Are
Medlem
  
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim
|
 |
« på: desember 21, 2008, 17:36:11 pm » |
|
Hei. Har en orginalveiv med påsveisede motvekter liggende. Den er godt brukt, og har revet 2 rådelager... Veiva har vært slipet til første underdim allerede (0.25mm) og må ned på 0.50mm underdim vil jeg tro, ihvertfall på rådejournalene. Har målt den til følgende: veivjournal 1 : 54,73mm / 54,73mm veivjournal 2 : 54,73mm / 54,72mm Veivjournal 3 : 54,73mm / 54,74mm Rådejournal 1 : 54,72mm / 54,73mm Rådejournal 2 : 54,99mm / 54,98mm Rådejournal 3 : 54,57mm / 54,57mm Rådejournal 4 : 54,71mm / 54,72mm  Tenkte å bruke denne i en 1915 turbo motor, men jeg lurer litt på hva folket tror om omslipede veiver? Blir det like bra som nytt? Har hørt mye rart om at overflaten på veiva mister hardheten/herdingen når du sliper den. Er dette tilfellet, eller bare normal thesamba hysteri`? Hadde vært greit med litt synspunkter fra noen som har hold på med dette lenger enn meg, før jeg legger penger i noe som kansje hører hjemme som båtanker  Are..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1 på: desember 22, 2008, 17:44:11 pm » |
|
tja. finns jo utallige omslipt veiver der ute som virker bra. nå skal jo ikke noe av lagrene (som er bløte) være i direkte kontakt med veiva, da det skal være oljefilm i mellom så hvor avgjørende det er att overflaten er herdet vet jeg ikke. min oppfattning er vel att overflaten ikke er herdet heller ?? men bare så hard som den naturlig blir med den stålkvaliteten som veiva er laget av .
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Are
Medlem
  
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #2 på: desember 22, 2008, 19:03:04 pm » |
|
Tenkte i de banene jeg og. Blir bare litt forvirret, fordi som vanlig når du spør om noe på thesamba, er det eneste som duger splitter nytt, og heller ikke orginale vw deler. Har fått pris på rundt 1000,- + moms på sliping av veiva, så da ser det ut til at jeg kommer til å gå for det. Har ikke fått vist fram veiva til de som skal maskinere, men de kan sikkert komme med gode råd de også 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #3 på: desember 22, 2008, 22:34:50 pm » |
|
Ser at jeg har gitt $129 for en ny Scat 69 mm motvektsveiv. Det blir 857.85 ifølge mine kvitteringer. Dette var nok en god handel med noe lavere dollarkurs en i dag, men 1000,- + moms for sliping, kontra ny veiv kan jo vurderes 
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #4 på: desember 22, 2008, 22:38:46 pm » |
|
hvis man skal måle det kun i penger. kina vs Genuine vw . hmmm  vet hva jeg hadde valgt i allefall.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #5 på: desember 22, 2008, 23:31:31 pm » |
|
Slip veiva.. det finnes ingen veiver på markedet i dag med påsveisede motvekter som ikke er slipt. Så om du går opp en overdim til har ingen betydning.
Men før du sliper må du sjekke om den er rett. Som oftest bøyer den seg når det skjærer på en råde eller to. Og det fine da med en kvalitetsveiv som vw orginal.. er at du kan rette den i verkstedpresse. Dette går ikke med en støpt veiv... Men vær forsiktig. Det tillates ingen bøy overhode.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #6 på: desember 23, 2008, 02:39:53 am » |
|
Lagerbaner er herdede. Herdingen ble trolig gjort med åpen flamme (mener jeg har sett en video av det en gang), og så dyppet i vann/olje for kjølingen som gir herding. Da det kun er en begrenset dybde herdingen vil gjøres, på grunn av at varmen ikke trenger helt inn i senter av akslingen, vil en kunne slipe seg for dypt.
Hva det har å si i praksis, får noen andre svare på. De som sliper om etter å ha sveis på motvekter gjør vel en herdeprosess skulle man tro og håpe.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #7 på: desember 23, 2008, 11:34:15 am » |
|
Herdingen som tas på veiver før de sendes til kunde kalles nitrering... eller deromkring
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #8 på: desember 23, 2008, 15:08:39 pm » |
|
Omslipt og avbalansert er vel like godt som ny veiv med påsveiste motvekter? Denne er jo slipt til første underdimensjon allerede. Du må vurdere kostnader og leveringstid i forhold til å kjøpe ny. Husk å avbalansere svinghjul og trykkplate sammen med veiva! Sjekk og vektjuster rådene samtidig. (+- 1 gram)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #9 på: desember 23, 2008, 15:19:11 pm » |
|
Herdingen som tas på veiver før de sendes til kunde kalles nitrering... eller deromkring
er ikke nitreringen vanligvis "extra utstyr". ikke alle som leverer dette som std.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #10 på: desember 23, 2008, 15:24:57 pm » |
|
Er ikke så inne i prislistene til verdens veivsveisere, men jeg vet at Scat i følge dem gjør dett på alle nylagede veiver fra dem... derfor trodde jeg det var standard
Og, alle sveisede veiver bør være slipt en under... for å forsikre seg om at den er "rett"....
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #11 på: desember 23, 2008, 17:49:53 pm » |
|
Nitrit herding er ekstrautstyr ala 24" felger på en ny polo... ikke dagligdags at all. Cb's kinaveiver skal jo være nitrit herdet. Noe jeg også tror det er... men har sett mange forskjellige farger... så hva som er hva vet vel ikke engang de.
Har aldri hørt at vw orginalveiver har noen for for herding av lagerbanene. Dette er isfåfall helt nytt for meg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Are
Medlem
  
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #12 på: desember 23, 2008, 20:00:52 pm » |
|
vel, en ny veiv koster jo rundt 1000 lappen, men da er det av billigste sort. Alt må jo ballanseres uansett, ny veiv eller ikke. Så ser ut til at jeg går for sliping. Har kansje tidenes lengste og tregeste motorprosjekt på gang, så leveringstid er ikke en faktor
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #13 på: desember 23, 2008, 20:05:24 pm » |
|
Har aldri hørt at vw orginalveiver har noen for for herding av lagerbanene. Dette er isfåfall helt nytt for meg.
jeg holder en knapp på dette jeg og har en veldig defekt original veiv liggendes , og skal prøve å borre litt i journalen. 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #14 på: desember 25, 2008, 15:36:34 pm » |
|
Prøvde å borre litt i rådejournalen og den var hard ja. testet dor også og den blei ganske butt  litt utpå skinka gikk det greit. så vi snakker herding her ja. på en urørt original WBX veiv.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #15 på: desember 26, 2008, 00:45:31 am » |
|
Da lurer jeg fælt på hva f.eks et bakgårdsfirma som Demello gjør med langslags veivene sine. Hvor de rett og slett legger på sveis ytterst på journalen for deretter og slipe lenger slag. Blir halve journalen herdet og andre halvpart sveis? Så ingen for for herdeutstyr når jeg var innom der... Pussig. ...Men positivt for oss som har mer tro på Tyskerne på 50-80 tallet, enn kinesere på 2000 tallet 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #16 på: desember 26, 2008, 00:54:45 am » |
|
tja. selv har kjøpt en DPR veiv som er "sveist" på materiale ved hjelp av gass og stålpulver på rådetappene. og sveist på motvekter det står att den er "heat treated" om det betyr herdede tapper/lagerbaner eller bare varmebehandlet for å få bort spenninger vet jeg ikke. 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #17 på: desember 26, 2008, 01:07:39 am » |
|
har sendt han veivsliperJosè en mail anng dette . får se om han vil svare på det.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #18 på: desember 26, 2008, 02:14:50 am » |
|
Herdingen som tas på veiver før de sendes til kunde kalles nitrering... eller deromkring
Demello gjorde dette med veiven min før jeg fikk den... jeg tror det er bare en syltynn hinne... hvor og hvordan de gjør det vet jeg ikke
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #19 på: desember 26, 2008, 23:15:48 pm » |
|
svar fra DPR:
On our crankshafts strokers, we NITRO CARBURIZE to reduce stress from been welded and to leave a hard surface on journals, to hold the load and reduce wear, on stock crankshafts, we don't heat treat, is no need to do so, On diesel crankshafts the surface is more hard than gas crankshafts due to the load is more on those type of motors, that is why high performance motors are recommended to use synthetic oil, to prevent friction on high rpms or heat,
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #20 på: desember 27, 2008, 02:07:03 am » |
|
that is why high performance motors are recommended to use synthetic oil, Herregud! Han der går det IKKE å høre på i hvertfall! 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #21 på: desember 27, 2008, 22:25:06 pm » |
|
Hvor holder DPR hus. Og har noen de noen nettside? Må ta en tur innom der.. Syntetisk rocks!!! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #22 på: desember 28, 2008, 15:11:09 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #23 på: desember 28, 2008, 23:44:13 pm » |
|
Danke..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #24 på: desember 30, 2008, 23:54:10 pm » |
|
Var den bra ellers den DPR veiva? Min var ikke det, ovale rådetapper, ikke veldig mye, men utenfor VW spec'en.
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
|