Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« på: februar 25, 2009, 18:19:24 pm » |
|
Hei. Kan jeg ta strøm direkte ut i fra dynamoen for å drive bensinpumpa? Usikker på om det er likeretter innebygd i 1300S -73
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #1 på: februar 25, 2009, 20:13:19 pm » |
|
Ingen?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #2 på: februar 25, 2009, 20:21:40 pm » |
|
Kan jeg spørre hvorfor du må koble den der? Kjøp universal bensinpumperele på din lokale bilrekvisita, og koble den opp via tenning.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #3 på: februar 25, 2009, 20:39:42 pm » |
|
Kan jeg spørre hvorfor du må koble den der? Kjøp universal bensinpumperele på din lokale bilrekvisita, og koble den opp via tenning.
Tenker på sikkerheten ved eventuell kollisjon
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #4 på: februar 25, 2009, 20:58:52 pm » |
|
Kan jeg spørre hvorfor du må koble den der? Kjøp universal bensinpumperele på din lokale bilrekvisita, og koble den opp via tenning.
Tenker på sikkerheten ved eventuell kollisjon Blir sikkert nok med ett slik rele. Pumpa stopper når motor stopper. Blir på samme måte som når lading opphører det da.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #5 på: februar 25, 2009, 21:02:05 pm » |
|
Kan jeg spørre hvorfor du må koble den der? Kjøp universal bensinpumperele på din lokale bilrekvisita, og koble den opp via tenning.
Tenker på sikkerheten ved eventuell kollisjon Blir sikkert nok med ett slik rele. Pumpa stopper når motor stopper. Blir på samme måte som når lading opphører det da. Går denne på oljetrykket eller ladelampa da? Hvor henter den signal fra?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 979
Bosted: Verdal
|
 |
« Svar #6 på: februar 25, 2009, 21:08:02 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #7 på: februar 25, 2009, 21:16:03 pm » |
|
Kan jeg spørre hvorfor du må koble den der? Kjøp universal bensinpumperele på din lokale bilrekvisita, og koble den opp via tenning.
Tenker på sikkerheten ved eventuell kollisjon Blir sikkert nok med ett slik rele. Pumpa stopper når motor stopper. Blir på samme måte som når lading opphører det da. Går denne på oljetrykket eller ladelampa da? Hvor henter den signal fra? Ganske valgfritt, kan også bruke minus på coil.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #8 på: mars 02, 2009, 14:01:35 pm » |
|
Du kan bruke rele med vekslende kontakter. (Ekstralysrele el) Bruk et kontaktsett som er lukket (NC) når spolen er spenningsløs. Hent + fra klemme 15 på coil til a1 og den ene NC kontakten på releet. a2 kobles på oljetrykksbryteren. Den andre NC kontakten kobles til + på bensinpumpen. - på pumpen kobles til chassis. Funksjon: Tenning på og 0 oljetrykk: Bensinpumpe står. Tenning på og motor igang: Bensinpumpe går. Ulempe: Hvis forgassere er tomme, vil du måtte kjøre starteren til du får oljetrykk før det kommer bensin. Kan jukses ved å ta av ledningen på oljetrykksbryteren. Da kommer det bensin når tenning er på.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #9 på: mars 02, 2009, 16:26:47 pm » |
|
Du kan bruke rele med vekslende kontakter. (Ekstralysrele el) Bruk et kontaktsett som er lukket (NC) når spolen er spenningsløs. Hent + fra klemme 15 på coil til a1 og den ene NC kontakten på releet. a2 kobles på oljetrykksbryteren. Den andre NC kontakten kobles til + på bensinpumpen. - på pumpen kobles til chassis. Funksjon: Tenning på og 0 oljetrykk: Bensinpumpe står. Tenning på og motor igang: Bensinpumpe går. Ulempe: Hvis forgassere er tomme, vil du måtte kjøre starteren til du får oljetrykk før det kommer bensin. Kan jukses ved å ta av ledningen på oljetrykksbryteren. Da kommer det bensin når tenning er på.
Nå har jeg koblet den til midlertidig. Har lånt en stor Facet med regulator mens jeg venter på deler fra junaiten. Må si at det er litt kjekt å høre at pumpa stresser litt noen sekunder før jeg drar i gang. Bygger liksom opp trykket... Er det uansvarlig å la den gå på tenninga, og ferdig med det? Hva pleier folk flest å gjøre? Dette er jo en halvsnill gatebil som blir kjørt av halvsnill halvsenil..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #10 på: mars 06, 2009, 11:13:02 am » |
|
Jeg pleier bare å koble den til tenninga....
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #11 på: mars 06, 2009, 18:17:03 pm » |
|
Jeg pleier bare å koble den til tenninga....
x2
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #12 på: mars 06, 2009, 19:07:12 pm » |
|
Kan jeg spørre hvorfor du må koble den der? Kjøp universal bensinpumperele på din lokale bilrekvisita, og koble den opp via tenning.
Tenker på sikkerheten ved eventuell kollisjon Hva er da feilen med originalpumpa. Den stopper når motoren stopper...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|