Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« på: februar 24, 2009, 18:08:52 pm » |
|
Jeg har en 1302 72 modell med likestrømsdynamo på 30 amper. Jeg skal bytte fra denne til vekselstrøm dynamo da jeg skal få installert et større bilseteroanleg i bobla. Lurer på hva jeg trenger.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Boblund
Medlem
  
Innlegg: 147
Bosted: Orkanger Sør-Trøndelag
Alt kan modifiseres UGGUR CUSTOM
|
 |
« Svar #1 på: februar 24, 2009, 22:06:03 pm » |
|
Du trenger dynamo med tilhørende dynamofot og spenningsregulator. Litt ledning og noen kabelsko samt litt innsikt i hvordan dette skal gjøres. Vekselstrømsdynamo finnes både med ekstern og innebygget spenningsregulator. Innebygget er enklest synes jeg for da blir det litt mindre ledninger.
|
|
|
Loggført
|
1960 T1 Endeslakk ka e det?? 1979 Singelhyttpickisen Tømmerbilen TVWK Uggur Custom Talatut:93286715
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #2 på: februar 24, 2009, 22:29:18 pm » |
|
Kanskje et dumt spm. Men trenger jeg å bytte bensinpumpen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTB
Medlem
  
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik
|
 |
« Svar #3 på: februar 24, 2009, 22:34:09 pm » |
|
Nei. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #4 på: februar 25, 2009, 00:01:04 am » |
|
Men det kan hende du må bytte forgasser fordi aks.pumpeakslingen din kommer i konflikt med veksestrømdynamoen...
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #5 på: februar 25, 2009, 00:03:58 am » |
|
pumpeakslingen? Hva vil det si? Men det kan hende du må bytte forgasser fordi aks.pumpeakslingen din kommer i konflikt med veksestrømdynamoen...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #6 på: februar 25, 2009, 00:18:58 am » |
|
På høyre side av gasser'n sitter det en "overføring".... sitter denne ovenfra og ned, har du riktig gasser til vekselstrøm....
Få tak i delene så ser du dette fort.... Dynamoen passer ikke med feil gasser....
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #7 på: februar 25, 2009, 00:20:17 am » |
|
skal sjekke det med en gang. Takk for tips og innspill
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #8 på: februar 25, 2009, 11:31:54 am » |
|
Kanskje et dumt spm. Men trenger jeg å bytte bensinpumpen?
Det er vel en vinklet utgave av bensinpumpen som skal brukes med vekselstrømsdynamo. Kan du ikke heller ta et bilde av motoren så får vi se?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
herulf
Supermedlem
    
Innlegg: 1265
Bosted: Lillesand
|
 |
« Svar #9 på: februar 25, 2009, 12:05:54 pm » |
|
Kanskje et dumt spm. Men trenger jeg å bytte bensinpumpen?
Det er vel en vinklet utgave av bensinpumpen som skal brukes med vekselstrømsdynamo. Kan du ikke heller ta et bilde av motoren så får vi se? Bensin pump må skiftes..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #10 på: februar 25, 2009, 12:18:24 pm » |
|
Her har dere bilde av motoren med dynamoen og forgasseren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #11 på: februar 25, 2009, 12:40:16 pm » |
|
Er det en slik én du mener? http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=2737Kanskje et dumt spm. Men trenger jeg å bytte bensinpumpen?
Det er vel en vinklet utgave av bensinpumpen som skal brukes med vekselstrømsdynamo. Kan du ikke heller ta et bilde av motoren så får vi se? Bensin pump må skiftes..
|
|
« Siste redigering: februar 25, 2009, 12:43:13 pm av Edzilla »
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #12 på: februar 25, 2009, 12:44:09 pm » |
|
Jepp! De har også denne VW Dynamo/Alternator stand, Alu. Modellbetegnelse: AC101210 Tilgjengelige: Lagervare
|
|
« Siste redigering: februar 25, 2009, 12:45:46 pm av RZR-Andy »
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #13 på: februar 25, 2009, 12:48:37 pm » |
|
Da skal jeg bestille bensinpumpa og dynamofestet. Men ut i fra bildene jeg har lagt ut. Ser det ut som jeg har den riktige forgasseren. Eller må denne også byttes ut? Jepp! De har også denne VW Dynamo/Alternator stand, Alu. Modellbetegnelse: AC101210 Tilgjengelige: Lagervare
|
|
« Siste redigering: februar 25, 2009, 12:56:14 pm av Edzilla »
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #14 på: februar 25, 2009, 12:56:05 pm » |
|
Her tror jeg Reiel eller andre må hjelpe, har ikke vært borti det problemet!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #15 på: februar 25, 2009, 12:57:57 pm » |
|
Takk for inspill RZR-Andy. Da får jeg bare vente til på Reiel ;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #16 på: februar 26, 2009, 15:34:18 pm » |
|
Er nok bare fot og bensinpumpe som er forskjellig. + oppkobling/laderele.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nk
Supermedlem
    
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss
|
 |
« Svar #17 på: februar 27, 2009, 15:41:22 pm » |
|
Går med den bensinpumpa di. Det er nyere type pumpe som må byttes.
|
tlf: 40843606
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #18 på: februar 27, 2009, 17:34:54 pm » |
|
gjeder dette også for forgasseren. kan denne også brukes som den er. Går med den bensinpumpa di. Det er nyere type pumpe som må byttes.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nk
Supermedlem
    
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss
|
 |
« Svar #19 på: februar 27, 2009, 18:10:43 pm » |
|
Vet ikke. På min 1600 SP motor må jeg slipe litt i godset på dynamoen for å få plass til tomgangsdysa. Din forgasser har dysa på den andre siden.
|
|
|
Loggført
|
tlf: 40843606
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #20 på: februar 27, 2009, 18:17:56 pm » |
|
Da ser det ut til at det skal fungere bra med forgasseren som står i. Vet ikke. På min 1600 SP motor må jeg slipe litt i godset på dynamoen for å få plass til tomgangsdysa. Din forgasser har dysa på den andre siden.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand
SCC EVENT
|
 |
« Svar #21 på: februar 27, 2009, 21:47:41 pm » |
|
Men det kan hende du må bytte forgasser fordi aks.pumpeakslingen din kommer i konflikt med veksestrømdynamoen...
Hvis forgasseren kommer borti kan man bare file av litt av godset på dynamoen. Ikke mye som skal til
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #22 på: februar 28, 2009, 19:39:05 pm » |
|
Den gasser'n din vil ta borti, men du kan gjøre som de sier her, slipe litt eller...... Du kan også ta av forgasser'n, sette et langt rør nedi innsuget og benne det litt til venstre slik at gasser ikke tar i dynamoen. Ta det pent og små skritt om gangen slik at du ikke ødelegger no... Er nok ikke noe de fleste vil anbefale men  . I nøden spiser FANDEN fluer og dette har jeg gjort flere ganger selv da mangel på riktig gasser har vært et problem 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #23 på: februar 28, 2009, 20:28:41 pm » |
|
Gjelder dette alle vekselstrøms dynamoer? Noen burde være mindre/større enn andre. F.eks: http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=846og http://www.vdub2you.com/shop/index.php?act=viewProd&productId=358Den gasser'n din vil ta borti, men du kan gjøre som de sier her, slipe litt eller...... Du kan også ta av forgasser'n, sette et langt rør nedi innsuget og benne det litt til venstre slik at gasser ikke tar i dynamoen. Ta det pent og små skritt om gangen slik at du ikke ødelegger no... Er nok ikke noe de fleste vil anbefale men  . I nøden spiser FANDEN fluer og dette har jeg gjort flere ganger selv da mangel på riktig gasser har vært et problem 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #24 på: februar 28, 2009, 22:47:48 pm » |
|
Ser ut som disse typene er noe slankere enn VW sine org vekselstrøm'ere... Kanskje for å slippe å bytte så mye rart  Du trenger bare bytte dynamo og fot du, resten fikser du ved å lese innleggende over her  Lykke til...
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #25 på: februar 28, 2009, 23:51:57 pm » |
|
Takker for all hjelpen. Tror jeg skal komme langt med den informasjonen jeg har fått så langt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|