juni 18, 2025, 23:08:17 pm
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
Har du ikke mottatt
e-post for aktivering
?
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Hovedside
Hjelp
Søk
Logg inn
Registrer
VWNorge
>
Forum
>
Teknisk, teori og praksis
>
Sveising av tynnplate over store lange flater - hammerwelding?
Sider: [
1
]
Skriv ut
Skrevet av
Emne: Sveising av tynnplate over store lange flater - hammerwelding? (Lest 1774 ganger)
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
Innlegg: 1358
Bosted: Ski
Sveising av tynnplate over store lange flater - hammerwelding?
«
på:
januar 13, 2009, 22:47:46 pm »
Sechs volt har nå håndtert sveiseapparatet i en god stund. Vi har lært det grunnleggende og får sammen det meste slik at resultatet blir ganske fint. MEN allikevel er det alltid rom for å lære mer.
Tanken med denne tråden er samle noen gode stalltips til hvordan man best mulig sveiser lange store flater med MIGen.
Her snakker vi kun butt-i-butt og selvfølgelig ikke med falsing. Det siste vi har funnet er en teknikk som kalles hammerwelding:
1. Sveis ett punkt
2. Finn frem hammer og mothold mens sveisen er varm
3. Slå punktet flatt
4. Gjenta prosessen til det er tett.
Hva tenker dere om denne fremgangsmåten?
Hva er egentlig de "proffes" hemmelighet bak det å sveise tynnplate butt-i-butt??
«
Siste redigering: januar 13, 2009, 23:08:30 pm av Brezelfürsten
»
Loggført
15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Wheeler
Supermedlem
Innlegg: 608
Bosted: Svarstad,Vestfold
Sv: Sveising av tynnplate over store lange flater - hammerwelding?
«
Svar #1 på:
januar 13, 2009, 23:14:56 pm »
Hele problemet ligger i sveisetråden ikke så mye metoden.
Hardheten på tråden er hard til få banket flat etterat den er avkjølt.
Hørte at man kunne få sveisetråd som var mykere ,men den har jeg ikke sett noe til.
Tig eller gass sveising bruker man sveisetråd som er mye mykere og lar seg banke flat.
Har selv sittet å sveiset platebiter sammen for å så rette de til en helt flat stor plate på "Oppretteren" i gamle dager.
Loggført
Sider: [
1
]
Skriv ut
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Forum
-----------------------------
=> Snikk-snakk
=> Originalprat
===> Krigsmodeller
===> Type 1 1946-1957
===> Type 1 1958-1967
===> Type 1 1968-1979
===> 1302/1303
===> Type 2
===> Type 3 og 4
===> Ghia
=> Problemløseren
=> Teknisk, teori og praksis
=> Smak og behag
===> German/Euro-look
===> Rat-look
===> Resto-look
===> Cal-look
===> Old speed
===> Porsche-look
===> Ombygd
===> Drag-race
===> Rundt og rundt/bakkeløp
===> Buggy
=> Hva skjer?
=> Forumexpressen
=> Prosjektgarasjen
-----------------------------
Bruktbørsen
-----------------------------
=> Biler selges
=> Biler ønskes kjøpt
=> Deler selges
=> Deler ønskes kjøpt
=> Eksterne salgs linker
=> Tilbud fra forhandlere
===> Boblegården
===> Dalhems
===> Gasolin
===> Grelland
===> HotShop
===> SCC
===> T-Mek AS
-----------------------------
Min klubb
-----------------------------
=> Agder VW klubb
=> Die Käfer Loge (DKL)
=> Folkevognklubben Østfold
===> Klubb snakk
===> Hva skjer
=> Folk&Vogn
=> Follo VW Klubb
=> Inntrøndelag Volkswagen klubb
=> LP
=> Nord-Rogaland VW Klubb
=> Salten VW
=> Screwdrivers
=> Seaside Volkswagen-club
=> Stormtroopers
=> Sør-Rogaland VW Klubb
=> Telehiv Jumpers Vestfold
===> Hva skjer?
=> Totenbugs
=> Trondheim VW Klubb
=> Vestfold Aircoolers
===> Klubbsnakk
===> Hva skjer
=> Veteran Schwimmwagen Norden
=> Volkswagen Auto Club Mjøsa
=> Volks West
===> Treff og turer
Henter...