TomR
|
 |
« på: januar 17, 2009, 02:59:42 am » |
|
Er det ikke alltid et "men" da - jeg hater fortsatt tectyl - men det slår meg etter noe jobb i innerskjermer at det er når den er påført som er problemet - ikke at den legges generelt. Vedlagt er en sneakpeak på ene innerskjermen bak på min 1967 etter noe skraping og rengjøring 
|
|
« Siste redigering: januar 17, 2009, 03:09:22 am av TomR »
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1 på: januar 17, 2009, 03:01:45 am » |
|
nice! Owatrol i skjøter. så på med Tectyl igjen  så holder det 40 år til.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #2 på: januar 17, 2009, 03:39:23 am » |
|
Det du hater er vel strengt tatt ikke tectyl, men å fjerne den.. Viser ikke den innerskjermen at den har gjort jobben sin på en glimrende måte? Enig med Tangen, ikkeno jålete hvite innerskjermer her. Nå vet du hva som er under. Owatrol i skjøter og sår før du guffer det inn igjen. Må jo ha noe å skrape på og skrive om han som eier den om 40 år også 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaute (alutig)
Supermedlem
    
Innlegg: 527
Bosted: Florø
|
 |
« Svar #3 på: januar 17, 2009, 03:41:43 am » |
|
Nei du har ikke mye å sutre over når resultatet er sånn bakom Tom. Bare å fylle på med ny guffe..
|
|
« Siste redigering: januar 17, 2009, 04:09:17 am av Gaute Barstad (alutig) »
|
Loggført
|
|
|
|
VW1303
Supermedlem
    
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark
|
 |
« Svar #4 på: januar 17, 2009, 03:58:16 am » |
|
Niks, ikke Owatrol i skjøter, men POR 15  Denne http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=23&products_id=158 Det derre Owatrol sølet har jeg forbanna meg på flere ganger at den dritten skal jag alderi mere bruke. Stopper neggu ikke rusta så godt som det sies. Men POR 15 har jeg meget god erfaring med 
|
|
|
Loggført
|
Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra. 1992 Bmw E36 Coupe 318 IS 1995Bmw E36 Coupe 325. Prosjektet til dama VW 1302 1971 Gatebil VW 1303 S 1974 Prosjekt VW 1303 S BIG VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991
Thomas 95 78 29 51
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #5 på: januar 17, 2009, 04:11:25 am » |
|
POR 15 er et supert produkt, jeg har klokketro på det når det gjelder å forhindre rust. Et av de få produktene som kan males på overflaterust som du aldri vil se igjen.. Hemmeligheten er vel bra heft og at det blir så tett at verken fukt eller oksygen kommer til. Gjorde en test på en bruksbil med rust på en kanal. Preppet ikke i det hele tatt, bare malte på to strøk POR 15. Kjørt to vintre på saltet vei uten at det er tegn til brunt.. MEN.. POR 15 og Owatrol kan ikke sammenlignes. Owatrol har en utrolig penetrerende evne og kryper inn de merkligste steder, som i falser og plateskjøter. Bruker det mye i hulrom osv hvor jeg vet det er overflaterust jeg ikke kommer til. Her er det viktig med noe som kryper. Lar det trekke inn og tørke skikkelig og bruker voksbasert tynnstoff senere, gjerne neste sesong.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #6 på: januar 17, 2009, 11:28:13 am » |
|
Pur15 og owatrol til hvert sitt bruk.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #7 på: januar 17, 2009, 12:00:47 pm » |
|
Det derre Owatrol sølet har jeg forbanna meg på flere ganger at den dritten skal jag alderi mere bruke. Stopper neggu ikke rusta så godt som det sies.
kan du dele litt mere av disse erfaringene med oss? hvordan har du testet? Salttåketest?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #8 på: januar 17, 2009, 12:02:49 pm » |
|
Velkommen etter TomR  Dette ser jo unektelig bra ut og du står nå foran samme "dilemma" som meg. Om det er jåleri å beholde innerskjermene ubehandlet er jeg ikke sikker på men hvilke behandling du velger må stå i stil med hvor mye bilen kommer til å benyttes mener jeg. Kommer den til å se våte, grusete og/eller salte veier er det vel liten tvil om at de må behandles. Hvis bilen blir stående i en garasje for å tas ut på solfylte sommerdager iblant så trenger dem ikke å klines inn for å vare i 40 år til. Selv heller jeg mot penetrerende owatrol og en evnt etterbehandling med helt blank tectyl; http://www.tectyl.no/tecside.aspx?nr=215 da jeg ikke liker den pissegule fargen de aller fleste voksbaserte produktene har. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #9 på: januar 17, 2009, 12:39:50 pm » |
|
Få - om noen i Norge slår dine originale innerskjermer tror jeg, men den var rimelig hyggelig denne her og - men jeg må flikke et par plasser - men thats it. Jeg har og sett på den blanke der, er jo unektelig hyggelig å legge seg under å mekke når det er så lyst og fint under skjermene  Problemet med den blanke er vel kanskje at den er tynnerbasert (usikker på dette) - hvordan vil dette reagere mot ovatrolen?
|
|
« Siste redigering: januar 17, 2009, 13:11:21 pm av TomR »
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #10 på: januar 17, 2009, 14:27:02 pm » |
|
Hvilet redskap har du brukt til å skrape bort den gamle guffa? På min 59' har "tectylen" begynt å flasse og når jeg plukket litt på det så var det veldig blank og fint orginallakk under. Så jeg kunne tenke meg å gjøre samme operasjonen som du har gjort her.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #11 på: januar 17, 2009, 14:30:20 pm » |
|
Resinbasert står det påTectyl sine sider, så da snakker vi om løsemiddelbasert og ikke voksbasert.
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #12 på: januar 17, 2009, 14:30:58 pm » |
|
Resinbasert står det påTectyl sine sider, så da snakker vi om løsemiddelbasert og ikke voksbasert.
Resin er det samme som polyester
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #13 på: januar 17, 2009, 14:42:29 pm » |
|
Du har kanskje støpt noen kcikpaneler med polyester ja! 
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #14 på: januar 17, 2009, 15:08:11 pm » |
|
Sparkelspade i staal og en pirkete holdning, til slutt kan du bruke white spirit. Biltema har noen fine skraper i plast som sikkert krever litt mindre pirkejobb..min og var gammel / spruter av naar du faar spaden under  Hvilet redskap har du brukt til å skrape bort den gamle guffa? På min 59' har "tectylen" begynt å flasse og når jeg plukket litt på det så var det veldig blank og fint orginallakk under. Så jeg kunne tenke meg å gjøre samme operasjonen som du har gjort her.
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #15 på: januar 17, 2009, 15:10:04 pm » |
|
Saa dette burde i grunnen fungere oppaa ovatrol som produkt? Resinbasert står det påTectyl sine sider, så da snakker vi om løsemiddelbasert og ikke voksbasert.
Resin er det samme som polyester
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #16 på: januar 18, 2009, 23:40:14 pm » |
|
Har akkurat skrapt inneskjermer selv - brukte parafin til slutt. Fungerte bra etter skrapingen, bedre enn både avfetting og tynner. Stålsparkelen laget striper hos meg, men BT var tom da jeg skulle ha nye plastsparkelspader.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #17 på: januar 18, 2009, 23:50:11 pm » |
|
Både parafin og white spirit fungerer veldig bra til å løse opp gammel tectyl. Lar man det virke en stund, gjerne påført vått i vått løser det opp det meste. Hvis man leverer en bil til understellsbehandling får man gjerne med en fancy liten flaske for å fjerne det som evt måtte renne/komme frem etterhvert. Denne inneholder 100% parafin 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #18 på: januar 19, 2009, 11:44:51 am » |
|
Jeg Trur Jalle hater Tectyl 
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #19 på: januar 19, 2009, 11:55:05 am » |
|
Hvite innerskjermer og røde hi-jackers!! Nå mangler du bare å male flagg på sumpen så er det true 70`s stil TomR!! 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #20 på: januar 19, 2009, 11:58:16 am » |
|
Er det noe poeng i å bruke understells guffe på denne "bilen"? Er det ikke "Evita" da?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #21 på: januar 19, 2009, 12:23:52 pm » |
|
Godt poeng....drittet er at jeg har fungerende motor rett foran bilen som den snuser på....jeg tror det kan bli en sjokkerende opplevelse å få to 48 IDA i hekken på en gang....jeg synes jeg fornemmer følelsen selv....
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #23 på: januar 19, 2009, 13:28:56 pm » |
|
Jeg brukte ikke varmepistol eller whitespirit under fjerning - test først før dere kliner på dette. Om tectylen er sprø - så blir den bare en seig klinete masse om dere smører på dette. Mye enklere at den bare spruter av - jeg rengjorde til slutt det hele med White Spirit.
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Jalle
Supermedlem
    
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog
Klubbløs #006
|
 |
« Svar #24 på: januar 19, 2009, 15:10:25 pm » |
|
Jeg Trur Jalle hater Tectyl  Mye mulig, alt som ikke er gult (utenom stolper, tak og dash) er skrapt rent for tectyl. Men nå er den klar til sandblåsing 
|
|
|
Loggført
|
All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
|
|
|
Isak
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #25 på: januar 19, 2009, 18:47:47 pm » |
|
Sitat: Resin er det samme som polyester [/quote]
Så polyester og harpiks er det samme??
ISAK
|
|
|
Loggført
|
Type 1 1950 Type 1 1968 Type 2 1966 ambulanse
|
|
|
|