HKE
Supermedlem
    
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar
Hans Kristian tlf 95718916
|
 |
« Svar #30 på: mars 15, 2009, 00:58:10 am » |
|
Test av starter som ligger på golvet:
Du trenger ett batteri og startkabler:
Ta startkabler og sett den røde på pluss på starter'n(der hvor grov ledning fra bilen normalt sitter) Så tar du svart kabel(minus) og setter i huset på starter hvor som helst... Så tar du en skrutrekker og kortslutter mellom rød kabel og kabelskostikker på starter. Da skal den går rundt og virke normalt.
Dette har jeg gjort en del ganger med starteren tatt ut. Sørg bare for å sett den godt fast i skrustikka. Lønner seg også å smøre opp Bendixdrevet slik at dette går lett. Fett eller kobberpasta funker fint!
|
|
|
Loggført
|
VW 1956 T1
"It don't have to shine, to be fine!!"
|
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #32 på: mars 15, 2009, 12:00:20 pm » |
|
Har du prøvd med et annet batteri nå??
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #33 på: mars 15, 2009, 12:04:13 pm » |
|
Skal gjøre det snart (idag), men går det at jeg bruker 12v batteriet mens det står i bruksbilen og setter startkabler fra den til 6v batteriet i bobla og prøver da? Vel og merke med alle lys avslått på bobla.
Skal prøve dette først, så ta ut starter og teste den på gulvet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu
Rust is not a crime..
|
 |
« Svar #34 på: mars 15, 2009, 12:47:31 pm » |
|
ja det går bra,
|
|
|
Loggført
|
Erik Andersen 3322 Darbu tlf: 46813220 ---------------------------------------------------------- Røyken og Omegn Aircoolers Arrangement Ansvarlig   ------------------------------------------------------------------------------ 1967 Notchback 1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt 1969 Variant Solgt 1956 Oval Solgt 1973 1303S SOLGT
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #35 på: mars 15, 2009, 16:31:14 pm » |
|
Var nylig ute i garasjen og det var en rar opplevelse.
Tok først ut starteren og testet den på gulvet og da jeg 'tjuvkoblet' den så dyttet den drevet fram og gikk fint tilbake da jeg tok skrujernet vekk. (Ikke noe sviving, men det er vel normalt at det ikke skal skje her?) Så satte jeg den inn igjen og prøvde og da svivde den fint uten ulyden og gikk bare fortere og fortere, så skulle jeg prøve en ny kinning, men da var starteren død igjen! Hva pokker? Den funket jo for 5 sekunder siden!
Så jeg gjorde en god del fantasifulle vrier her for å finne ut hva som var galt. 1. Brukte startkablene istede for de org. kablene i bobla. (jording, +), men ingenting skjedde. 2. Dro en kabel fra tenningslåsen til starteren og prøvde da, men ingenting skjedde. 3. Prøvde med en ny jording fra kaross til starter, men ingenting skjedde.
Jeg målte spenningen på batteriet og den var på 6,3v uten pågang. Da jeg fikk starteren til å gå, så viste måleren at batteriet var på 5,1v mens starteren svivde. Fikk bare det målet da starteren kun fungerte en gang her. Målte om ledningene til starteren fikk strøm og det gjorde de, lå på samme spenning som batteriet og jeg kunne bruke starteren som jording til måleren for å måle spenningen, så starteren har bra jording.
Er dette normale mål på batteriet? og er det nå vi skal konkludere at innslaget i starteren er ferdig?
PRØVDE IKKE MED 12V START, DA JEG VAR REDD FOR COIL OG ANDRE EL. KOMPONENTER.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #36 på: mars 15, 2009, 16:48:52 pm » |
|
Har du prøvd å tjuvkoble den på tenningslåsen?
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #37 på: mars 15, 2009, 17:15:38 pm » |
|
Har du prøvd å tjuvkoble den på tenningslåsen?
Hva gjør vi da?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #38 på: mars 15, 2009, 17:45:37 pm » |
|
Har du prøvd å tjuvkoble den på tenningslåsen?
Hva gjør vi da? Sett på tenning med nøkkel. Ta av ledningen som går til starter bak på tenningslåsen, og sett den bortpå en av de andre ledningene.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #39 på: mars 15, 2009, 18:28:08 pm » |
|
Har du prøvd å tjuvkoble den på tenningslåsen?
Hva gjør vi da? Sett på tenning med nøkkel. Ta av ledningen som går til starter bak på tenningslåsen, og sett den bortpå en av de andre ledningene. Prøvde ut dette nå, men starteren var like livløs. Kom gnister da jeg satt ledningen borti de andre, så den delen var grei.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #40 på: mars 15, 2009, 23:59:07 pm » |
|
Virker som det er ein eller an kontakt som er heilt laus her! då tenker eg på innvendig i startaren
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #41 på: mars 16, 2009, 01:18:59 am » |
|
Det at den virker/ikke virker om en annen, kan tyde på at solenoiden henger seg. Skyldes vanligvis rusk eller rust inni der.
Kan være en idé å åpne solenoiden og sjekke. På nyere typer er det to kontakter som man må lodde av for å få av lokket. Så er det å rense og smøre opp delene inni der med WD-40 eller liknende.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #42 på: mars 16, 2009, 10:55:38 am » |
|
Alt peker vel nå på starteren, så får ta den ut og åpne den opp. (altså solenoiden)
Men skulle den dreie rundt da jeg prøvde den på gulvet? Prøvde den samme startprosedyren på en nyere starter og den dreide heller ikke rundt, den bare dyttet driveren fram.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Stein.H
Seniormedlem
   
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord
|
 |
« Svar #43 på: mars 16, 2009, 17:09:12 pm » |
|
Klart den skal gå rundt åssen skulle motoren kunne starte ellers 
|
|
|
Loggført
|
Tlf 92062314
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #45 på: mars 16, 2009, 19:29:46 pm » |
|
For at starteren skal svive, så må den vel gjerne ha kontakt med jord? Noe den ikke nødvendigvis har når man har tatt den ut av bilen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #46 på: mars 16, 2009, 19:54:27 pm » |
|
For at starteren skal svive, så må den vel gjerne ha kontakt med jord? Noe den ikke nødvendigvis har når man har tatt den ut av bilen?
Kontakt med jord har den jo gjennom startkabler mellom starter og batteri... pluss på skruetilkobling og minus på huset til starter...
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #47 på: mars 17, 2009, 09:35:56 am » |
|
Den hjalp veldig mye, takk! Skal dra starteren med meg hjem idag og få åpna den.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #48 på: mars 17, 2009, 09:40:07 am » |
|
Klart den skal gå rundt åssen skulle motoren kunne starte ellers  Tingen er at jeg prøvde å starte to forskjellige startere på gulvet og de begge to skyvde bare drevet fram, men ingen dreide.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #49 på: mars 18, 2009, 00:04:41 am » |
|
Airtech siden viser en type 4 solenoid rep, og den jeg har er noe forskjellig da den for det første er en type1 sol og for det andre så har den i tillegg har fire nagler på lokket. Hvordan får jeg den opp uten å ødelegge sjansen til å stenge den igjen? Noen erfaringer? Tenker på disse fire naglene i alle hjørnene. (dette er en sol, til en porche, men har det samme utseende) 
|
|
« Siste redigering: mars 18, 2009, 14:30:03 pm av Varj »
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #50 på: mars 18, 2009, 18:28:34 pm » |
|
Meisel, drill!?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Stein.H
Seniormedlem
   
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord
|
 |
« Svar #51 på: mars 18, 2009, 20:13:37 pm » |
|
Ett godt råd kjøp deg en starter som er i orden 
|
|
|
Loggført
|
Tlf 92062314
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #52 på: mars 18, 2009, 20:16:30 pm » |
|
Har en som er på vei.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #53 på: mai 24, 2009, 11:52:43 am » |
|
24 mai... huff.. alt for mye sol.
Satte på det nye innslaget som VELOGMERKE er NOS.
Så ble starteren satt inn i bobla mens jordingskabler og pluss ble byttet ut. Pluss kabelen går rett til starteren nå.
Vridde om nøkkelen første gang... dreide godt, slo nesten til.
Vridde om nøkkelen andre gang... stille... bare ett klikk.
Slo med hammer på starteren.
Vridde om nøkkelen første gang... dreide, men ikke alt for godt..
Vridde om nøkkelen andre gang... stille...
Slo med hammer på starteren
Vridde om nøkkelen første gang... dreide dritfort... trolig slik en starter skal være, men slo ikke til enda.
Vridde om nøkkelen andre gang... krysset fingrene. stille.
Jamen... jeg kan da ikke gå ut av bilen hver gang jeg skal starte den og slå den pokkers starteren med hammer hver gang. Er dette tegn på at starteren er futt?
|
|
« Siste redigering: mai 25, 2009, 12:52:10 pm av Varj »
|
Loggført
|
|
|
|
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2890
Bosted:
|
 |
« Svar #54 på: mai 24, 2009, 12:14:17 pm » |
|
Hvis ditt ord Futt betyr vrak  så er det riktig ja, kjøp deg en ny eller en brukt som virker..
|
|
|
Loggført
|
58`mod Type1 60`mod Type1 Deluxe 61`mod Type1 64`mod Type1 65`mod Type1 68`mod Type1 + et par til på lur...(pensjonsparingen min  ) Eier av Harry Von Kaaten Racing Team. Rammekroken Fredrikstad
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #55 på: mai 24, 2009, 12:16:28 pm » |
|
Hvis ditt ord Futt betyr vrak  så er det riktig ja, kjøp deg en ny eller en brukt som virker.. Stemmer det. Kjøpte akkurat en som funker av Klaus Sydow. Har iallefall en fin solenoid som jeg kan ha på hylla nå, da det å fulgte med en orginalboks. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #56 på: mai 24, 2009, 18:27:02 pm » |
|
Det er ikkje måte på til du skal bale med å få dette til!! godt du ikkje gjer opp!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #57 på: mai 24, 2009, 18:31:22 pm » |
|
Det er ikkje måte på til du skal bale med å få dette til!! godt du ikkje gjer opp!
Glad i den grønn raceren min.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HKE
Supermedlem
    
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar
Hans Kristian tlf 95718916
|
 |
« Svar #58 på: mai 25, 2009, 00:05:38 am » |
|
Er tenningslåsen din slitt eller??
|
|
|
Loggført
|
VW 1956 T1
"It don't have to shine, to be fine!!"
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #59 på: mai 25, 2009, 06:56:11 am » |
|
Starteren reagerer jo når jeg vrir om nøkkelen, men når den ikke gjør det, så dulter jeg hammeren på den og da fungerer den igjen... så skjønner ikke helt at den skal være sliten. Tyvkoblet bilen sist gang å, ingen framgang der heller.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|