- Ja - hva/hvor/hvordan er det?
Inspirert av den nå legendariske KAMAX-tråden, tenkte jeg: Hva er den råeste historien du kjenner om original-fanatisme i forbindelse med korrekt bil-preservasjon? Jeg vet det er mange her på forumet som både har gjennomlevd og hørt/sett ganske "over-nerdete" restaurerings/preserveringshistorier... bring em on! Fortell dem gjerne her i tråden.
Jeg starter:
Som freelance biljournalist har jeg møtt mange og intervjuet mange. "Mr BOSSerud" ved Årnes er av Norges fremste på Shelby- og Mustang-restaureringer. Hans '68 Shelby GT500 Fastback er antakelig blandt de fineste i verden og nettopp ferdig.
Matching numbers? Selvfølgelig.
Riktig dato-kode på alle deler? Of course.
ONLY NOS-deler der noe må erstattes/mangler? En selvfølge.
En eneste repro-del? Er du gal!
Riktig boltehoder og lengder og merking? Finnes det noen alternativ?
Fargekoder og overflatebehandling av riktig type helt ned på detaljer som "fjæren i bagasjeromslåsen"? Intet unntak!
....og sånn kunne man fortsatt.
MEN...når vi kommer langt nok inn i materien. "Merking etter godkjennings-personell"... på samlebåndet hos Ford og Shelby ble en rekke deler kontrollert (feks balansert mellomaksel) ... og var det "Jhonny Fox" som var kontrollør brukte han et gult kritt og signerte "JF" på mellomakselen før den gikk videre til neste stasjon. Noen av disse merkingene kunne leses under skitt og møkk på denne Shelbyen....men ikke alt. Og noen deler hadde blitt byttet ut under årenes løp. Hvordan skal man så reprodusere disse krittmerkene....på riktig sted, med riktig type kritt, med riktig farge, med riktig håndskrift?

Masse reserach av typen "hvem jobbet på shiftet, akkurat den dagen min gearkasse passerte akkurat der" ..... men "Bosserud" har gjort det.... sammen med diverse "anals" i USA....men det er gjort... og på Shelbyen på Årnes sitter alle de riktige krittmerkene på riktig sted...
"ta av hatt"
Slikt er kanskje vanskelig å toppe....men kom gjerne med dine historier om samme tema. We like 'em.