|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #1 på: januar 23, 2008, 22:32:27 pm » |
|
Det hadde virkelig vært noe!!!
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Golfblau
Medlem
  
Innlegg: 111
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #2 på: januar 24, 2008, 12:02:39 pm » |
|
Men er disse virkelig verdt 50 lapper?!? 
|
|
|
Loggført
|
1960/61 T1
|
|
|
erik
Nybegynner

Innlegg: 49
Bosted:
|
 |
« Svar #3 på: januar 24, 2008, 13:09:24 pm » |
|
Bilen er original bortsett fra vindusruter, framskjermer og støtfangere.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jøran Larssen
Supermedlem
    
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #4 på: januar 24, 2008, 13:13:47 pm » |
|
Men er disse virkelig verdt 50 lapper?!?  Jeg tipper at den blir solgt, for å si det sånn!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
NHH
Supermedlem
    
Innlegg: 653
Bosted: Eina / Toten
BBB-Bikkjer Boble & Brennvin!
|
 |
« Svar #5 på: januar 24, 2008, 23:26:00 pm » |
|
Men er disse virkelig verdt 50 lapper?!?  Ja! Løp og kjøp...
|
|
|
Loggført
|
 AIRBORN-VW 53 skyvetaksoval 53 britaxoval 65 splittbuss 71 ingenThing
|
|
|
herulf
Supermedlem
    
Innlegg: 1265
Bosted: Lillesand
|
 |
« Svar #6 på: januar 25, 2008, 02:13:41 am » |
|
Har samme men med cjasi nr 409954 Er prod november 52
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #7 på: januar 25, 2008, 15:05:45 pm » |
|
Skal switter virkelig ha profilerte piler - jeg mener nei ...
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
vwfreak
Supermedlem
    
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder
|
 |
« Svar #8 på: januar 25, 2008, 15:09:29 pm » |
|
Jeg mener JA. Min switter har nå ihvertfall det og den er urørt.
|
|
|
Loggført
|
Proud member of AGDERVWKLUBB
|
|
|
T2man
Supermedlem
    
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog
Termos er bra
|
 |
« Svar #9 på: januar 25, 2008, 15:18:11 pm » |
|
Massivt JA herfra også!
|
|
|
Loggført
|
Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
|
|
|
Knechten
|
 |
« Svar #10 på: januar 25, 2008, 15:27:37 pm » |
|
Et bekreftende JA til profilerte piler her også. Prisen på en zwitter er ikke vanskelig å begrunne. Mange av Zwitter-only delene er (min påstand) vanskeligere å oppdrive enn mange splitt-deler. Hvis alle disse er på plass, utgjør de en stor del av bilens verdi.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #11 på: januar 25, 2008, 15:28:22 pm » |
|
Pokker....når dere tre sier det så er det rett - punktum - hat å innrømme at jeg har feil 
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Lars G
Supermedlem
    
Innlegg: 1451
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #12 på: januar 25, 2008, 16:22:41 pm » |
|
Det har vært diskutert om de tidligste zwitterne kom med profilerte og de siste med slette sider, likesom at hjertebaklysene kom med og uten dreneringshull til zwitter, men finner ingen god dokumentasjon på dette. Mine egne piler til min zwitter har tilsynelatende org farge/lakk og de er slette. Min zwitter er en sein utgave. Legger ved en link på de klassiske detaljene på zwitter. http://www.folka.se/zwitter/
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Knechten
|
 |
« Svar #13 på: januar 25, 2008, 16:53:27 pm » |
|
Tidlige 53 ovaler kom også med profilerte piler ( til juni / aug 53), men ingenting er "sikkert". Mye hummer og kanari ute og går når det gjelder slike overgangsmodeller.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #14 på: januar 25, 2008, 21:32:40 pm » |
|
Ut i fra VWs egne delelister mener jeg at første bil med slette piler hadde chassisnummer 508 701. Altså, en bil levert en god stund etter siste Zwitter - som hadde chassisnummer: 454 951 (10.03.1953). Når det er sagt, så har jeg også sett - i løpet av en 7 års periode - flere låvefunn og (etter all sannsynlighet urørte) zwittere og 1953 ovaler med profierte piler. Samtidig vil jeg også si at jeg meget sjelden jeg hevder noe med skråsikkerhet angående VW og datering. MEN at en god del Zwittere - så vel som 1953 ovaler - ble levert med splittpiler, mener jeg er hevet over en hver tvil. Allikevel, dette betyr IKKE at jeg avfeier at Zwittere absolutt aldri ble levert med slette piler. Jeg mener bare det er SVÆRT LITE SANNSYNLIG:) Det har vært diskutert om de tidligste zwitterne kom med profilerte og de siste med slette sider, likesom at hjertebaklysene kom med og uten dreneringshull til zwitter, men finner ingen god dokumentasjon på dette. Mine egne piler til min zwitter har tilsynelatende org farge/lakk og de er slette. Min zwitter er en sein utgave. Legger ved en link på de klassiske detaljene på zwitter. http://www.folka.se/zwitter/OG som folka.se/zwitter sier om dette temaet: ??-01-53 Släta "Pilar" !? Osäker på detta! Ergo: kilden er ikke til å stole på angående akkurat denne referansen.
|
|
« Siste redigering: januar 27, 2008, 23:04:38 pm av Brezelfürsten »
|
Loggført
|
|
|
|
Lars G
Supermedlem
    
Innlegg: 1451
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #15 på: januar 25, 2008, 22:09:16 pm » |
|
Linken jeg la ut var ikke ment som kilde, men heller som en "hjelpeliste" for å se etter de vanligste detaljene på en zwitter.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #16 på: januar 26, 2008, 02:06:30 am » |
|
Når det gjelder Zwitterdeler er vel kanskje bensinpumpa - som skal ha 6mm rør og ikke 8mm rør - DEN delen som de færreste kjenner til, men som allikevel er helt spesiell for Zwitter og oval 53. Tilsynelatende ser den helt ut som splittpumpa, bortsett fra smalere gjengediameter og en VWlogo.
En annen særegen forskjell er at forgasseren - som tilsynelatende ser lik ut 28 pci - ikke har uttak til vakuumrør. Ser man nøye etter, har den heller ei den samme skriften på siden. Istedet har den bare en stor logo.
De ellers synlige og kjente spesialitetene på en Zwitter er følgende (noen av disse deles med oval 1953 også): -Interiørlys uten knapp -Helstøpt håndtak til panser foran i lettmetall -Startknapp (egentlig ikke spesielt fordi oval 53 også hadde dette) -Tenningsmekanismen der nøkkelen stappes inn (egentlig ikke spesielt fordi oval 53 også hadde dette) -Speedometeret har to små piler som indikerer at pilene er på, istedet for en felles pil, samt at de røde girmarkeringene er plassert annerledes enn på senere modeller pga 25 hk motor. (egentlig ikke spesielt fordi oval 53 også hadde dette) - Håndtaget till varmen har svart skrift som indikerer "A" og "Z" (egentlig ikke spesielt fordi oval 53 også hadde dette) -Tankrør og lokk er mindre (denne endringen kom egentlig noen uker før Zwittermodellen ble lansert) -Alt utvendig listverk til Zwittere var laget av polert alu uten profil. -Askebegeret har ikke håndtak. (Oval 53 var første bil med håndtak på askebegeret.) Ratt, rattstamme, stolramme, brekk, bensinkran, girstang og lasteblekket bak baksetet hadde en spesiell beige farge som var litt mørkere enn senere modeller. Dette gjelder alle Zwittere bortsett fra de levert i Azurblau utførelse. (egentlig ikke spesielt fordi oval 53 også hadde dette) -At bakrutene ble levert uten interiørlys i midten innvendig, kan også sies å være spesielt for zwitteren.
Dette skal utgjøre delene som er spesielle deler for denne modellen. Andre deler som Zwitteren deler med andre modeller bortsett fra oval 1953, er ikke med i denne listen.
Har jeg glemt noe???
|
|
« Siste redigering: januar 26, 2008, 02:10:15 am av Brezelfürsten »
|
Loggført
|
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #17 på: januar 26, 2008, 18:06:29 pm » |
|
Av bilene med delt bakrute er det vel kun zwitter som ble levert med blanklister rundt rutene?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|