Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« på: januar 05, 2009, 15:28:53 pm » |
|
Tenker på å bygge meg grillstativ til buss og har sett på denne varianten: http://forums.kombiclub.com/showthread.php?t=4350Festes i støtfangerfestene foran og bak og virker som en grei konstruksjon å lage selv. Spørsmålet er om dere tror alt av drivverk må tas ut, eller om det tåler å tippes 90 grader (motor regner jeg med må ut). Tror dette er løsningen for å få sveiset, samt lakkert undersiden av bussen min. Vet dere om de gamle bussene tåler denne påkjenningen, eller blir alt skjevt? Koster jo litt å bygge, men regner med at dette er noe som kan selges senere. håper på svar, emil.  Foran:  Bak: 
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden
Brannmann!
|
 |
« Svar #1 på: januar 05, 2009, 18:12:19 pm » |
|
|
|
« Siste redigering: januar 05, 2009, 18:42:33 pm av Vemund Simensen (prizma) »
|
Loggført
|
... it's an adiction ... 
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #2 på: januar 06, 2009, 02:25:42 am » |
|
Takk! Har sett den og mange andre varianter av stativene.
Har ikke tenkt til å kappe for mye mens den henger der, så langt klarte jeg å tenke selv, hehe. Ser at de fleste bruker forstillngsfestene og torsjonsrøret(?) som festepunkt. – Spørsmålet er om støtfangerfestene foran og bak tåler påkjenninga. Såvidt jeg ser er vel disse rett på selve ramma?
Har lyst til å slippe å demontere alt av drivverk før denne operasjonen.
Noen flere synspunkter?
|
|
« Siste redigering: januar 06, 2009, 03:01:01 am av Gaston »
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #3 på: januar 06, 2009, 12:53:12 pm » |
|
Mye avhenger vel om innfestingsstedene er sunne og friske, det blir mye vekt om du ikke demonterer drivverk og interiør. Det kan vel neppe gjøres for sterkt, det første ville jeg hatt noen diagonale avstivere på, eventuelt laget det som et triangel med toppfeste.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
MariusR
Supermedlem
    
Innlegg: 940
Bosted: Ålesund
|
 |
« Svar #4 på: januar 06, 2009, 13:01:56 pm » |
|
Noen som vet hva et ribbet buss karoseri veier?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Löf
Seniormedlem
   
Innlegg: 372
Bosted: Sverige
55Panel, 62DC, 63SC, 70411
|
 |
« Svar #5 på: januar 06, 2009, 13:07:47 pm » |
|
Dette va intressant, är i samma tankar själv! Har lite funderingar på den här lösningen:  Den är inte så platskrävande och 'billigare' i konstruktionen, planen min är och rensa karossen totalt, motor, girkasse, forstilling, dörer, ... allt så den kommer inte att väga så mycket.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #6 på: januar 06, 2009, 13:54:29 pm » |
|
Jeg har selv en Bay hengene i grillstativ hjemme, så jeg tenkte jeg skulle skyte inn at de er mye tyngre i bunnen enn i toppen, og jo mer vekt det er i bilen jo mer skjev har den lyst å bli. så å ha girkassen i den når den henges opp høres ikke veldig gunstig ut for meg.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #7 på: januar 06, 2009, 14:23:29 pm » |
|
Jeg ville ha feste stativet i Forstillingen er festet i foran, bak ville jeg brukt dær fjærplatene er festet. Da har du sunne punkter og meget solid. Da er det å finne midtpunktet på bussen neste punkt.
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #8 på: januar 06, 2009, 14:31:20 pm » |
|
Ok takk folkens. Fint jeg spurte først, var nesten på vei til å handle stål for denne første.
Skal tenke litt videre på dette, ser om jeg finner noen enkle og solide konstruksjoner som bruker torsjonsrøret og forstillingsfestene.
Drømmen er blank underside uten åpne sømmer!
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
|
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden
Brannmann!
|
 |
« Svar #10 på: januar 09, 2009, 07:27:24 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
... it's an adiction ... 
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #11 på: januar 09, 2009, 11:31:50 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Knechten
|
 |
« Svar #12 på: januar 09, 2009, 13:42:30 pm » |
|
Dette va intressant, är i samma tankar själv! Har lite funderingar på den här lösningen:  Den är inte så platskrävande och 'billigare' i konstruktionen, planen min är och rensa karossen totalt, motor, girkasse, forstilling, dörer, ... allt så den kommer inte att väga så mycket. Jeg har også fundert på en slik løsning. Fordelen jeg ser med denne kontra grillstativ-varianten med rotering i hver ende er: - tar mindre plass i lengderetning - Den er lettere i konstruksjonen og lettere å flytte rundt i garasjen aleine - Den kan konstrueres slik at bilen kan trilles opp på en biltralle og fraktes til evt. sandblåsing eller inn i en lakkboks etc. - Dette stativet kan demonteres og henges på veggen når det ikke er i bruk - Og at det ikke tar lenger tid å lage stativet enn å restaurere bilen =) Skal man sveise flere busser og har plenty med plass, vil grillstativet være tingen. Bakdelen er at det er mer jobb å rotere bilen, med enklet talje-system bør ikke det være all verden.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #13 på: januar 09, 2009, 14:01:32 pm » |
|
Dette er litt som forskjellen mellom en to-søylet løftebukk og høye bukker. Når man skur på en to-søyler kjører man bilen opp og ned hele tiden avhengig av hvor man kommer til lettest fra.Med bukker så blir det et strev.
Akkurat som det blir å rotere bussen i et slik kantete hjul, jeg vet, jeg har flippet biler i både grillstativ og i slike "hjul" løsninger. Største ulempen er at de aller fleste ikke har brede nok garasjer til å få lagt bilen ned med sistnevnte løsning... I grillsnurra flytter ikke bilen seg sidelengs ved tipping.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Knechten
|
 |
« Svar #14 på: januar 09, 2009, 14:47:49 pm » |
|
Med hjul på begge sider av tippe modellen kan du snu bilen ute og trille den inn igjen om du skulle ha enkeltgarasje... Og har du bare enkeltgarasje, hvor gjør du av monster-snurre-grillstativet når det ikke er i bruk? Men ja, det blir å sammeligne to helt ulike ting i grunn. Uten at mora vs dattera parallellen kan brukes rett fram her 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Löf
Seniormedlem
   
Innlegg: 372
Bosted: Sverige
55Panel, 62DC, 63SC, 70411
|
 |
« Svar #15 på: januar 09, 2009, 14:57:48 pm » |
|
Jeg har også fundert på en slik løsning. Fordelen jeg ser med denne kontra grillstativ-varianten med rotering i hver ende er: - tar mindre plass i lengderetning - Den er lettere i konstruksjonen og lettere å flytte rundt i garasjen aleine - Den kan konstrueres slik at bilen kan trilles opp på en biltralle og fraktes til evt. sandblåsing eller inn i en lakkboks etc. - Dette stativet kan demonteres og henges på veggen når det ikke er i bruk - Og at det ikke tar lenger tid å lage stativet enn å restaurere bilen =)
Skal man sveise flere busser og har plenty med plass, vil grillstativet være tingen.
Bakdelen er at det er mer jobb å rotere bilen, med enklet talje-system bør ikke det være all verden.
Helt enig i de du skriver, de e precis de argumenten ja har för denna konstruktion. Ser ju fördelen med ett stort stabilt grill stativ men de e stort å... Om man får montert på hjul på 'vertikalen' också som på de sista bilderna i Vemund's inlägg så e den flyttbar i såväl liggande som stående position, de e väl 'bara' vägen mellan de positionerna som är platskrävande.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #16 på: januar 09, 2009, 16:07:50 pm » |
|
Grillstativet mitt skrus fra hverandre så det kan oppbevares lent mot en vegg. de e väl 'bara' vägen mellan de positionerna som är platskrävande.
Om man sier at bilen tar opp plass i lengde rettningen fra A til B, så er veien mellom posisjonene B til D, og bilens sluttposisjon er D til E. Har man hjul da så kan man trille tilbake til A.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden
Brannmann!
|
 |
« Svar #17 på: januar 09, 2009, 19:02:52 pm » |
|
Fordelen med denne (vippestilling)  Er at det er enklere å flytte rundt på, samt at det tar mindre plass i garasjen når den ikke brukes. Flott arbeidsstilling også, når bussen vippes over på siden:  Fordelen med denne (grillen):   Tar mindre plass, og veldig enkelt å snurre bilen inne i garasjen + at du får en bedre arb. stilling på jobben du gjør. Fordelen med denne ("ringen"):  Du kommer til absolutt over alt, og har full fleksibilitet. Jeg er ingen ingeniør, eller sveiser, så ikke vet jeg - men jeg ser helst for meg å ha vippeløsningen kontra "ringen" og grillen... Nå har jeg jo kun listet opp noen pro punkter, og ingen negative.. Kanskje andre gjør det =)
|
|
|
Loggført
|
... it's an adiction ... 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #18 på: januar 10, 2009, 12:19:52 pm » |
|
Det går jo an å gjera "ringen" litt meir mobil 'og! Vist du lager 2 skruehol rett gjennom firkantstålet som den er bygd opp av... og lager ein ny firkantstål dings med tilsvarande hol på.... som du monterer hjul på.... sånn att du då kan bolte fast denne hjul-bjelken på kvart av dei 12 sidene på ringen!
Vil ikkje det funke? Eller myster stålet for mykje styrke vist du har 2 (10-14mm) store hol på kvar kant?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
vwkalle
Medlem
  
Innlegg: 168
Bosted: Ålesund
|
 |
« Svar #19 på: januar 10, 2009, 13:30:42 pm » |
|
Har bygd meg et stativ som en grill, de funker veldig godt ,vil anbefale å ta av begge akslinger ellers blir den veldig tung i bunnen. Lykke til 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #20 på: januar 10, 2009, 13:42:19 pm » |
|
Får vi se litt bilder av restaureringen din eller kalle? Ser jo veldig fint ut i avataren...
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
|