Balansering av svinghjul?
overland:
Har skrudd en del boblemotorer men har ennå til god å se at VW har slått inn noen merker i svinghjul og veiv som forteller hvordan disse passer sammen etter balansering. Det står i de fleste verkstedmanualer at det er viktig å få dette korrekt. Så da lurer jeg på om dette er sant, d.v.s. er veiv og svinghjul balansert sammen fra fabrikken og at svinghjulet derfor bare passer på 1 av 4 måter på veiv? Hva da om man kjøper et 'aftermarked' svinghjul, bruker annen veiv osv.?
Min lille teori er at svinghjul og veiv faktisk er balansert hver for seg og at disse to delene passer sammen på alle 4 måtene de kan settes sammen. Hva mener ekspertisen? Kjør debatt!!
Lasse `65:
Går du for ny veiv og nytt svinghjul, bør du balansere alt på nytt. Veiv sammen med svinghjul og til og med clutchen påmontert svinghjul. I teorien så "skal alt" vær smokk -smokk, men det er mye å hente på holdbarhet og ikke minst noen ekstra hp til motoren. Vil jo at alt skal gå så smooth som mulig.
Det er regnestykker på hvor mye en veiv skaper av kraft i feil retning ved egentlig små avvik. Får en aha-opplevelse der.
HansO:
Første svinghjul jeg tok av en T-1-motor glemte jeg å merke i forhold til veiv. Monterte det igjen etter et par uker og fikk kast i motoren etter et par måneders kjøring. Min erfaring gjør at jeg tror disse er balansert i forhold til hverandre. :-\
Espen/VW54:
Sitat fra: Levwi (Lasse) på januar 14, 2008, 12:10:59 pm
Går du for ny veiv og nytt svinghjul, bør du balansere alt på nytt. Veiv sammen med svinghjul og til og med clutchen påmontert svinghjul. I teorien så "skal alt" vær smokk -smokk, men det er mye å hente på holdbarhet og ikke minst noen ekstra hp til motoren. Vil jo at alt skal gå så smooth som mulig.
Det er regnestykker på hvor mye en veiv skaper av kraft i feil retning ved egentlig små avvik. Får en aha-opplevelse der.
Det er da mye bedre å balansere alt hver for seg. så slipper du problemer om du skal bytte cluch..
JS:
Det der kommer litt an på hvor langt du skal dra det. John Maher Racing sier i en artikkel her om dagen at man må balansere ALT som en enhet om det skal bli skikkelig bra. Reimhjul på plass pga sporkilen til veiva må være med, nummerere boltene til trykkplata... :o
Navigering
[0] Oversikt
[#] Neste side