mai 04, 2025, 23:13:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Meninger om Porsche 911 s 1976  (Lest 5524 ganger)
Black Shadow
Nybegynner
*

Vis profil
« på: februar 27, 2009, 12:44:53 pm »

Lurer på å anskaffe en Porche 911s 76 mod.
Står i en 2.7l i hekken med 915 girkasse.
Er det noen som har erfaringer om denne kjerra som de føler de vil dele?
Tenker da på: for og mot, typiske problemer, hva en bør kikke ekstra nøye på under prøvetur, etc..
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem

Vis profil
« Svar #1 på: februar 27, 2009, 16:30:20 pm »

Jeg har erfaringer. Har eid en lik.

Tips-ALDRI KJØP PORSCHE AV KIM HØYE R . Se www.porsche-club-norge.no

2,7 motoren har mange issues. Står masse om dette på nettet. Google litt.

Skal se hvor mye jeg husker.. lenge siden jeg renoverte min motor.

1) Blokka er i magnesium og holder "aldri" 100 000 km før overhaling. Strekkboltene/pinneboltene trekkes ut av blokka og case savers eller time serts er nødvendig. Har blokka motorkode med 7R i er det den beste magnesiumblokka.
2) Nødvendige oppgraderinger: 11 blads vifte (5 blads originalt) for bedre kjøling, hydrauliske kamkjedestrammere (enklere vedlikehold og mindre sjanse for at den hopper over på kammen og koster deg 30 000,- i rep)
3) Nesten alltid utstyrt med Nicasil sylindre. Dersom de er slitte koster det flesk med nye.

Søk på pelicanparts.net - der står det masse om denne motoren,

Alltid ta kompresjonstest, originalt skal en slik ligge på ca 8 bar. Er det mer enn 1 bar forskjell fra høyeste til laveste er overhaling ventet rett rundt hjørnet.

Lekker motor olje; kan være tegn på strekte bolter med overhaling som resultat.

Er 915 girkassen vanskelig å gire "raskt" med, opp og ned (helst ned), knurrer det i tannhjul ? Synk ringene er ofte slitte og overhaling koster ca 20 000,-

1976 er første modell med "skikkelig" rustbeskyttelse.

Typiske ruststeder som må sjekkes er:
* Under frontlyktene
* B-stolpene
* underkant av bakvinduer
* Over baklyktene

Jeg er ingen ekspert men neste gang jeg kjøper 911 skal den være en 1978 911 SC eller nyere. Tolk det som du vil :-)

Jeg fikk en på forumet her til å ta kompresjonstest for meg i forkant (BugBus - Torleif ?) og allerede da var kompresjon på sylinder nr 3 (tror jeg) lavere enn de andre. Bilen var ellers bra og prisen var riktig så jeg tok en sjanse. Jeg måtte toppoverhale (splitta ikke blokka) min før året var omme. Jeg gjorde alt arbeid selv utenom maskinering av topper og pressing av ventilstyringer. Pakningsett, ringer, styringer, m.m. kjøpte jeg i UK. Totalt kom deler og maskinering på 15 000,- og det er ca halvparten av hva du må betale for å få jobben gjort på verksted. Girkassen min var også sliten men jeg lærte med raskt å dobbeltclutsje nedover i gira og det funka for meg. I stedet for å risikere 6 måneder på verksted ville jeg latt pengene stå på konto i 6 måneder lenger og spare litt ekstra til en dyrere bil nyere enn 1978.
3 literen i alu som kom i 1978 med 180 hester og gikk til 1984 (204 hk) var en mye bedre motor. Disse bilene er også litt breiere i karrosseriet bak og det er derfor enklere å sette på 16 og 17 toms felger på disse.
« Siste redigering: februar 27, 2009, 16:42:35 pm av Kjetil L » Loggført

1961 T1 - Custom
riskyer
Supermedlem

76 bay

Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 27, 2009, 17:51:06 pm »

Mye enig med Kjetil her,det fins masse av de gamle bilene som her byttet til 3literen,gå for en slik en(meget bra motorer!)
Loggført

Alt MÅ ned!!
Black Shadow
Nybegynner
*

Vis profil
« Svar #3 på: februar 27, 2009, 18:43:41 pm »

Tusen takk for raskt og informativt svar Kjetil!!  Glad

Motoren har vist blitt restaurert av Porsche mekaniker for et par år siden i statene. Trenger ikke bety at det er skikkelig gjort av den grunn... Dokumenter skulle vist følge med..

11-blads vifte og hydraulisk kjedestrammer er også montert.
aner ikke hvilke sylindre den som står i, men det kan sikkert sjekkes opp..

I følge eieren har bilen nylig vært på service hos porsche mekaniker. Spørs va denne servicen tok for seg da.

Står at det ikke er rust på bilen, men den skal nok gå den gjennom i sømmene alikevell!!

Noe speielle sjekkpunkt på juloppheng uten om det vanlige?

Mvh Andreas

Loggført
Jærva
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #4 på: februar 27, 2009, 19:23:31 pm »

Gammel Porsche 911 er og blir risiko å kjøpe med mindre du har god greie på det..  Helst vil jeg anbefale en "ikke-kyndig" å få en som er´ kyndig til å se over bilen. Mye av det som Kjetil L over her sier stemmer , men ikke alt.
Det at det er en 1976 mod er et minimum angående rust da hovedkarossen kom galvanisert første gang i 1976, denne galavaniseringen ble forbedret i flere trinn oppover årene og første modell som er "skikkelig" galvanisert er 83 mod. Når det gjelder 2,7 literen, så er det kanskje den dårligste 911-motoren når det gjelder holdbarhet da dette er en "borret" 2,4 liter og har dårligere blokk en 3,0 literen og faktisk dårligere enn de første oxo.

Det at oljelekkasje skyldes strekte bolter behøver nødvendigvis ikke stemme, mer vanlig er pakninger og da særlig i olje-rør til toppene. Er samme opplegg ca. som støtstangrør på T1 / T4 -motor.
3,0 literen kom som 180 hk i 1978 ja, men oxo i 1976 men da bare i 3,0 Carrera. I 1980 kom den som 188 hk og i 1981 da som 204 hk. Forskjellen her er stort sett komp. og kammer. Vær obs på at usa-modeller av eldre 911´er ofte har lavere komp. pga. "skrot-bensinen" der nede, dvs. mindre hk. I 1984 kom den skuddsikre 3,2 literen som har hydrauliske strammere originalt.

Når det gjelder 915-kassa, så er det mer en vanesak å gire den. Har kjørt mye på bane med 915-kasse, og det går helt greit når du "kjenner" kassa. Men 915-kassa har ofte dårlige synkroniseringsringer spesiellt da på 2. og 3. gir.

Når det gjelder rust, så er det vanlig i reservehjulbrønn,"smugler-rommet",tankpåfylling, bak der låsen til dørene er ,under innstegslist + div. andre steder det eventuellt har vært skade hvor galvanisering har blitt borte/skadet.
Porsche 911 har en tendens til å ha vært usatt for en del større eller mindre krasj og blitt bygget opp igjen der "vanlige" like gamle biler hadde blitt skrotet, så det å se på "glipper" mellom skjermer,panser osv. er en god ting å se på når det gjelder 911 og da særlig hvis det er en Targa. Ingen 911 har feks 1cm glippe øverst ved dør og ingen glippe nederst originalt, er det slik, så har den vært skadet og blitt rettet opp /bygget opp igjen dårlig = styr unna.

Er enig med Kjetil L når det gjelder valg av modell, gå for 3,0 literen og da helst en 204 hk-bil 1981 -1983 eller aller helst en 1984 eller nyere Carrera.

74-77 mod av 911 er ofte de billigste, og ikke uten grunn : De nyere er mer driftsikre/solide, de eldre har samleverdi + at de faktisk er mer driftsikre de oxo..

Hvis du lurer på å importere 911 fra USA, så hadde jeg heller handlet en som er i Norge. Norge er vel snart det landet i verden med lavest pris på eldre 911. Mye av det som du får billig fra statene er ofte i samsvar med tilstand. Andre minus med å handle fra statene er som nevnt ofte lavere effekt i motor, STORE støtputer på fangere, miles-speedo + div. Eneste positivt er at ofte californiabiler har lite rust + mange har aircondition hvis du digger det i en sportsbil ..  Øyerulling
« Siste redigering: februar 27, 2009, 19:31:46 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Kjetil Lima
Supermedlem

Vis profil
« Svar #5 på: februar 27, 2009, 21:08:12 pm »

Mener å huske at 76 modellen kun har galvanisert bunn mens karrosseri er dyppet i zinkbad opp til vinduene. Eldre biler har ikke noe rustbestkyttelse å skrive hjem om.

Mye jeg har glemt på de åra siden jeg solgte, men tross alt, jeg var heldig. Fikk bilen min så pass billig og selv etter renovering og 4 års bruk tjente jeg litt penger på å eie den.

Jeg viste om 911 Carrerra som kom i 76 med 3,0 men denne er så pass sjelden at det egentlig skal godt gjøre å komme over en. Jeg prøvekjørte en hvit slik med makrelltak (uorginalt) for noen år siden, men min bil med renovert 2,7 mod med høyere komp var like sprek.

Lite slår følelsen av å kjøre en eldre 911, men det er heller ingen som slår deleprisene :-)

Ikke ta noe for gitt når det gjelder overhaling og hva de skal ha gjort med bilen. Sjekk alt nøye.

Forsikring er også noe du må sjekke. IF er billigst som regel. Jeg tror jeg betalte ca 9000,- pr år med 75% bonus. Når den ble veteran kosta det meg 1800,-
Loggført

1961 T1 - Custom
Kjetil Lima
Supermedlem

Vis profil
« Svar #6 på: februar 27, 2009, 21:11:18 pm »

Når det gjelder sylindre er det vanskelig å finne ut hva som står i. Kolbenshmidt (nicasil) og Mahle ble brukt om hverandre ifølge bøkene jeg har.
Loggført

1961 T1 - Custom
RødeBaron
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #7 på: februar 27, 2009, 22:19:37 pm »

jøø, sportsboble asså? Blunker
Loggført

original buddie                  Bugbuddies.no
Sonic
Supermedlem

Vis profil

« Svar #8 på: februar 28, 2009, 16:15:02 pm »

Enig med de fleste her .. Har selv overhalt 2 stk 3,2 l i det siste og er dypt imponert når det gjelder kvalitet .
For en privatmann som meg kostet en slik toppoveraling (blokk og ut ) ca 12000,- i deler . Suget i denne motoren
er rått i bil på under 1000 kg og kan anbefales .
Ellers er det som boble , finn en fin bil ..motor ordner seg alltid. 2,7 har sine svakheter men når det er fikset er dette det
en helt ok motor (Francis Tuthill : London-Sidney) ..

Bilen , motoren , kjøreegenskapene , er uansett bedre en bolble (ca 100 %) , blir aldri feil .
Faktisk fra 1965-89. Mer penger gir bedre bil , men ingen skam å begynne på 100 000,-

Lykke til
Erich

Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!