mai 04, 2025, 17:21:21 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Barndoor Deler!!  (Lest 3891 ganger)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« på: februar 15, 2009, 15:42:31 pm »

Hjelper ein engelskmann med å finne barndoor deler... så her er ei liste over deler han trenger:


1950-52 2 x Hella 'Big Sliver' Headlights
1952-58 2 x Hella Headlights 'symetrical'
1950-55 Headlight Foot Dip Switch - screw connectors
1950-55 Front Bumper
1953-55 Handbrake Cables nos cond
1950-55 Front Seat Back & Base
1953-55 Starter Button - small Alu push button
1950-52 Fusebox Cover or complete Fusebox unit, og cond
1953-55 Fusebox Cover or complete Fusebox unit, og cond
1953-55 Horn Button - og or used cond - grooved
1951-55 Front VW Badge (3 prong attachers)
1950-55 Rear Reflectors either Hella or Frese
1953-55 LHD or RHD Footrest
1950-55 Wiper Arms
1950-55 Petrol Tap
1950-55 Engine no. 20-xxxxxx
1950-55 22mm Front Wheel Cylinders
1950-58 Brakelight Reflector
1953-55 License Plate Lense
1950-55 6v Wiper Motor & Connectors
1953-55 Sekurit Side Window Glass
1953-55 2 x Sekurit Front Window Glass (pair)
1953-55 Sekurit Cab Door Glass
1950-55 Cargo Area Passenger Grab Handle
1953-55 Cab Door Handles with Keys
1953-55 Igniton Barrel and Key
1953-55 Semaphores
1950-55 Semaphore switch - Black
1950-52 Semaphore lenses - Ribbed
Single Cab og Bows, Wood Slats & Canopy / Canvas

BD Dlx parts :

1951-55 Deluxe Alu Vent Trims
1953-55 Deluxe Horn Button - grooved
1951-55 Deluxe Jail Bar Set
1953-55 Deluxe Cab Choke Lever Mechanism & Ivory Knob
1951-55 1 x Deluxe Sill Spear og cond
1951-55 3 x Sunroof Bows
1951-55 1 x LHD Short Side Alu Trim piece (swadgeline)
1951-58 2 x Rear Bumper Alu Trim & Inserts


Se her 'og: http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?f=5&t=48110

Har du noko av dette og vil selga det til Chris, så ta enten kontakt med meg så videreformidler eg det til han, eller ta directe kontakt med han via ssvc, eller the samba: http://www.thesamba.com/vw/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=65471

MvH Tistlo, på vegne av Musclebus Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: februar 18, 2009, 01:14:14 am »

Bumpes for sikkerheitsskyld!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #2 på: februar 18, 2009, 08:58:29 am »

Musclebus er en big time dealer - så Tistlo du hjelper ikke han og restaurere hans egen buss - du hjelper han å tjene enda mer penger. Ikke noe galt i det forsåvidt, men bare vær klar over det...
Loggført

SCREWDRIVER #2
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #3 på: februar 18, 2009, 15:46:59 pm »

Musclebus er en big time dealer - så Tistlo du hjelper ikke han og restaurere hans egen buss - du hjelper han å tjene enda mer penger. Ikke noe galt i det forsåvidt, men bare vær klar over det...
Forsåvidt sant at han har gjort busshobbyen til et levebrød, men "big time" er vel mer beskrivende for hvor mye tid han legger i det enn hva han tjener på det Blunker Tror ikke mange av disse karene driver dette for å bli rik, sånn at det er sagt - uten at jeg har sett ligningen hans...
Loggført
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #4 på: februar 18, 2009, 15:54:48 pm »

Musclebus er en big time dealer - så Tistlo du hjelper ikke han og restaurere hans egen buss - du hjelper han å tjene enda mer penger. Ikke noe galt i det forsåvidt, men bare vær klar over det...
Forsåvidt sant at han har gjort busshobbyen til et levebrød, men "big time" er vel mer beskrivende for hvor mye tid han legger i det enn hva han tjener på det Blunker Tror ikke mange av disse karene driver dette for å bli rik, sånn at det er sagt - uten at jeg har sett ligningen hans...

Godt poeng forsåvidt - men jeg tror ikke likningen til mange av disse engelske "dealerne" ville si så mye om hva de egentlig tjener på dette.... for å si det sånn.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: februar 18, 2009, 16:41:37 pm »

Poenget er: Han hjalp meg, eg hjelper han! Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #6 på: februar 18, 2009, 22:34:46 pm »

Musclebus er en big time dealer - så Tistlo du hjelper ikke han og restaurere hans egen buss - du hjelper han å tjene enda mer penger. Ikke noe galt i det forsåvidt, men bare vær klar over det...
Forsåvidt sant at han har gjort busshobbyen til et levebrød, men "big time" er vel mer beskrivende for hvor mye tid han legger i det enn hva han tjener på det Blunker Tror ikke mange av disse karene driver dette for å bli rik, sånn at det er sagt - uten at jeg har sett ligningen hans...

Godt poeng forsåvidt - men jeg tror ikke likningen til mange av disse engelske "dealerne" ville si så mye om hva de egentlig tjener på dette.... for å si det sånn.

Neida, du har nok rett i det. Samme som med endel av våre egne norske "kremmere". Finnes jo en del her også som har nese for å plukke opp ting billig og selge de dyrt Blunker Men når de to lange strekene skal trekkes så blir det vel neppe noe luksusliv utav det? Musclebus har jeg fulgt med på i noen år på SSVC, han er ikke blant de verste i gamet. Men nok om det - det er litt av en liste, kan hende noen har sånt liggende i garasjer og låver rundt om? Siden nå "alle" barndoorene har forlatt landet grisebillig er det jo like greit å selge dem dyrt over fjorden? Blunker Samme måte som VAG (og alle andre bilfabrikker) gjør det i dag - selg bilene på billigsalg og sett deleprisene skyhøyt?
« Siste redigering: februar 18, 2009, 22:38:20 pm av RZR-Andy » Loggført
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #7 på: februar 19, 2009, 10:56:37 am »

Poenget er: Han hjalp meg, eg hjelper han! Glad

Hyggelig det Tistlo! Men vi trenger ikke å hjelpe utlendinger med å få tak i barndoor-deler og biler i Norge. De få mulig kjørbare vi har igjen må vi alle sammen passe på at forblir en del av norsk kulturhistorie. Det samme gjelder deler og utstyr. Vi har et ansvar for å forvalte biler som en natulig del av norsk kulturhistorie.
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: februar 19, 2009, 11:37:05 am »

Du har nok rett i det.... menmen Øyerulling
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #9 på: februar 19, 2009, 11:47:20 am »

Bra med litt debatt igjen, siden temaet kom opp, Håkon! Ikke dumt å reflektere litt, av og til. I utgangspunktet er jeg helt enig med både deg og splitman. Bare så det er sagt. Noen må gjøre den jobben også. I realiteten er det sånn at dette i såfall må gjøres av privatpersoner siden myndighetene er totalt uinteressert. Hadde det bare vært et stabbur i Valdres, så hadde saken vært annerledes...
Og da blir det igjen til at noen få ildsjeler må bære de økonomiske byrdene og gjøre de prioriteringene som kommer. Sjeldne deler har blitt patetisk dyre bare det siste tiåret. Altså sitter noen på "gullgruver" som kan finansiere andre prosjekter. Så kan en spørre seg om det er realistisk i lille Norge at det blir noen som faktisk gjør jobben med å restaurere - eller om det bare blir med store planer? En håndfull blir nok tatt vare på, men så er det det skogsvrakene som vi ikke klarer å håndtere her. Det gjør de i England. Uansett hvor ille de er. Og da trengs det deler som kan få dem i stand igjen.
NOS-deler til barndoor  (og til og med "skrot"!) har blitt prismessig "hotte" fordi de er kjøpt opp av enkeltpersoner som enten restaurerer biler for en hver pris, eller fordi de brukes som maler for reprodeler (f.eks. Gerson på platebiter). Når prisene blir høye fører det til at de kommer vel til nytte og ikke blir "sløst bort" på halvshabby prosjekter. Gerson har gjort et enormt arbeid som kommer mange til nytte og berger vrak som naturen ellers ville tatt seg av.
Hva nytte gjør NOS-deler på et mørkt loft? "NOS-fantastene" vil sikkert være uenige her, men deler er deler.  Eller er de ikke det? Har de like stor verdi som feiltrykte riksdaler fra 1828? Når vet man at den delen man har er den siste i verden? Hvor lenge skal en "sitte" på delen?
Tistlo har kommet med et innspill her som sikkert flere mener noe om!
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #10 på: februar 19, 2009, 12:27:35 pm »

Hva ble det med det forslaget til regjeringen om å verne gamle kjøretøy.... det var tullball.
Loggført

1961 T1 - Custom
Eivind E
Supermedlem
*****
Innlegg: 529
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: februar 19, 2009, 12:33:01 pm »

Poenget er: Han hjalp meg, eg hjelper han! Glad

Hyggelig det Tistlo! Men vi trenger ikke å hjelpe utlendinger med å få tak i barndoor-deler og biler i Norge. De få mulig kjørbare vi har igjen må vi alle sammen passe på at forblir en del av norsk kulturhistorie. Det samme gjelder deler og utstyr. Vi har et ansvar for å forvalte biler som en natulig del av norsk kulturhistorie.

Er det ikke noe litt feil med at noen kjøper opp billig under dekke av at de er entusiaster og så selger dyrt til andre entusiaster?
Da utnytter de vanlige folk to ganger, først utnytter de folks velvilje overfor entusiaster (på falske premisser), og så utnytter de entusiastene ved å ta blodpris for gjenstandene.
Hvis man tenker slik på det, er det faktisk litt provoserende.
Loggført

65 Karmann Ghia @ 2332
66 1300 @ 1914
72 Doka @ 2.4
Morten
VSN
Medlem
*****
Innlegg: 139
Bosted: Lierskogen


Vis profil

« Svar #12 på: februar 19, 2009, 13:26:27 pm »

Er det ikke noe litt feil med at noen kjøper opp billig under dekke av at de er entusiaster og så selger dyrt til andre entusiaster?

Det du snakker om her er egentlig "etisk/moralsk" svindel, og det er det vel samvittigheten til hver og en som styrer. Noen klarer vist å leve med det. Vi har endel etikksvindlere i Norge etterhvert.

Problemet med dette "prisracet" er oss stakkarer som kjøper dyrt og aldri selger !!  Da går det ut over kjerring og unger hver måned. Det er liten trøst å tenke på at kanskje barnebarna får det bra når de selger etter ens egen avskjed.

En liten digresjon fra "museumskonservatoren" om NOS-deler til de "aller eldste" bilene; dette bør ligge på hylla enten det er verdens siste eller "nest siste". Hvis vi i fremtiden skal klare å reprodusere "originale"-deler eller reparere ødelagte deler til våre vrak, må det finnes noen gode orginale deler å gå ut fra. Og i alle tilfeller er det disse delene, sammen med det som bevares helt originalt som vil kunne dokumentere riktigheten av det noen av oss driver med i fremtiden. Per i dag er det i hovedsak nok brukte deler på markedet til å restaurere de bilene vi har tatt vare på minst to ganger. Vi behøver ikke sette en NOS-del på et prosjekt når det finnes en brukt del som lar seg restaurere. Det er til slutt også en vesentlig større bragd å restaurere en bil med bare brukte deler enn å bytte ut hele med NOS-deler. Det krever stort sett kun penger.

Morten
Loggført
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #13 på: februar 20, 2009, 11:12:56 am »

Bra Morten! Kjør på!
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #14 på: februar 20, 2009, 11:40:18 am »

Helt enig i at det er bedre å restaurere deler som kan repareres, det er f.eks. bedre å reparere en originalskjerm på gamlemåten enn å sette på en NOS-skjerm for oval. Spørsmålet om moral/etikk her er jo interessant i seg selv, sånn verden er blitt er det mange nok som vet å sko seg på andres bekostning. På den andre siden har vi fått et Rema-1000 samfunn der alle vil ha alt billigst mulig, og der kvalitet både i gjenstander (deler i vår sammenheng) og arbeid (billig kjapp-kjapp vs. dyrt og tidkrevende nøyaktighetsarbeid) hele tiden står mot hverandre. Vi kan jo mislike det så mye vi vil, men det er markedet som styrer alt. Denne hobbyen også - i alle fall for de store massene! At det finnes folk som er opptatt av å bevare mest mulig korrekt på alle måter er helt avgjørende og nødvendig.

Når jeg nevnte Gerson her, så er det jo en kjennsgjerning at han har sørget for at SVÆRT mye karosserideler leveres NYPRODUSERTE til nettopp barndoors som dette handlet om. Siden du tar opp Han har kjøpt opp originalbiter ikke bare i Nord- og Syd-Amerika. Chris aka Musclebus som ble kommentert her er hans samarbeidspartner i UK, og deltar aktivt i arbeidet med å reprodusere mest mulig nøyaktige deler til disse bilene. Så langt er vi vel enige i at dette er et viktig arbeid? Problemet ligger kanskje her da? Dette er både tid- og kostnadskrevende og et ville være utopisk å tro at han skulle få utrettet mye om han hadde fulltidsarbeid utenom og gjorde dette gratis? Blir det da galt at han kjøper deler fra bl.a Norge? Det er vel det som er sakens kjerne her?

Noen av "kremmerne" er selvsagt ute etter å tjene penger, men med unntak av noen få er dette neppe noe man blir millionær av. Takashi Komori er vel kanskje den som har dratt dette lengst, men han har vel sett at det var et marked og har vært utrolig flink til å drive butikk. Han (og hans folk) har jo tømt swapmeets verden over for sjeldne godbiter i mange år, men blir ikke sett på som en skurk av den grunn. Snarere tvert i mot, har jeg inntrykk av. Men jeg tipper mange er misunnelige på samlingen hans...
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #15 på: februar 20, 2009, 21:33:59 pm »

Alle burde donera NOS delene sine til KlassicFab!! Er det noko me vil meir enn å ha perfekte sveisedeler på markedet?? nei, det kan ikkje vera mykje!! Nå driver dei jo på med å lage Funky Green deler til Boble 'og! Og det kjem til å verta ein StoOor suxess! Tenker spesielt på att han skal laga Perfekte varmekanalar!

Men er det ikkje på tide att me får røska saman nokon ildskjeler av nokon entusiastar som har skills nok - og få eit samarbeid med KF og starte opp norsk avdeling for Fønky Grønne deler!!!!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #16 på: februar 21, 2009, 12:08:52 pm »

Ikke akkurat nødvendig å donere NOS-delene, men å dokumentere de er viktig. Det har de god tradisjon for på SSVC. Gerson har fått masse tilbakemeldinger fra barndoor-restaureringene der alle mål på hans reprodeler blir kommentert i forhold til passform og kvalitet slik at de kan justeres til neste opplag. En annen ting er at det hadde aldri vært et sånt prisnivå som i dag om ikke det hadde vært en sånn enorm vilje blant engelske splitbussentusiaster til å restaurere hva som helst av skogsvrak. Vi er en del av et større marked, det er en realitet som kommer også nordmenn til gode, og endel enkeltpersoner sitter på små gullgruver i form av deler og biler. Det hadde de ikke gjort om det ikke var etterspørsel etter det de har.
Blir spennende å se hvilke T1-deler de får produsert - de kommer garantert til å bli prøvd ut om de kommer til Norge. Hadde vært interessant om noen importerte dem hit til en fornuftig pris også!
Loggført
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #17 på: februar 21, 2009, 19:26:25 pm »

Leser i Lovdata :  Forskrift om forbud mot utførsel av kulturminner :  Gjelder bl.a. Båter motorvogner ( biler ) luftfartøy og skinnegående matriell eller deler til disse som er eldre en 50 år.
Se LMK sin side.
Loggført

tlf: 40843606
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!