Nedenfor er en "kort" oppsummering av regler om import av veteranbil fra f.eks Sverige, basert på info i denne tråden, fra andre tråder, fra andres erfaringer og noen opplysninger jeg selv har innhentet tidligere. Legges ut her som forslag til en "Sticky" om dette emnet. Kjør på med innvendinger eller forslag til endringer om du ser noe som ikke stemmer, eller noe som mangler. Hadde vært fint å hatt ett slikt oppslag der prosessen går litt i detaljer, som hva det forskjellige koster osv. i tillegg til det som bla. a Even nevner at må gjøres, som en slags "totalpakke" om du vil.
Altså: Salgskontrakt der selgers fulle navn og personnummer, samt kjøpssummen i gjeldene lands valuta klart og tydelig står kreves. Det svenske vognkortet må du få med, evt. en stemplet kopi av dette fra Svenska Vägverket.
Kvittering på frakta til Norsk grense dersom du ikke har henta bilen selv, må foreligge
( ved ankomsten til norge, eller holder det om den blir forevist innen de tre dager ? )Har du henta selv, eller ”møtt selger rett over grensa”, pleier det å bli satt opp 500,- som minstepris for henting / frakt, men det er ikke alltid dette blir praktisert - Ifølge Tollvesenet når jeg ringte tidligere.
Dersom det er en ”Kit Car” eller ”Beach Buggy” som også er en ”Kit Car”, må den være godkjent som ombygget fordon og ikke som godkjent hemmabygge. Dette er meget viktig!
Du må også passe på at alle ombygninger / forandringer står i det svenske vognkortet. For eksempel på Beach Buggy som er innkortet skal "ny" lengde da stå oppgitt, andre elementer som ”plastkaross”, ”öppen”, andre felger og dekkdimensjoner osv. skal også stå.
Er bilen derimot godkjent som hemmabygge, er det mye vanskeligere eller nærmest umulig og få den godkjent i Norge.
Eksempel:MVA: Ved import av bil fra Sverige: Prisen for bilen på 10.000nkr legges til summen av fraktkostnadene på f.eks minimumet på 500nkr = 10.500nkr
Denne summen skal det da betales 25% mva på,
altså 2625,-Engangsavgift:Engangsavgiften på en veteranbil er 3229nkr + 1300nkr i vrakpant
= 4529,-Engangsavgiften kan en vente med å betale til en skal vise bilen hos Biltilsynet for identitetskontroll og teknisk kontroll. Er ovennevte forhold i orden, skal bilen da bli godkjent med sin opprinnelige årsmodell med de ombygninger som står i det svenske vognkortet, selv om den er ombygget i nyere tid. Det skal imidlertid betales engangsavgift etter det året bilen er godkjent ombygget, så dersom ombyggingsåret er mindre enn 30 år siden blir det deretter noe dyrere enn det som er satt opp i eksempelet.
(?)Selve visningen hos Statens Vegvesen er gratis, med det koster 430,- i dokumentavgift som må betales ved / før visningen.
(?)Krav om årsavgift får du i posten så snart bilen blir registrert med norske skilt.
Det er uansett en fordel å på forhånd ta kontakt med tollvesenet / det tollstedet du kommer til å hendvende deg til ved importen, for å spørre dem hvilken dokumentasjon de ønsker å se når du kommer. Dette kan variere noe pga. ulik tolkning av reglene.
Oppskrift:1. Når du står på grensa med en svensk veteranbil på hengern å skal inn i den norske tollbua trenger du: Salgskontrakten og det svenske vognkortet ( evt. rett kopi av dette )
( noe mer? )2. Fyll ut tolldeklarasjons skjemaet du får der, og lever inn de svenske skiltene. Du vil få de nødvendige papirer fra tolleren å må deretter oppsøke ditt lokale tolldistrikt for å betale avgifter, innen 3 virkedager fra du passerer grensen.
( kan du ikke betale der og da? og må du levere inn skiltene der og da? )3. Du møter opp hos ditt lokale Tollvesen og betaler nødvendige avgifter
( hvis ikke betalt i tollbua dersom det er mulig )4. Du bestiller deretter time hos Biltilsynet
5. Du viser bilen hos Biltilsynet
6. Enten får du bilen godkjent der og da, ellers så får du mangellapp på det dem ikke var fornøyd med. Da må dette utbedres og time for ny kontroll må bestilles. Det skal ikke betales for ny visning, men kvittering fra forrige betaling av dokumentavgiften må fremlegges. Dersom du ikke har denne, må du muligens betale på nytt.
(?)7. Bestill skilter fra f.eks Lator - Tut å kjør
Innvendinger / forslag ?? Svar til det jeg har spørsmåltegn ved??
KJØR DEBATT
