Kheiron
Supermedlem
    
Innlegg: 521
Bosted: Risør-Norge
|
 |
« på: januar 28, 2009, 22:10:38 pm » |
|
Er det fleip eller fakta? Har hørt at noen bruker totaktsolje i dieselen på motorer (VAG) med pumpedyse for å få bedre effekt.
Noen her som har prøvd?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Stein.H
Seniormedlem
   
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord
|
 |
« Svar #1 på: januar 28, 2009, 22:26:56 pm » |
|
Hei det er vel mer brukt for å løse opp sot og avleringer,har brukt det selv noen ganger på min egen bil. Men kan ikke påstå å merke noe serlig økt effekt,uansett skader ikke noe å prøve lykke til 
|
|
|
Loggført
|
Tlf 92062314
|
|
|
Kheiron
Supermedlem
    
Innlegg: 521
Bosted: Risør-Norge
|
 |
« Svar #2 på: januar 28, 2009, 22:35:37 pm » |
|
Trodde ikke det ville gi mere hk, men skulle vist gi mykere gange ( mindre ventilklapring på kald motor og på tomgang.)
Men bilen min går fint fra før, så jeg skal ikke eksperimentere med diverse tilsetninger, var bare nysgjerrig for jeg har aldri hørt om dette før.
|
|
« Siste redigering: januar 28, 2009, 22:38:52 pm av Kheiron »
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #3 på: januar 28, 2009, 23:16:44 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: januar 31, 2011, 16:27:53 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #4 på: januar 28, 2009, 23:32:22 pm » |
|
Dette er helt vanlig å gjøre hos mange som driver med større kjøretøyer som går på Diesel, som f.eks anleggsmaskiner. Hovedgrunnen til dette er at Dieselen har blitt veldig "tørr" de siste årene pga. miljøkrav, og med å blande i litt syntetisk totaktsolje i Dieselen, så holder bla.a dieslpumpa lengre. Det er kun snakk om veldig lite som blandes i, en promille om jeg ikke husker feil. For effekten tror jeg ikke du merker noen forskjell, men det er godt mulig at du vil få noe lengre levetid på motoren. Noen skade gjør det uansett ikke, med mindre du blander i hinsides mye da. All smøring er god smøring, normalt sett 
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
Boblund
Medlem
  
Innlegg: 147
Bosted: Orkanger Sør-Trøndelag
Alt kan modifiseres UGGUR CUSTOM
|
 |
« Svar #5 på: januar 28, 2009, 23:53:07 pm » |
|
Fruen i huset kjører en A4 1,9 Tdi som har gått 552000 km og den MÅ ha to takts olje om vinteren, hvis ikke vil den bare gå på 3 sylindre på tomgang. Den dieselpumpa begynner nok å ha en brukbar indre lekkasje. Når den får ekstra smøring så tetter den akkurat godt nok til å fungere. Bruk totaktsolje. Det virker.
|
|
|
Loggført
|
1960 T1 Endeslakk ka e det?? 1979 Singelhyttpickisen Tømmerbilen TVWK Uggur Custom Talatut:93286715
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #6 på: januar 29, 2009, 00:33:30 am » |
|
Enkelte har merket forskjell på om de kjører på diesel fra Statoil eller Shell. Statoils er desidert dårligst. Dessuten anbefaler Bosch (muntlig, på common rail-kurs) at man ikke kjører med long-life olje, men heller kjører på god syntetolje og bytter f.eks. på 10-15.000 istedenfor 30.000. Long-life olja smører ikke så godt, men holder lengre.
Det med dieselkvaliteten er bl.a. testet av flere i norsk XM-klubb, noen har merket forskjell, andre ikke. Noen har fått sprekere og mer stillegående bil, men ikke alle. Men ingen har merket at bilen går bedre med diesel fra Statoil.
Ellers renser to-taktsolje godt, sålenge du holder deg til den syntetiske. Den mineralske oljen soter.
|
|
« Siste redigering: januar 29, 2009, 00:39:00 am av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #7 på: januar 29, 2009, 09:39:48 am » |
|
De som kjører på parafin må bruke olje!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Atmobil
Supermedlem
    
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....
|
 |
« Svar #8 på: januar 29, 2009, 17:17:38 pm » |
|
De som kjører på parafin må bruke olje!
Jeg har kjørt på blanding av frityr og parfain og brukte ikke totakts olje. Funka fint allikevell men det kan være at pumpa syntes det ble vel tungt å dra igjennom. Dysene er heller ikke så glad i det men det finnes dyser en kan bytte til som liker det bedre. Jeg bruker oså bare mineralolje, men så er bilen min en gammel mercedes og ingen ny high-tec TDi bil 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #9 på: januar 29, 2009, 18:38:23 pm » |
|
Sidan vi er åfftåpikk - men snakkar VAG-diesel.. Om du vil gjere motoren din ei skikkelig teneste, sjekk ut EGR'en på'n.. Exhaust Gas Resirculation. Eksosen blir tilbakeført til innsugssida for bedre forbrenning - MEN.. Det er eit diger aber med denne idiotpatenten.. Du får di eiga lille koks-gruve.
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #10 på: januar 29, 2009, 19:52:01 pm » |
|
For de som har vond gange på sine dieselmotorer, kan jeg varmt anbefale Pro-Long... Dette er faktisk det beste jeg noen gang har prøvd, og vært med på å teste i prøvebenk... Har selv en A6 2,5 TDI som gikk som en dass men etter en nøye kur med Pro-Long, fikk jeg en helt ny bil. Renset både gjennom olje og diesel systemer... For videre spørsmål, ring Håvard 90684757... Han selger sånt... 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #11 på: januar 29, 2009, 20:03:35 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: januar 31, 2011, 16:27:32 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
|