Mr.Bubblehead
|
 |
« på: februar 21, 2009, 13:35:15 pm » |
|
Har et ratt liggende som er til Schwim. Hva kan noe slikt være verd? Har en polakk som er veldig på hugget, men vet ikke om jeg vil selge.
Kent
|
|
|
Loggført
|
Member of The Split Cruisers.
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #1 på: februar 21, 2009, 14:30:49 pm » |
|
Polakk? Jeg byr 1200,-
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Mr.Bubblehead
|
 |
« Svar #2 på: februar 21, 2009, 15:02:44 pm » |
|
Polakk? Jeg byr 1200,-
Bydd i bytte mot en jobb tilsvarende 400euro..
|
|
|
Loggført
|
Member of The Split Cruisers.
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #3 på: februar 21, 2009, 18:58:55 pm » |
|
Du er glad i ratt, du Kent 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Mr.Bubblehead
|
 |
« Svar #4 på: februar 21, 2009, 23:12:37 pm » |
|
Du er glad i ratt, du Kent  Du har skjønt det du  Blir nok og henge det sammen med de andre... Mangler bare et fint 58/59 Ghia-ratt  Kent
|
|
|
Loggført
|
Member of The Split Cruisers.
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #5 på: februar 23, 2009, 17:17:27 pm » |
|
Er det egentlig noe forskjell på et Kubel- og Schwim-ratt? Schwim er 14" og Kubel 15", eller husker jeg helt feil?
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #6 på: februar 23, 2009, 17:52:06 pm » |
|
Prisene på KDF orginalratt er vel stort sett stabile. Det er til stadighet ratt som tilbyes på e,bay. Prisene varierer mye opp og ned med tanke på rattets tilstand og selvfølgelig skal det være slik.
Flere av de rattene som kalles originalratt for KDF, krigsmodeller som tilbyes på markedet er ikke det, men de er av tidlig etterkrigsproduksjon. Det er trolig ikke forskjell på ratt til de forskjellige typene av krigsmodeller hvis vi ikke snakker om prototyper.
Legg ut et bilde av rattet så kan jeg fortelle om det er av orginal type. Er det et pent behandlet og riktig, så er det verdt prisen og det ønskes helt sikkert kjøpt på det norske markedet. Bedre for oss å kjøpe her hjemme enn å hente et fra utlandet f. eks e,bay.
Undres på hvorfor det fremlegges som et orginalratt til en schwimmwagen?
|
|
« Siste redigering: februar 24, 2009, 01:21:09 am av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
Mr.Bubblehead
|
 |
« Svar #7 på: februar 23, 2009, 23:41:51 pm » |
|
Er denne karen som er interessert. http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=471634Regner med han vet hva det er snakk om, men gjerne kom med innspill. Kan godt hende dette rattet er levert på Kubel, men har kun sett det på Schwim.. Er samme typen ratt som han leverer deler til.. Her er mitt. Kent
|
|
|
Loggført
|
Member of The Split Cruisers.
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #8 på: februar 24, 2009, 00:16:18 am » |
|
Han i Polen er seriøs etter min erfaring, men med drøye priser på det han selger i butikken.
Så var det rattet. Jeg mener dette er et orginalratt av tilig utgave. Ble brukt på Schwimmwagen prototype og de første utgavene av VW. På kubel ca. 1940-41-42 trolig også på de få boblene som ble laget. Se bilde øverst av en prototype 166, 1942 modell (orginalbilde fra VW). Hvit hornknapp, den var som regel sort.
Senere kom det endring ca. 1942-43. Se bilde under, ratt med eiker. Hornknappen er lik på begge utgaver. Dette ble brukt videre i produksjonen. Legg merke til at grepet-den ytre ringen har 2 spor i banen. Sporene ble sløyfet i etterkrigsproduksjonen og så kom det dypere fingergroper. Beklager kvaliteten på bilde. Det er hvitmaling på rattet, men hele rattet med hornknapp skal være sort.
På bilde, en prototype Schwimmwagen fra 1942. Der ser du rattet ditt. Denne utgaven ble senere type 166 og kom i produksjon med få endringer, og med med eikeratt.
Jeg tror også rattet ble brukt på andre kubelwagen, kubelwagen var en felles betegnelse for en gruppe kjøretøyer av forskjellig fabrikat.
Du har et fint ratt som miljøet her hjemme trenger, ta vare på det.
|
|
« Siste redigering: februar 24, 2009, 11:29:40 am av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #9 på: februar 24, 2009, 01:48:37 am » |
|
Hadde vært tøft med en flake-lakkering på dette rattet 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #10 på: februar 24, 2009, 11:10:42 am » |
|
Bevistløse folk har ødelagt mye verneverdig og originalt innen det historiske også i vetereanbil miljøet. Et tåpelig forslag etter min mening. Men lykke til videre på ferden.
|
|
« Siste redigering: februar 24, 2009, 16:03:50 pm av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #11 på: februar 24, 2009, 20:44:59 pm » |
|
Ikke meningen å ødelegge tråden her. Men fra hvilken bil kommer et ratt med delenummer 111.415.655A?
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #12 på: februar 25, 2009, 00:56:29 am » |
|
Ta et godt bilde, eventuelt bilder å legg det ut på forumet. Det er helt sikkert noen som kan fortelle deg noe. For eiere av orginalbil er det sikkert et pluss med riktig ratt.
|
|
« Siste redigering: april 02, 2009, 08:31:46 am av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
|