Hawken
Seniormedlem
   
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad
74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++
|
 |
« på: desember 30, 2009, 17:11:45 pm » |
|
Det blir vel en del spørsmål vedr denne i løpet av vinteren tenker jeg, så jeg kan vel like gjerne starte en prosjekttråd  . Det har blitt mye skruing de 2 siste dagene. Bilen er nå senket i front med BMW E30 (316) fjærer, og originale dempere er beholdt..., i alle fall i denne omgang. Karrosserimessig er bilen helt strøken (nylakkert), og helt fri for rust, så det er lite arbeid med slike ting. Siden det nå er en stund til sommeren, tok jeg ut motoren i dag. Egentlig for å pusse og gnukke litt slik at det ser strøkent ut  . Men nå som den er ute, så kan jeg vel kanskje prøve meg på en liten overhaling og kanskje litt opptrimming. Den er ganske våt, så det er vel i alle tilfelle greit å pakke den om. Spørsmål: 1. Hva innebærer en enkel opptrimming av disse motorene (1700) uten å bruke hele feriebudsjettet? Har liggende et nytt ubrukt gassersett (Empi dual 44), som er tenkt å bruke. 2. Hvilke sylindersatser/ topper bør jeg evt bruke? 3. Varmepottene ser ganske slitne ut. Er det kurant å få tak i nye, eller er det evt noe annet so kan brukes? Noen som har? 4. Tåler girkassen litt mer trøkk, eller er det evt en annen kasse som kan brukes? Legger ut noen bilder etter hvert  Godt nytt år til alle!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hawken
Seniormedlem
   
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad
74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++
|
 |
« Svar #1 på: desember 30, 2009, 22:54:11 pm » |
|
Noen bilder.
Motor ut av bilen i dag:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu
Rust is not a crime..
|
 |
« Svar #2 på: desember 31, 2009, 01:34:39 am » |
|
så grei ut den 412 da....  .. jasså ser du er fra slemmestad ja... ikke langt fra rikard her på forumet . han holder til i bøveien.. men uansett lykke til
|
|
|
Loggført
|
Erik Andersen 3322 Darbu tlf: 46813220 ---------------------------------------------------------- Røyken og Omegn Aircoolers Arrangement Ansvarlig   ------------------------------------------------------------------------------ 1967 Notchback 1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt 1969 Variant Solgt 1956 Oval Solgt 1973 1303S SOLGT
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #3 på: desember 31, 2009, 16:50:52 pm » |
|
Flott bil du har!! Og motoren er vel ikkje mykje å gnikka på så rein som den var!?  Eg kan og svara deg på desse spørsmåla: 3: Jadå du får tak i nye, men dei koster omtrent 3400kr stykket hjå unneberg feks... Så det er ikkje så veldig billig med nytt, og når ein i tilleg tenker på att nye ikkje gjer lika god varme som orginale så spørst det om det er verdt det. Eg vil anbefala deg å skaffa deg brukte orginale varmepotter her på forumet, og det beste er å fikse dei du har. Er det rust så kan det sveisast og fiksast ! 4: Girkassa i bilen din toler MYKJE! så du skal ikkje vera redd for att den stryk med, med mindre du siktar til over 200 gamp i motoren din 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Hawken
Seniormedlem
   
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad
74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++
|
 |
« Svar #4 på: januar 02, 2010, 02:16:55 am » |
|
Flott bil du har!! Og motoren er vel ikkje mykje å gnikka på så rein som den var!?  Eg kan og svara deg på desse spørsmåla: 3: Jadå du får tak i nye, men dei koster omtrent 3400kr stykket hjå unneberg feks... Så det er ikkje så veldig billig med nytt, og når ein i tilleg tenker på att nye ikkje gjer lika god varme som orginale så spørst det om det er verdt det. Eg vil anbefala deg å skaffa deg brukte orginale varmepotter her på forumet, og det beste er å fikse dei du har. Er det rust så kan det sveisast og fiksast ! 4: Girkassa i bilen din toler MYKJE! så du skal ikkje vera redd for att den stryk med, med mindre du siktar til over 200 gamp i motoren din  Takk for det  Ja alt ser veldig bra ut, så jeg ønsker egentlig bare å sette den siste "prikken over i-en", og få det skikkelig strøkent  Nei, har ikke tenkt på noen 200 hk i bilen, men 100-140 hadde vel vært moro. Det bør vel være mulig å få til med noen enkle grep?? Varmepottene mine er ganske fillete og utette, så det er vel på plass med en utskifting. Fant noen på samba som ser bra ut, og vurderer å ta inn de dersom ingen her på forumet har.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #5 på: januar 02, 2010, 02:27:46 am » |
|
Kjekt å ha ting strøkent ja! Varmepotter bør du kunne skaffa i norge brukte men i bra stand for ein ikkje så skremmande pris. Ang motoren så trur eg nok ikkje att 100-140hestar kan komma med "enkle" grep, men det som er vanleg å begynna med er jo eit friskare eksosanlegg, dobble gassarar etc. Men for å få optil så mykje hest du er ute etter må du nok gjera litt meir ut av det.. Porta toppane, fresa ut toppar og heva kompen.. Så kan du jo sjølvsagt hiva på større sylindarar og bytta kam ETC. Det er vel penga som sett begrensinga for det er dyre trimdeler til type 4 motorar.. Men til gjengjeld får du ein motor som går GODT om du legg litt peng i den! 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Hawken
Seniormedlem
   
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad
74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++
|
 |
« Svar #6 på: januar 02, 2010, 12:32:54 pm » |
|
Kjekt å ha ting strøkent ja! Varmepotter bør du kunne skaffa i norge brukte men i bra stand for ein ikkje så skremmande pris. Ang motoren så trur eg nok ikkje att 100-140hestar kan komma med "enkle" grep, men det som er vanleg å begynna med er jo eit friskare eksosanlegg, dobble gassarar etc. Men for å få optil så mykje hest du er ute etter må du nok gjera litt meir ut av det.. Porta toppane, fresa ut toppar og heva kompen.. Så kan du jo sjølvsagt hiva på større sylindarar og bytta kam ETC. Det er vel penga som sett begrensinga for det er dyre trimdeler til type 4 motorar.. Men til gjengjeld får du ein motor som går GODT om du legg litt peng i den!  Ja, jeg skjønner at det skal litt til å få såpass med gamp i motoren, men i følge selger av bilen er det vist allerede byttet sylindere. Han sier 2,2 liter, men skal sjekke dette med han som har bygget opp motoren. Kanskje jeg allerede er langt på vei? Hvem vet 
|
|
« Siste redigering: januar 22, 2010, 22:02:25 pm av Hawken »
|
Loggført
|
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #7 på: januar 02, 2010, 12:48:06 pm » |
|
kontakt raaen her inne han veit jeg har noen nye liggende, hvis ikke så har han oxo sikkert noen brukte du kunne skrudd av.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hawken
Seniormedlem
   
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad
74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++
|
 |
« Svar #8 på: januar 11, 2010, 12:48:49 pm » |
|
kontakt raaen her inne han veit jeg har noen nye liggende, hvis ikke så har han oxo sikkert noen brukte du kunne skrudd av.
Takk  Har vært i kontakt med han. Jeg tar en tur og titter når det blir litt varmere i været. Går jo ikke ann å skru bil i denne jæ....e kulda  Nå er det jo snart like kaldt inne som ute, så hos meg er alt lagt på is til det kryper opp mot null igjen  Har bilen i en dårlig isolert hall på 3000 kvm (15 meter under taket), og det er ikke billig å fyre opp
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hawken
Seniormedlem
   
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad
74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++
|
 |
« Svar #9 på: januar 22, 2010, 01:25:07 am » |
|
Kulda har gitt seg....  Endelig. Nå går det jo ann å kose seg litt med bil igjen. Har vel kommet frem til at jeg prøver motoren slik den er nå i første omgang, og bare shiner og lakker over litt deksler slik at det ser bra ut  . Hadde liggende et par lykterammer ekstra som fikk seg et lakkstrøk i går. Kan jo bytte på litt etter humøret  Jeg har litt stylingfobi, men synes denne lille endringen kler bilen. Fangeren er også lagt ca 5 cm lenger inn.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hawken
Seniormedlem
   
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad
74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++
|
 |
« Svar #10 på: januar 22, 2010, 01:38:54 am » |
|
Prøver også å finne noen fine felger til bilen. Disse er 18 tommer (litt overkill  ). Tenker kanskje denne i 16 eller 17. Eller blir dette helt feil  Hva synes du?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4336
Bosted: Horten
Ække laft før du henger igjen på brosteinen
|
 |
« Svar #11 på: januar 22, 2010, 08:10:19 am » |
|
18" og mye senk her, kan bli kjempe tøft 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #12 på: januar 22, 2010, 08:46:04 am » |
|
Styggtøff bil!
Hjalp bra på å få inn fangerne!
Ett tips er å flytte skiltet foran ned under fangeren. Dette gjør mye syntes jeg.
Hvis motoren svetter er det vel greit å prøve å finne ut hvor det kommer fra. Er det fra selve blokka kan du jo ta den frahverandre og da er det jo mulig å bytte kam samtidig. Dette vil utgjøre noen HK, hvis det ikke er satt inn trimkam fra før da..
Det er som Tistlo sier mye som kan gjøres, men den vil være en morsom motor hvis du allerede har 2,2 liter og en trimkam sammen med litt enkel porting/bytte av topper og de doble forgasserne du har liggende.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #13 på: januar 22, 2010, 10:05:53 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Hawken
Seniormedlem
   
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad
74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++
|
 |
« Svar #14 på: januar 23, 2010, 00:58:43 am » |
|
Styggtøff bil!
Hjalp bra på å få inn fangerne!
Ett tips er å flytte skiltet foran ned under fangeren. Dette gjør mye syntes jeg.
Takk for det  Som skikkelig fan, synes jeg dette er noe av det kuuleste som er av gamle biler, men det er meg da  . Har mange minner fra gamledager (25 år siden), og hadde en USA-mod. av 412 variant som en av mine første biler. Så for å slutte fred med meg selv, så måtte jeg bare ha denne. Tror nok at jeg kommer til å flytte skiltet ned ja. Enig med deg. Bare lurer på om jeg da også skal blende hullene til det originale festet og slette "utforingen" permanent. Blir ikke helt enig med meg selv her  .
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #15 på: januar 23, 2010, 01:06:57 am » |
|
Helt enig, har hatt variant tidligere og har coupe nu.....
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Hawken
Seniormedlem
   
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad
74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++
|
 |
« Svar #16 på: januar 23, 2010, 01:12:34 am » |
|
 Ja, jeg har sett den bilen. Det er faktisk der jeg fikk idéen om å prøve disse Audi-felgene. (som jo ser ganske like ut). Lånte disse av en lokal dekk og felg sjappe. Synes selv også at dette var drittøft, men synes vel at 18" er litt vel drøyt. Man skal jo kjøre med bilen også  . Tror nok ikke at jeg beveger meg lenger enn 17". Eller har jo han her også de hvite blinkerglassene som jeg sikkert ikke er alene om å ønske meg...!? Skulle gjerne betalt godt for et sett av de der 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #17 på: januar 23, 2010, 01:15:52 am » |
|
Har sendt en mail for og hoere om de ble med bilen naar han solgte den....
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Hawken
Seniormedlem
   
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad
74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++
|
 |
« Svar #18 på: januar 23, 2010, 01:20:05 am » |
|
Ivrig du
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|