tezer
Supermedlem

|
 |
« på: mars 26, 2009, 02:09:03 am » |
|
Har ikke så mye peiling på og sveise aluminium. og jeg lurer på hvorfor alle tig'er når dem sveiser alu?? er jo mulig og mig sveise det også!!er mig dårligere en tig så det er derfor tig er mest brukt???
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
|
|
52split
Seniormedlem

Strandbil
|
 |
« Svar #3 på: mars 26, 2009, 13:23:17 pm » |
|
Er vel best vist det er litt tykkelse på godset! Har lett for å smelte
|
|
|
Loggført
|
T1 1966
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #4 på: mars 26, 2009, 17:08:35 pm » |
|
problemet på en vanlig mig er lengden på slangepakke da alutråden er for myk også "må"/skal man ha trådledere av teflon og helst så kort som mulig slangpakke de som sveiser mye alu med MIG har en liten trådmater på pistolen eller spesiell trådmater
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
øystein
Medlem

Hvor gammel kan ei folkevogn bli?
|
 |
« Svar #5 på: mars 26, 2009, 17:45:15 pm » |
|
Bruk 1.2 m/m tråd sø er det ingen problem vask med rødsprit då slepp du porer i sveisen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #6 på: mars 26, 2009, 18:00:47 pm » |
|
hvordan apparat har du og lengde på slangepakke? mitt ESAb med 4 m slangepakke (1mm tråd+ trådleder) funket ikke.. klarte ikke føre frem tråden.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
øystein
Medlem

Hvor gammel kan ei folkevogn bli?
|
 |
« Svar #7 på: mars 26, 2009, 18:54:01 pm » |
|
4 meter slangepakke går greit det. har eit kempi 320. du bør sjekke dimmen innvendig i slangepakka. eg har prøvd med 1 m/m tråd syns ikje den var bra. bruk 1.2 m/m det er som natt og dag
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tezer
Supermedlem

|
 |
« Svar #8 på: mars 26, 2009, 19:00:06 pm » |
|
kan få låne et kempi apperat til og sveise alu.slange pakke er vel en 2.5 meter eller noe sånt! har også ett biltema apperat med ca 1.5 meter slange pakke! men det som ser ut som den største forsjellen med tig og mig er att det er lettere og brenne hull og att det ikke blir så pene sveise fuger med mig,!!og etter det jeg har lest til nå så er mig tråden ikke like ren alu som tig er! men skal prøve og se hvilke apperat er best og hvordan sveisen blir!er topper jeg har planer om og sveise runt innsug kanalen med!
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
Luftvw
Seniormedlem

|
 |
« Svar #9 på: mars 26, 2009, 19:01:04 pm » |
|
Med Tig har man større kontroll på varmen og er derfor foretrukket på tynn plater, men har du et par mm alu går det helt fint med Mig . Bare å øve litt så går det også greit.
|
|
|
Loggført
|
Folkevogn er kjerra!
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #10 på: mars 27, 2009, 02:16:12 am » |
|
og etter det jeg har lest til nå så er mig tråden ikke like ren alu som tig er!
Med TIG så tilfører du egen løs tråd med f.eks den andre handa. eller bare smelter sammen uten tilførsel av tråd så det er opp til Tilsats tråden hvor "ren" alu'en er. da TIG kun er lysbue/varme
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Silver (Kristoffer Lindh)
Folkevognklubben
Seniormedlem

|
 |
« Svar #11 på: mars 29, 2009, 10:44:39 am » |
|
Ikke noe problem å sveise alu med mig, men det er endel faktorer som kan skape problemer. For å gjøre det enklest for deg selv bør du bruke AlMg5 (sjøvannbestandig) tråd i 1,2mm. Denne er stivere enn AlSi og er letter å få jevn mating med. Liner i slangepakke må byttes til teflon og ikke bruk lenger enn 3m slangepakke. Med fordel kan du bruke 1,4mm kontaktrør og husk også å bytte til Argon 4,0 dekkgass 
|
|
|
Loggført
|
 kristoffer(at)lindh.no Tlf: 92806127
|
|
|
Stein.H
Seniormedlem

|
 |
« Svar #12 på: mars 29, 2009, 11:35:46 am » |
|
kan få låne et kempi apperat til og sveise alu.slange pakke er vel en 2.5 meter eller noe sånt! har også ett biltema apperat med ca 1.5 meter slange pakke! men det som ser ut som den største forsjellen med tig og mig er att det er lettere og brenne hull og att det ikke blir så pene sveise fuger med mig,!!og etter det jeg har lest til nå så er mig tråden ikke like ren alu som tig er! men skal prøve og se hvilke apperat er best og hvordan sveisen blir!er topper jeg har planer om og sveise runt innsug kanalen med!
Hvis du ikke har no erfaring med alusveis og har tenkt å sveise på toppene dine vil jeg anbefale deg å sette bort jobben til noen som kan,bare et tips 
|
|
|
Loggført
|
Tlf 92062314
|
|
|
tezer
Supermedlem

|
 |
« Svar #13 på: mars 29, 2009, 14:21:28 pm » |
|
Dem toppa jeg skal prøve på er skrot!!så er bare for og teste hvordan det blir! men fikk hjernen til og virke litt i går og har jo ett lysskilt reklame verksted like ved der jeg bor som bare sveiser aluminium!så kan jo høre hva dem tar for det!! men det er en ting som jeg er litt usikker på!utvendig mellom insug kanala så er det ett åpning som går gjennom toppen og det er kansje ikke så lurt og tette det helt igjen med tanke på kjølinga?
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
|