KDF Type 60
Seniormedlem
   
Innlegg: 311
Bosted: Bodø
|
 |
« på: februar 05, 2009, 14:25:50 pm » |
|
Passer et split-karosseri direkte på ei 58/59 bunnplate, eventuelt en 67/69 bunnplate? Alle fester innkludert. Noen som har erfaring med dette ??
Anders
|
|
|
Loggført
|
Member of the split cruisers. If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough ! Afi
|
|
|
SveinØ
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Molde
|
 |
« Svar #1 på: februar 05, 2009, 19:20:36 pm » |
|
Skal stort sett passe, men lurer på om bakre karosserifeste (det bakom bakhjulet) må flyttes enten litt opp eller litt ned
|
|
|
Loggført
|
Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #2 på: februar 05, 2009, 19:32:29 pm » |
|
Skal stort sett passe, men lurer på om bakre karosserifeste (det bakom bakhjulet) må flyttes enten litt opp eller litt ned
Ikke nok å bare flytte det. Må lage plass til øvre støtdemperfestet også.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
KDF Type 60
Seniormedlem
   
Innlegg: 311
Bosted: Bodø
|
 |
« Svar #3 på: februar 06, 2009, 08:06:18 am » |
|
Skal stort sett passe, men lurer på om bakre karosserifeste (det bakom bakhjulet) må flyttes enten litt opp eller litt ned
Ikke nok å bare flytte det. Må lage plass til øvre støtdemperfestet også. Takker. Det er blitt rimelig vanskelig om man skal følge regelverket til siste punktum når det gjelder karosseribytte. Neste spørsmål: Passer dørene fra en split ( 50-52) i et 58-59 karosseri ?? Anders
|
|
|
Loggført
|
Member of the split cruisers. If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough ! Afi
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #4 på: februar 06, 2009, 08:18:19 am » |
|
Skal stort sett passe, men lurer på om bakre karosserifeste (det bakom bakhjulet) må flyttes enten litt opp eller litt ned
Ikke nok å bare flytte det. Må lage plass til øvre støtdemperfestet også. Takker. Det er blitt rimelig vanskelig om man skal følge regelverket til siste punktum når det gjelder karosseribytte. Neste spørsmål: Passer dørene fra en split ( 50-52) i et 58-59 karosseri ?? Anders Ja, det gjør de. Blir det riktig? nei, det gjør det ikke:) Selg splitdørene dine og kjøp heller dører som er riktig til karosseriet ditt. Du får sikkert bedre betalt for splitdørene enn du må gi for bra dører som er riktige til din bil.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #5 på: februar 06, 2009, 09:18:24 am » |
|
Dørene har et skille til 56-modellen (aug. 55). Helt ny dørlås og styring mot bakre stolpe, og i tillegg en press på indre dørside som forsvant. Har ikke sett noen grunn for å tilpasse disse dørene om hverandre. Det er lett å se forskjellen med to biler ved siden av hverandre. 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
KDF Type 60
Seniormedlem
   
Innlegg: 311
Bosted: Bodø
|
 |
« Svar #6 på: februar 06, 2009, 10:44:47 am » |
|
 Det er snakk om et split-look-alike-gårjævligfort-prosjekt, en gang i fremtiden. Alt jeg har så langt er en rustfri og rullende des-58 bunnplate med papirer. Hadde egentilig tenkt å få tak i et splitkarosseri, men ifølge et ganske så rigid regelverk, så blir det faktisk oppbyggingsavgift dersom man bytter karosseri og må endre fester. Alternativet er jo selvfølgelig å få tak i split med tilhørende bunnplate og bygge på det. Vi får se. Dette er som sagt fremtidsvisjoner, så regler, og ikke minst planer, kan endre seg innen det blir realitet av dette. Takk for svar ! Anders
|
|
|
Loggført
|
Member of the split cruisers. If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough ! Afi
|
|
|
OTO
Supermedlem
    
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik
|
 |
« Svar #7 på: februar 06, 2009, 12:57:06 pm » |
|
 Det er snakk om et split-look-alike-gårjævligfort-prosjekt, en gang i fremtiden. Alt jeg har så langt er en rustfri og rullende des-58 bunnplate med papirer. Hadde egentilig tenkt å få tak i et splitkarosseri, men ifølge et ganske så rigid regelverk, så blir det faktisk oppbyggingsavgift dersom man bytter karosseri og må endre fester. Alternativet er jo selvfølgelig å få tak i split med tilhørende bunnplate og bygge på det. Vi får se. Dette er som sagt fremtidsvisjoner, så regler, og ikke minst planer, kan endre seg innen det blir realitet av dette. Takk for svar ! Anders Er 58 modellen registrerbar uten visning, er jo ikke dette noe problem.. Ingen vi henge seg opp i dette karosseribyttet senere..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KDF Type 60
Seniormedlem
   
Innlegg: 311
Bosted: Bodø
|
 |
« Svar #8 på: februar 06, 2009, 13:40:40 pm » |
|
 Det er snakk om et split-look-alike-gårjævligfort-prosjekt, en gang i fremtiden. Alt jeg har så langt er en rustfri og rullende des-58 bunnplate med papirer. Hadde egentilig tenkt å få tak i et splitkarosseri, men ifølge et ganske så rigid regelverk, så blir det faktisk oppbyggingsavgift dersom man bytter karosseri og må endre fester. Alternativet er jo selvfølgelig å få tak i split med tilhørende bunnplate og bygge på det. Vi får se. Dette er som sagt fremtidsvisjoner, så regler, og ikke minst planer, kan endre seg innen det blir realitet av dette. Takk for svar ! Anders Er 58 modellen registrerbar uten visning, er jo ikke dette noe problem.. Ingen vi henge seg opp i dette karosseribyttet senere.. Den er registrerbar uten visning ja. Men en god bekjent av meg, aktiv i VW miljøet i Bodø og er inne på dette forumet, jobber på BT, og er den som er kurset på ombygde kjøretøy i vårt distrikt, så det er ikke så lett å ta snarveier !! Ikke er jeg interessert i å legge mye penger i noe som ikke er godkjent heller. Anders
|
|
|
Loggført
|
Member of the split cruisers. If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough ! Afi
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #9 på: februar 06, 2009, 15:21:55 pm » |
|
Hvorfor ikke heller kjøpe den switteren som ligger til salgs for 15.000. Det må være et bedre utgangspunkt enn klipp og lim av diverse biler og deler.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
KDF Type 60
Seniormedlem
   
Innlegg: 311
Bosted: Bodø
|
 |
« Svar #10 på: februar 06, 2009, 16:09:14 pm » |
|
Hvorfor ikke heller kjøpe den switteren som ligger til salgs for 15.000. Det må være et bedre utgangspunkt enn klipp og lim av diverse biler og deler.
Du skal vite at jeg har siklet på den, og ikke minst den 52-mod som nobrakes hadde for salg rundt juletider. Jeg har bare ikke plass nå til flere biler. Må selge unna først, og til sommeren skal jeg bygge garasje, så da..... Ingen her som vil kjøpe en 1941 Pontiac Silver Streak 4-dørs vel ...............? Anders
|
|
|
Loggført
|
Member of the split cruisers. If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough ! Afi
|
|
|
OTO
Supermedlem
    
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik
|
 |
« Svar #11 på: februar 07, 2009, 23:29:30 pm » |
|
 Det er snakk om et split-look-alike-gårjævligfort-prosjekt, en gang i fremtiden. Alt jeg har så langt er en rustfri og rullende des-58 bunnplate med papirer. Hadde egentilig tenkt å få tak i et splitkarosseri, men ifølge et ganske så rigid regelverk, så blir det faktisk oppbyggingsavgift dersom man bytter karosseri og må endre fester. Alternativet er jo selvfølgelig å få tak i split med tilhørende bunnplate og bygge på det. Vi får se. Dette er som sagt fremtidsvisjoner, så regler, og ikke minst planer, kan endre seg innen det blir realitet av dette. Takk for svar ! Anders Er 58 modellen registrerbar uten visning, er jo ikke dette noe problem.. Ingen vi henge seg opp i dette karosseribyttet senere.. Den er registrerbar uten visning ja. Men en god bekjent av meg, aktiv i VW miljøet i Bodø og er inne på dette forumet, jobber på BT, og er den som er kurset på ombygde kjøretøy i vårt distrikt, så det er ikke så lett å ta snarveier !! Ikke er jeg interessert i å legge mye penger i noe som ikke er godkjent heller. Anders Men karosseribytte fra 52-59 kan vel ikke kreve noen ombygginger? Jeg byttet selv et karosseri på min 58 modell i 1986. (58-61) denne ble vist i 1990 ved registrering. Da jeg fortalte BT om karosseribyttet jeg gjorde som 12 åring, fikk jeg skryt og en klapp på skulderen mens vognkortet ble signert. Dette kan ikke være noen big deal?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KDF Type 60
Seniormedlem
   
Innlegg: 311
Bosted: Bodø
|
 |
« Svar #12 på: februar 08, 2009, 07:56:44 am » |
|
Tolkning av reglene er blitt innskjerpet for et års tid siden. Det står i klartekst i regelverket at alle fester må passe for at man ikke skal måtte betale oppbyggingsavgift. At man kan tilpasse et eldre eller nyere karosseri uten at det blir oppdaget tviler jeg ikke på. Noen som vet hvor mye oppbyggingsavgift kan bli på en gammel boble ?
Anders
|
|
|
Loggført
|
Member of the split cruisers. If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough ! Afi
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #13 på: februar 08, 2009, 21:14:03 pm » |
|
Synes dette høres ut som en solid skivebom, for å være helt ærlig. Oppbyggingsavgift for å skifte karrosseri? Hvis så er tilfelle må det være en eller annen byråkrat som har snublet stygt i regelverket. Dette tror jeg du må be din gode venn om å forklare og redegjøre for her på forumet, med direkte henvisning til lover og forskrifter... Dette bør i såfall tas opp med LMK!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KDF Type 60
Seniormedlem
   
Innlegg: 311
Bosted: Bodø
|
 |
« Svar #14 på: februar 09, 2009, 08:51:51 am » |
|
Her er et utdrag fra kjøretøyforskrifte. Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) Kap. 7. Reparasjon - ombygging - oppbygging 4. Det defineres som : Oppbygging av kjøretøy når: 4.2.2 karosseri til kjøretøy med ramme skiftes ut med karosseri av annen utførelse, og/eller når karosseriet det skiftes til ikke passer rett på rammen uten modifikasjon av festepunkter og lignende. Og her er en kommentar fra vegdirektoratet til trafikkstasjonene: Trafikkstasjonene skal ikke lenger synse og tro. De skal vite, alt skal være utprøvd og dokumentert! Om det fremdeles finnes rom for tolkninger og "slingringsmonn" , er vel som alltid opp til den enkelte kontrollør, men regelverket ser ut til å være klart.  Anders
|
|
|
Loggført
|
Member of the split cruisers. If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough ! Afi
|
|
|
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 979
Bosted: Verdal
|
 |
« Svar #15 på: februar 09, 2009, 10:01:15 am » |
|
Bytting av de bakre karosserifestene går jo som rustsveising. Du måtte sveise litt rust der og da passet plutselig karosseriet, Magisk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #16 på: februar 09, 2009, 10:04:47 am » |
|
Se her ja, ikke verst. Forstår det slik at din venn mener dette gjøres gjeldende også for folkevogner som i praksis har så og si like fester (med unntak av skillet mellom 1200/1300/1500 og 1302/1303). Da tror jeg dessverre at mange kommer til holde godt kjeft om eventuelle endringer og hva som må til... Forstår det hvis det er snakk om hotrodder som er modifisert i alle ender, men i forhold til folkevogner blir vel dette å ri paragrafer. Heldigvis er det ikke noe stort problem, det er ikke mange som velger å bruke sine gamle splitt og ovalkarrosserier på nyere understell med langt mer trafikksikre balljoint og IRS hjuloppheng slik som før. Konklusjonen er at det er bedre å finne en bunn med samme årsmodell, ikke sant?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KDF Type 60
Seniormedlem
   
Innlegg: 311
Bosted: Bodø
|
 |
« Svar #17 på: februar 10, 2009, 22:08:10 pm » |
|
Se her ja, ikke verst. Forstår det slik at din venn mener dette gjøres gjeldende også for folkevogner som i praksis har så og si like fester (med unntak av skillet mellom 1200/1300/1500 og 1302/1303). Da tror jeg dessverre at mange kommer til holde godt kjeft om eventuelle endringer og hva som må til... Forstår det hvis det er snakk om hotrodder som er modifisert i alle ender, men i forhold til folkevogner blir vel dette å ri paragrafer. Heldigvis er det ikke noe stort problem, det er ikke mange som velger å bruke sine gamle splitt og ovalkarrosserier på nyere understell med langt mer trafikksikre balljoint og IRS hjuloppheng slik som før. Konklusjonen er at det er bedre å finne en bunn med samme årsmodell, ikke sant? Jeg har ikke spurt om det vil bli godtatt med karosseribytte og mindre modifiseringer uten at man må betale oppbyggingsavgift. Jeg regner også med at denne regelen er for mer "ekstreme" bytter, men som du sier, hvis man holder seg til matchende bunnplate er jo ikke dette noe problem. Anders
|
|
|
Loggført
|
Member of the split cruisers. If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough ! Afi
|
|
|
Even Kirknes
Supermedlem
    
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord
|
 |
« Svar #18 på: februar 10, 2009, 22:13:05 pm » |
|
Se her ja, ikke verst. Forstår det slik at din venn mener dette gjøres gjeldende også for folkevogner som i praksis har så og si like fester (med unntak av skillet mellom 1200/1300/1500 og 1302/1303). Da tror jeg dessverre at mange kommer til holde godt kjeft om eventuelle endringer og hva som må til... Forstår det hvis det er snakk om hotrodder som er modifisert i alle ender, men i forhold til folkevogner blir vel dette å ri paragrafer. Heldigvis er det ikke noe stort problem, det er ikke mange som velger å bruke sine gamle splitt og ovalkarrosserier på nyere understell med langt mer trafikksikre balljoint og IRS hjuloppheng slik som før. Konklusjonen er at det er bedre å finne en bunn med samme årsmodell, ikke sant? Jeg har ikke spurt om det vil bli godtatt med karosseribytte og mindre modifiseringer uten at man må betale oppbyggingsavgift. Jeg regner også med at denne regelen er for mer "ekstreme" bytter, men som du sier, hvis man holder seg til matchende bunnplate er jo ikke dette noe problem. Anders Ringer du til Møller så skal de ha ett papir på at det er godkjent ombygging fra fabrikken. Har ett skriv fra Arnt Dale på det. Men det er jo "steingammelt" da.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KDF Type 60
Seniormedlem
   
Innlegg: 311
Bosted: Bodø
|
 |
« Svar #19 på: februar 11, 2009, 21:12:40 pm » |
|
Se her ja, ikke verst. Forstår det slik at din venn mener dette gjøres gjeldende også for folkevogner som i praksis har så og si like fester (med unntak av skillet mellom 1200/1300/1500 og 1302/1303). Da tror jeg dessverre at mange kommer til holde godt kjeft om eventuelle endringer og hva som må til... Forstår det hvis det er snakk om hotrodder som er modifisert i alle ender, men i forhold til folkevogner blir vel dette å ri paragrafer. Heldigvis er det ikke noe stort problem, det er ikke mange som velger å bruke sine gamle splitt og ovalkarrosserier på nyere understell med langt mer trafikksikre balljoint og IRS hjuloppheng slik som før. Konklusjonen er at det er bedre å finne en bunn med samme årsmodell, ikke sant? Jeg har ikke spurt om det vil bli godtatt med karosseribytte og mindre modifiseringer uten at man må betale oppbyggingsavgift. Jeg regner også med at denne regelen er for mer "ekstreme" bytter, men som du sier, hvis man holder seg til matchende bunnplate er jo ikke dette noe problem. Anders Ringer du til Møller så skal de ha ett papir på at det er godkjent ombygging fra fabrikken. Har ett skriv fra Arnt Dale på det. Men det er jo "steingammelt" da. Perfekt ! Alle pairer teller, uansett hvor gamle de er. Og dersom trafikkstasjonene etterlever innskjerpelsen av reglene blir slike papirer mer og mer viktig. Anders
|
|
|
Loggført
|
Member of the split cruisers. If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough ! Afi
|
|
|
|