
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik
|
 |
« Svar #11 på: desember 10, 2008, 01:45:18 am » |
|
Jeg bygde om 58 modellen min fra 6 til 12v. pga girkassa beholdt jeg 6v starter. Dette kjørte jeg med i 10 år og sleit ut 3 startere..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #12 på: desember 27, 2008, 01:11:56 am » |
|
om du kryper under bilen når du har jekka den opp litt så kan du koble en startkabal på ledningen til motoren til starteren om du setter et 12 v batteri ved sida....da er det kun motoren i starteren som løper rundt når du prøver å starte den...husk og sette inn et 6 volt batteri der det egentlig skal være det  og tenninga på  men husk at du burde sjekke alle slanger og slikt på bilen der det går besin om det har stått tør i 25 år og plutselig får bensin....glemte det je og da endte 10 liter bensin på golvet....og DET kan være farlig om det er i en låve....
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
|