mai 04, 2025, 21:07:22 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Problemer med vakumklokken  (Lest 1898 ganger)
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« på: april 01, 2009, 07:45:37 am »

Som dere sikkert har lest, så har jeg en del problemer med tenningen i bilen. Nå har jeg funnet ut at dette mest sannsynligvis skyldes defekt vakumklokke.

For å teste vakumklokken, fikk jeg beskjed om å lage et merke for ca 30 grader BTDC, og så se om dette merke beveget seg mot splitten i motorblokken når jeg gav full gass.

Mitt merke stod helt i ro (altså var det merke for 7.5grader BTDC som traff splitten i blokken selv med full gass).
Betyr ikke dette at det er noe defekt med vakumklokken, eller akn det være noe annet? Og hvordan kan jeg fikse vakumklokken. Har lest at noen sier at de av og til er tett? Jeg finner ikke dette i Haynesboken nemlig..
Loggført
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #1 på: april 01, 2009, 08:14:16 am »

Hvis du suger i slangen som står på klokka kan du se om plata vrir seg nedi fordeleren(når fordelerlokket er av) gjør den det er den sannsyligvis i orden.
Men det er også mulig at den sitter fast , pga dritt det sitter noen små kuler under plata som skal kunne bevege seg fritt.
Ta ut hele fordeleren og vask den rein Blunker
Loggført

Tlf 92062314
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #2 på: april 01, 2009, 08:31:00 am »

Ok, jeg trodde dette kun fungerte på fordelere med to klokker.. Men da skal jeg prøve det! Takk for tipset
Loggført
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #3 på: april 01, 2009, 13:19:16 pm »

Platen beveget seg, den..
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: april 01, 2009, 14:14:21 pm »

Er vakum-slangen fra klokka koblet til rett sted på forgasseren? Er forgasseren original til den motoren?

Jeg regner med du registrerte at 7,5 grader BTDC stod "i ro" ved å bruke en tenningslampe?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #5 på: april 02, 2009, 10:01:50 am »

Ja, alt med slangen er som det skal være.

Testet å ta av vakumklokke idag, slik at jeg hadde den løs. Så sugde jeg inn i inntaket til vakumklokken, slik at stageg ut fra klokken ble dratt inn. Prøvde så å blokkere med tungen, men oppdaget at staget ikke holdt seg men beveget seg ut over igjen.

Dette er vel et signal om at membranen inni klokken er defekt, og skyld i mine problemer?
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #6 på: april 02, 2009, 20:48:23 pm »

Sjekk også om vektene ikke er faste hender det og sitter løst og fungerer som de skal i ene øyeblikket for så å sette seg fast på fullt opptrekk å løsne etter en stund.Det er derfordet skal olje i toppen på fordelerakslingen.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #7 på: april 04, 2009, 21:34:02 pm »

Nå er jeg sikkert litt løk, men hva er vektene for noe?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!