mai 04, 2025, 19:53:01 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan få av fjærplaten? (IRS bakstilling)  (Lest 1590 ganger)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« på: januar 23, 2009, 00:23:58 am »

Jeg tenkte å få senket min 1302 et ytre hakk bak for å få den jevnt senket, men har prøvd i hele dag uten å få av fjærplate. Har noen et godt tips for hvordan jeg skal få av disse?

Jeg har heller ikke klart å få bort bærearmen som trommelen henger i, fordi dette henger igjen i håndbrekkwiren. Har noen tips om hva jeg kan gjøre med denne?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #1 på: januar 23, 2009, 00:49:21 am »

Det beste er vel en Bentley- eller Haynes-bok. Hvis jeg ikke husker feil er prosedyren denne:

1. Jekk opp. Bukker. Hjul av

2. Sett tydelig merker hvor fjærplaten står ift bærearmen. Setter du det sammen igjen nøyaktig på samme plass, slipper du å justere spissing på bakhjulene etterpå

3. Demontere de tre boltene som holder på fjærplaten mot IRS-bærearmen.

4. Demontere de fire boltene som holder "lokket" rundt torsjonsstaven

5. Ta av "lokket"

6. Med et kubein (tilsv), vipp forsiktig ut fjærplaten fra hakket den hviler på.
    NB!!! HMS: Fjærbeinet står i spenn og slår ned! Forsiktig!!!

7. Sett en papplate opp bak fjærbeinet og merk stillingen det nå står i, dvs uten spenn.

8. Lirke ut fjærbeinet fra torsjonstaven

9. Nå kommer det vanskeligste: Å dreie til riktig hakk. Det er forskjellig antall hakk i spindlene ytterst/innerst på torsjonsstaven, og du kan justeres i ned til 0,5 cm. Det finnes tabeller å google etter om dette.

10. På med greiene igjen i motsatt rekkefølge. På med hjul og se hvordan de blir. Har du tatt for mye/for lite/feil hakk må hele prosessen gjentas. Det er ikke noe særlig. Trikset er å merke utangsposisjonen godt.

« Siste redigering: januar 23, 2009, 00:55:52 am av JFP » Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: januar 23, 2009, 10:31:26 am »

Takk for den! Jeg har sett filmene som viser hvordan man senker bobla bak på youtube, så selve prosedyren er ikke noe problem, men det er det å få løsnet fjærplata fra torsjonsstaven. Har noen et lurt tips for å få til dette?

Hva skjer om jeg bare bøyer ut fjærplaten fra det hakket den står på, uten at den er løs fra torsjonsstaven? Fjærplaten vil jo stå noe bøyd, men jeg får tatt bort trykket som ligger der, så kanskje det blir lettere å få løsnet den fra torsjonsstaven.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 23, 2009, 11:28:17 am »

Jeg tenkte å få senket min 1302 et ytre hakk bak for å få den jevnt senket, men har prøvd i hele dag uten å få av fjærplate. Har noen et godt tips for hvordan jeg skal få av disse?

Jeg har heller ikke klart å få bort bærearmen som trommelen henger i, fordi dette henger igjen i håndbrekkwiren. Har noen tips om hva jeg kan gjøre med denne?
Håndbrekkwirene SKAL løsnes (ved brekket), kan klare det uten også, men det er ikke noe poeng. Alt sauses godt inn med rustløser.
Har du løftet fjærplaten så langt opp at den ikke hviler mot stoppkanten? I såfall skal du kunne løsne den med å sette et stort flattjern el.l. på baksiden av innfestingen mot torsjonrøret og lirke fjærplaten vekselvis oppe og nede. Gir du torsjonsstaget noen forsiktige kakk med en hammer i sentrum så vil den bli inne i stedet for å bli med ut.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: januar 24, 2009, 13:23:20 pm »

Jepp, wiren er løsnet helt oppe ved brekket, men enda får jeg ikke lurt bort bærearmen fra foran fjærplaten, fordi den henger i selve hylsa til wiren. Men jeg kan prøve å se om jeg får løsnet denne på noe vis fra innsiden av trommelen.

Jeg har satt en jekk under fjærplaten slik at denne er løftet opp fra stoppkanten, men enda har jeg ikke klart å få løs platen. Nå er jeg på hjemreise i helga, så jeg får ikke gjort et nytt forsøk før på tirsdag.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #5 på: januar 24, 2009, 13:47:48 pm »

Må nok bryte plata ut fra stopper, slik at spennet blir borte. Vil bare klype i splines hvis den står i spenn.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: januar 24, 2009, 14:08:56 pm »

Men da vil vel plata bli bøyd? Men det går kanskje greit..?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!