djaan
Nybegynner

|
 |
« på: januar 23, 2009, 16:48:14 pm » |
|
Heisann folkens.
Jeg har en 65 mod beach buggy med orginal 1600 motor. Den var sist i drift for 2-3 aar siden, men jeg tenkte aa begynne aa skru paa den slik at jeg faar den paa veien igjen.
Hva anbefales av service utenom motor/gir olje, ventiljustering, luftfilter, bremseoverhaling, se over el.anlegget/nytt batteri, nye dekk? Hvis noe?
|
|
|
Loggført
|
Bap - baap - baaap - baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap!!!!!
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem

The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #1 på: januar 23, 2009, 17:45:52 pm » |
|
Nei har du sett, der var jo den karen og  Velkommen til dette formidable forum, djaan! Andre ting som jeg ville ha gjort i tillegg til det du selv nevner ville vært å rense forgasseren, gå over det som har med tenning å gjøre, evt. tappe av bensinen på tanken å få på ny dersom denne er gammel og dårlig / full av kondens, ellers er det vel bare tut å kjør? Men trenger du å overhale bremsene da? En sjekk på dem og evt. bytte av bremsevæske ( som sikkert ikke har blitt gjort på noen år på denne ) så er du ready for take off skulle jeg tro 
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
djaan
Nybegynner

|
 |
« Svar #2 på: januar 24, 2009, 12:10:23 pm » |
|
Ja det med bremsene....va vel egentlig bare å gå over og se at alt virke som det skal... og EVT overhale... Forgasser ja...kjekt. Må ha rep sett. Bensin....møkkajobb...men må vel kanskje gjøres. tenningsdeler? hvem hva hvor? Plugger, fordeler og ledninger?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem

Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #3 på: januar 24, 2009, 12:56:58 pm » |
|
Med ettersyn av bremsene tar du vel og smører hjullagere, og smører forstillinga au, så er du snart i mål. Andre bevegelige deler kan jo gåes over med spray eller annet passende, anbefaler Superlube teflonspray evt ditto fett til slikt. Den smører godt og rustbeskytter. Min favorittspray! Fåes bl.a. hos Tess eller andre med godt utvalg i CRC-produkter (samme importør).
Og gå gjerne over sikringer og koblinger, sjekk disse for irr.
Ellers har jeg funnet ut at en flaske med STP injektorrens kan ha en god virkning i gamle, slitne forgassere!
|
|
« Siste redigering: januar 24, 2009, 19:18:36 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem

|
 |
« Svar #4 på: januar 24, 2009, 19:13:25 pm » |
|
Ja det med bremsene....va vel egentlig bare å gå over og se at alt virke som det skal... og EVT overhale... Forgasser ja...kjekt. Må ha rep sett. Bensin....møkkajobb...men må vel kanskje gjøres. tenningsdeler? hvem hva hvor? Plugger, fordeler og ledninger?
Om du ser hva gasseren som står på heter for noe fint, så har jeg ett og annet nytt rep. sett liggendes på hylla  Tenningsdeler - tenker på stift, kondensator ( evt. bygge om til stifteløs tenning ), rotor, fordelerlokk, evt. pluggkabler og tennplugger, så vet du at alt er nytt og da forhåpentligvis iorden når du først er igang. Svar på det andre du spør om: "Hvem" - DU! "Hva" - Deler! "Hvor" - Unneberg Bil! og deretter i garasjen din  Forresten, tror han gubben som måtte vente på oss idag ble ganske så sur, hehe. Ville ikke flytte seg med det samme når jeg skulle ut, og han virka som han helst kunne tenkt seg at jeg med henger skulle rygge ut av gata først for å slippe han frem 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
djaan
Nybegynner

|
 |
« Svar #5 på: januar 24, 2009, 20:10:46 pm » |
|
Om du ser hva gasseren som står på heter for noe fint, så har jeg ett og annet nytt rep. sett liggendes på hylla  Tenningsdeler - tenker på stift, kondensator ( evt. bygge om til stifteløs tenning ), rotor, fordelerlokk, evt. pluggkabler og tennplugger, så vet du at alt er nytt og da forhåpentligvis iorden når du først er igang. Svar på det andre du spør om: "Hvem" - DU! "Hva" - Deler! "Hvor" - Unneberg Bil! og deretter i garasjen din  Forresten, tror han gubben som måtte vente på oss idag ble ganske så sur, hehe. Ville ikke flytte seg med det samme når jeg skulle ut, og han virka som han helst kunne tenkt seg at jeg med henger skulle rygge ut av gata først for å slippe han frem  Selvfølgeliv har du rep set liggende.... Hvorfor tenkte jeg ikke på det før? Hva er det egentlig du IKKE har liggende? Svar ærlig nå så alle får vite det  Tror jeg må unne meg en times tid med delejakt hos Unneberg på nettet. Ja ka sa e ang. de naboene...? Hadde det ikke vært for faren for å få en muggen transporter smurt utover panseret sitt, så hadde han nok prøvd å kjøre oss ned, uten å bruke en kalori på å tenke over saken først.
|
|
« Siste redigering: januar 24, 2009, 20:14:03 pm av djaan »
|
Loggført
|
|
|
|
djaan
Nybegynner

|
 |
« Svar #6 på: januar 24, 2009, 20:13:18 pm » |
|
|
|
« Siste redigering: januar 24, 2009, 20:14:53 pm av djaan »
|
Loggført
|
|
|
|
djaan
Nybegynner

|
 |
« Svar #7 på: januar 24, 2009, 20:18:03 pm » |
|
Noen som har Gir og Motorolje mengde og type anbefaling i hodet?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem

|
 |
« Svar #8 på: januar 24, 2009, 20:52:00 pm » |
|
Om du ser hva gasseren som står på heter for noe fint, så har jeg ett og annet nytt rep. sett liggendes på hylla  Tenningsdeler - tenker på stift, kondensator ( evt. bygge om til stifteløs tenning ), rotor, fordelerlokk, evt. pluggkabler og tennplugger, så vet du at alt er nytt og da forhåpentligvis iorden når du først er igang. Svar på det andre du spør om: "Hvem" - DU! "Hva" - Deler! "Hvor" - Unneberg Bil! og deretter i garasjen din  Forresten, tror han gubben som måtte vente på oss idag ble ganske så sur, hehe. Ville ikke flytte seg med det samme når jeg skulle ut, og han virka som han helst kunne tenkt seg at jeg med henger skulle rygge ut av gata først for å slippe han frem  Selvfølgeliv har du rep set liggende.... Hvorfor tenkte jeg ikke på det før? Hva er det egentlig du IKKE har liggende? Svar ærlig nå så alle får vite det  Tror jeg må unne meg en times tid med delejakt hos Unneberg på nettet. Ja ka sa e ang. de naboene...? Hadde det ikke vært for faren for å få en muggen transporter smurt utover panseret sitt, så hadde han nok prøvd å kjøre oss ned, uten å bruke en kalori på å tenke over saken først. hehe, det finnes mye jeg ikke har liggendes. Mye som står opp langs veggene eller henger fra taket også  Ang. Transporteren så er det ikke alt som er Grønt som er mugg, men i dette tilfellet så stemmer det vel ganske bra, hehe.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem

|
 |
« Svar #9 på: januar 24, 2009, 21:05:47 pm » |
|
Noen som har Gir og Motorolje mengde og type anbefaling i hodet?
Mengde - 2,5 liter på begge deler om jeg ikke husker feil. Noen anbefaler litt mer olje på ei godt brukt kasse for å sørge for bedre smøring, uten at jeg har fått med meg hvor mye mer det er snakk om i enne sammenheng, og heller ikke om det virkelig har noe for seg. Til sammenligning, så er det anbefalt 1/2 liter mer enn oppgitt på kassa til T4 Transporteren. Anbefalt oljetype - det er vel det emnet som har startet flest "forståsegpåer" diskusjoner i forumverden  , men jeg mener nå at fullsyntetisk SAE 80/W90 på kassen og halvsyntetisk 10/40 eller deromkring på motoren burde være greit på en "sliten" 1600. Mineralolje er helt sikkert "godt nok" også, og fullsyntetisk er som kjent den olja med best egenskaper både på smøring og på å lede bort varme ( selv om noen fortsatt tror / mener det er mineralolja som er best! = TULL! ) , men den fullsyntetiske kan igjen forårsake at en brukt halvsliten motor blir utett da additivene i Syntetolja som kjent løser opp sot og avleiringer i mye høyere skala enn halvsyntetisk og mineral olje gjør. Bra blir det nok uansett skulle jeg tro, da jeg til nå har til gode å høre om motorer som har havarert pga. "feil" type olje 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem

|
 |
« Svar #11 på: januar 25, 2009, 19:30:43 pm » |
|
Litt vondt å svare på, da en bare kommer til "forsiden" på begge linkene 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
djaan
Nybegynner

|
 |
« Svar #12 på: januar 25, 2009, 23:03:03 pm » |
|
Hva trenger jeg da?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem

boblekameratene
|
 |
« Svar #13 på: januar 25, 2009, 23:43:33 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: januar 31, 2011, 16:24:36 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem

|
 |
« Svar #14 på: januar 26, 2009, 02:07:29 am » |
|
Hva trenger jeg da?
En stk. stifteløs tenningsmodul til vanlig vakuum fordeler til 300 kroner fra vwfreak som det over linkes til. Han jeg tenkte på i den andre tråden din. Få i hus! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
djaan
Nybegynner

|
 |
« Svar #16 på: januar 26, 2009, 11:12:13 am » |
|
Glem siste innlegg. Jeg fikk raskt svar fra VWfreak. Stiftelos tenning paa vei. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem

|
 |
« Svar #17 på: januar 26, 2009, 12:44:24 pm » |
|
Glem siste innlegg. Jeg fikk raskt svar fra VWfreak. Stiftelos tenning paa vei.  Good man 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|