Ragge
Supermedlem
    
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord
Tlf 95773556
|
 |
« på: mars 05, 2009, 21:34:04 pm » |
|
Hei. Jeg har i disse vintermånedene oppdaget ett problem med kaldstartinga på bobla. Den står i vinterlagring og blir ikke starta så ofte. Men er det først kaldt så nekter bobla å starte, den tar bare en halv omdreining på reima. Batteriet tenkte jeg, men nei. Men når det ble 7-8 +grader så starta den med en gang. Hva kan være gale 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
fatzy
Seniormedlem
   
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund
(O\ ! /O)
|
 |
« Svar #1 på: mars 06, 2009, 01:15:23 am » |
|
Hvorfor er det ikke batteriet? Er det nytt, toppladet og vet du om det tåler belastning godt? Men bare en halv omdreining....?
Uansett så virker "alt" dårligere i kulde: motorolja blir tjukkere, og batterikapasiteten går ned. Tilsammen kan dette være nok til at motoren ikke vil starte. Selv om du tilsynelatende har nok strøm på batteriet, så drar startmotoren så mye strøm at spenningen faller slik at motoren ikke får nok "snurr" og nok spenning ut på pluggene samtidig når det er kaldt.
|
|
|
Loggført
|
Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
|
|
|
Ragge
Supermedlem
    
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord
Tlf 95773556
|
 |
« Svar #2 på: mars 06, 2009, 17:39:22 pm » |
|
Batteriet er helt nyladet og når bilen ikke fyrer etter 5 forsøk i kulda så starter den igjen med engang det blir varmere i været.  Kan det hjelpe å skifte tennpluggene?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #3 på: mars 06, 2009, 18:06:34 pm » |
|
Nei. Skal du får flere omdreininger på reima ved hjelp av pluggene, må pluggen ut  Som du beskriver får du bare en halv omdreining. Da er det riktig at det enten er for høy komp, dårlig starter, dårlig batteri(Selv om det er nyladet) står i gir, og/eller tjukk olje. Prøv å koble til et ekstra batteri og se hva som skjer?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #4 på: mars 06, 2009, 18:26:36 pm » |
|
Starteren får helt åpenbart ikke nok strøm i kulda.
Hvis batteriet er gammelt og utslitt, vil det neppe ha fullgod kapasitet når det er kuldegrader, men det kan funke greit når det er varmt. I tillegg er det viktig at alle koblinger er rene og frie for irr.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ragge
Supermedlem
    
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord
Tlf 95773556
|
 |
« Svar #5 på: mars 06, 2009, 22:36:41 pm » |
|
Enda bra at dette blir en sommerbil 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
fatzy
Seniormedlem
   
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund
(O\ ! /O)
|
 |
« Svar #6 på: mars 07, 2009, 00:47:15 am » |
|
Hm..... og snart får du ikke start om sommeren heller!
|
|
|
Loggført
|
Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
|
|
|
Ragge
Supermedlem
    
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord
Tlf 95773556
|
 |
« Svar #7 på: mars 07, 2009, 12:13:02 pm » |
|
Hm..... og snart får du ikke start om sommeren heller!
Da er det vel på tide å gjøre noe med det 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
58orgbug
Supermedlem
    
Innlegg: 628
Bosted: fredrikstad
|
 |
« Svar #8 på: mars 07, 2009, 12:44:12 pm » |
|
jeg prøvde å starte min 58t1 når det var kuldegrader, den har ikke vært startet så ofte i vinter heller, men den hadde ingen problemer med å starte, starteren gikk lett å olja var vel tjukk men det var ikke noe problem, den startet lett å gikk så fint så, ikke noe blårøyk engang.er batteriet gammelt, selv om det er ladet opp så kan det være en celle som er kaputt, det er også viktig å kontrollere syre nivå.syrevekt. selv om starteren får nok strøm så kan det jo være noe galt med starteren, børster eller lignende. men du får ha lykke til med feilsøkingen, uansett så er det vel snart våren så da starter den vell.
|
|
|
Loggført
|
FOLLO VW KLUBB
|
|
|
Stein.H
Seniormedlem
   
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord
|
 |
« Svar #9 på: mars 07, 2009, 12:52:38 pm » |
|
Når bilen ikke blir brukt om vinteren bør en ta det ut av bilen .Sett det i kjeller eller annet frostfritt rom og lad det med et par mnd mellomrom,et batteri med lite støm fryser lett i stykker ute i kuldegrader 
|
|
|
Loggført
|
Tlf 92062314
|
|
|
58orgbug
Supermedlem
    
Innlegg: 628
Bosted: fredrikstad
|
 |
« Svar #10 på: mars 07, 2009, 13:24:51 pm » |
|
det er det jeg har gjort med batteriet mitt, det ble tatt ut av bilen min når den ble parkert for vinteren, nå står bilen i garage men det er ganske kaldt der inne. det er ganske viktig å vedlikeholde batteriet, da varer det mye lenger også. 
|
|
|
Loggført
|
FOLLO VW KLUBB
|
|
|
raaen
Supermedlem
    
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690
|
 |
« Svar #11 på: mars 07, 2009, 15:00:26 pm » |
|
Når bilen ikke blir brukt om vinteren bør en ta det ut av bilen .Sett det i kjeller eller annet frostfritt rom og lad det med et par mnd mellomrom,et batteri med lite støm fryser lett i stykker ute i kuldegrader  feil, riktig plasering av batt. om vinteren er toppladet i bunnen av fryseren din hjemme. Det er riktig, men ikke mange som har plass i fryseren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #12 på: mars 07, 2009, 15:54:32 pm » |
|
Riktig som Raaen skriver her. Tåler ikke batteriet frost, så er det i utgangspunktet allerede ødelagt.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Blaasarn
Medlem
  
Innlegg: 148
Bosted: Lofoten
|
 |
« Svar #13 på: mars 12, 2009, 03:31:00 am » |
|
Når bilen ikke blir brukt om vinteren bør en ta det ut av bilen .Sett det i kjeller eller annet frostfritt rom og lad det med et par mnd mellomrom,et batteri med lite støm fryser lett i stykker ute i kuldegrader  feil, riktig plasering av batt. om vinteren er toppladet i bunnen av fryseren din hjemme. Det er riktig, men ikke mange som har plass i fryseren. Litt off-topic, men batteriet skades vel neppe om det er full-ladet og blir "satt på lager" inne i huset.
|
|
|
Loggført
|
Mvh. Eskil Eltoft VW 1303, 1973 - Renovert og modifisert Cruisebil  VW 1300, 1969 - Selges Volvo 240 GLE 1987 - Bruksbil Mazda 323 1990 - Bilcross-bil Tempo Corvette 380 1977 - restaurert bruksmoped SELVLÆRT ER VELLÆRT..!
|
|
|
fatzy
Seniormedlem
   
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund
(O\ ! /O)
|
 |
« Svar #14 på: mars 12, 2009, 17:25:04 pm » |
|
Sikkert ikke, men til kaldere batteriet oppbevares, jo mindre selvutlading har det. Og så er det jo greit å vedlikeholdslade det i løpet av vinteren, da.....
|
|
|
Loggført
|
Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
|
|
|
|