Gammel Porsche 911 er og blir risiko å kjøpe med mindre du har god greie på det.. Helst vil jeg anbefale en "ikke-kyndig" å få en som er´ kyndig til å se over bilen. Mye av det som Kjetil L over her sier stemmer , men ikke alt.
Det at det er en 1976 mod er et minimum angående rust da hovedkarossen kom galvanisert første gang i 1976, denne galavaniseringen ble forbedret i flere trinn oppover årene og første modell som er "skikkelig" galvanisert er 83 mod. Når det gjelder 2,7 literen, så er det kanskje den dårligste 911-motoren når det gjelder holdbarhet da dette er en "borret" 2,4 liter og har dårligere blokk en 3,0 literen og faktisk dårligere enn de første oxo.
Det at oljelekkasje skyldes strekte bolter behøver nødvendigvis ikke stemme, mer vanlig er pakninger og da særlig i olje-rør til toppene. Er samme opplegg ca. som støtstangrør på T1 / T4 -motor.
3,0 literen kom som 180 hk i 1978 ja, men oxo i 1976 men da bare i 3,0 Carrera. I 1980 kom den som 188 hk og i 1981 da som 204 hk. Forskjellen her er stort sett komp. og kammer. Vær obs på at usa-modeller av eldre 911´er ofte har lavere komp. pga. "skrot-bensinen" der nede, dvs. mindre hk. I 1984 kom den skuddsikre 3,2 literen som har hydrauliske strammere originalt.
Når det gjelder 915-kassa, så er det mer en vanesak å gire den. Har kjørt mye på bane med 915-kasse, og det går helt greit når du "kjenner" kassa. Men 915-kassa har ofte dårlige synkroniseringsringer spesiellt da på 2. og 3. gir.
Når det gjelder rust, så er det vanlig i reservehjulbrønn,"smugler-rommet",tankpåfylling, bak der låsen til dørene er ,under innstegslist + div. andre steder det eventuellt har vært skade hvor galvanisering har blitt borte/skadet.
Porsche 911 har en tendens til å ha vært usatt for en del større eller mindre krasj og blitt bygget opp igjen der "vanlige" like gamle biler hadde blitt skrotet, så det å se på "glipper" mellom skjermer,panser osv. er en god ting å se på når det gjelder 911 og da særlig hvis det er en Targa. Ingen 911 har feks 1cm glippe øverst ved dør og ingen glippe nederst originalt, er det slik, så har den vært skadet og blitt rettet opp /bygget opp igjen dårlig = styr unna.
Er enig med Kjetil L når det gjelder valg av modell, gå for 3,0 literen og da helst en 204 hk-bil 1981 -1983 eller aller helst en 1984 eller nyere Carrera.
74-77 mod av 911 er ofte de billigste, og ikke uten grunn : De nyere er mer driftsikre/solide, de eldre har samleverdi + at de faktisk er mer driftsikre de oxo..
Hvis du lurer på å importere 911 fra USA, så hadde jeg heller handlet en som er i Norge. Norge er vel snart det landet i verden med lavest pris på eldre 911. Mye av det som du får billig fra statene er ofte i samsvar med tilstand. Andre minus med å handle fra statene er som nevnt ofte lavere effekt i motor, STORE støtputer på fangere, miles-speedo + div. Eneste positivt er at ofte californiabiler har lite rust + mange har aircondition hvis du digger det i en sportsbil ..
