mai 05, 2025, 13:34:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Skifte av nedre bærekule fremme  (Lest 4745 ganger)
Cato T1 1500
Nybegynner
*

Vis profil
« på: mars 18, 2009, 23:38:56 pm »

Hei, jeg har nettopp hatt bobla på EU kontroll og fikk an ikke godkjent pga nedre bærekule var gåen. Kjøpte ny bærekule hos Mekonomen (bra service og pris!) i Sandnes i dag og tenkte at dette skulle gå greit å skifte selv. ...bilen står nå og støtter seg på 3 jekker og jeg har gitt opp  Hæ

Kan noen fortelle meg hvordan jeg skal få av denne slik at jeg får satt i den nye og bilen godkjent?
Se bilder og gjerne forklar utfra dem og ikke bruk teknisk språk (...er ikke mekaniker)

Thanks!!

* 2.JPG (199.95 KB, 640x480 - vist 488 ganger.)

* 3.JPG (202.67 KB, 480x640 - vist 528 ganger.)
Loggført
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #1 på: mars 18, 2009, 23:46:53 pm »

For å få den laus så må du ha ein sånn spesial avdragar frå f.eks. biltema (eller kanskje mekonomen har) heiter endeledd avdragar. For å få av bærekula så må du ha ei presse = bærearmen må ut av forstillinga.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Matti
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #2 på: mars 19, 2009, 01:08:13 am »

Gjør som Tistlo sier – kjøp en endeleddsavdrager, få bærekulene løsnet fra spindelen. Deretter skrur du ut mutterne på bærearmene (sitter langt oppe, rett ved forstillingsrørene), og trekker ut bærearmene. Ta så med bærearmene til et bilverksted, og få de til å gjøre jobben. Like greit å bytte alle fire bærekulene når du først er i gang (dette er slitedeler).

Loggført

(o\ ! /o)

Madmartigan
Medlem

Vis profil WWW
« Svar #3 på: mars 19, 2009, 10:21:26 am »

Pass på at verkstedet presser dem ned riktig vei. Man skulle ikke tro det, men det har faktisk skjedd at kula har blitt satt 90 grader feil.
Og pass på at gummien ikke blir klemt hull på. Men med ei presse og noen avstandshylser bør det gå bra.
Anbefaler som andre her at du bytter alle når du først er i gang Glad
Loggført

Er utro med en Ford... - Kanskje VW en gang i fremtiden igjen!
BERGER
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #4 på: mars 19, 2009, 10:42:06 am »

Og for all del, sett bilen på bukker når du jobber!  Sjokkert

Som de andre skriver her, det å presse ut/inn bærekulene bør gjøres av noen som har greie på det. Unneberg Bil har bytteordning tror jeg, og er nok det raskeste og gunstigste alternativet.

Jeg forsøkte å presse ut slike hjemme med min hobby presse uten hell, den greier 4 Tonn....
På verkstedet løsnet de ved 7-8 tonn
Loggført

This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem

:: DKL ::

Vis profil
« Svar #5 på: mars 19, 2009, 10:52:25 am »

Skru det av og lever til Jonassen motor på forus... Han leverer som regel slike ting på dagen og er rimelig.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017

"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Cato T1 1500
Nybegynner
*

Vis profil
« Svar #6 på: mars 19, 2009, 14:53:10 pm »

Alt man lærer!  Sjokkert Takk skal dere ha alle sammen Glad
Loggført
gamle1939
Nybegynner
*

Vis profil

« Svar #7 på: mars 22, 2009, 11:40:10 am »

Fik skiftet alle 4 bærekugler til min jagtvogn på et større værksted (er ikke mekaniker), og da de skulle monteres på bilen, opdagede jeg til min skræk, at 3 af dem vendte forkert. Det lykkedes at presse dem ud igen og vende dem rigtigt uden problemer.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!