mai 04, 2025, 16:02:03 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stabstag bak på svingaksel  (Lest 1627 ganger)
akrian
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: Trondheim


Vis profil

« på: mars 17, 2009, 14:34:21 pm »

Hei.

I går sto jeg å kikka litt på bakstillinga på min '74 1300s. Da oppdaga jeg noe som er litt merkelig, i mitt hode...
Bak på bobla er det et stabstag som fungerer på følgende måte:
I en høyresving, vil ventre hjul presses opp, og stabstaget vil da sørge for at høyre hjul presses ned mot bakken. Dette vil forsterke krengningen på bilen, men kanskje bidra til at innehjulet har litt bakkekontakt..?

Et "normalt" stabstag, krengningshemmer, knivstab etc, fungerer imidlertid motsatt. Altså, løfter innerhjulet, for at karosseriet skal krenge minst mulig.

Er det forskjell på teori og praksis her? Hvorfor er det gjort slik på bobla? Forskjell på gatekjøring og banekjøring?

Noen som har prøvd å bygge om dette på bobla? med hell?
Loggført
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #1 på: mars 17, 2009, 16:32:28 pm »

Er vel ikke stabstag,  det kalles utligningsfjær.
Loggført

tlf: 40843606
akrian
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #2 på: mars 17, 2009, 16:40:04 pm »

Det gir litt mere mening ja....
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: mars 17, 2009, 18:19:30 pm »

I 1966 eller 1967 var det vel, så gjorde VW fjæringa bak på Bobla litt mykere. Dette gjør bilen mindre overstyrt/mer nøytral. Utligningsfjæra, eller Z-staget som det også noen ganger kalles, er aktivt når bilen er tungt lasta og bidrar til å gi mer progressiv fjæring. I tillegg bidrar det til å holde hjulvinklene bak litt i sjakk ved rask kurvekjøring, men det er altså ikke et rent stab-stag, da VW ville at bilen skulle være mykere bak nettopp for å gjøre den mindre overstyrt.
Loggført
akrian
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: mars 18, 2009, 01:11:59 am »

Takker så mye for svar Glad

Ta blir det nok til at jeg prøver å bygge om dette til å bli et stabstag, noe likt en knivstab.
Andre  som har prøvd dette? Erfaringer? Er stivheten i staget egnelig til dette formålet?
Loggført
TEH
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Hitra, Sør-Trøndelag



Vis profil
« Svar #5 på: mars 18, 2009, 08:56:12 am »

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,7203.0.html
Loggført

Mob:92245040
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!