mai 04, 2025, 21:21:49 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva gjør vi med stabilisatorstag når forstillingen er smalere ?  (Lest 1844 ganger)
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« på: april 12, 2009, 17:45:52 pm »

Forstilling (link pin) har blitt 50 mm smalere. Min bil var utstyrt med stabilisatorstag, selv om jeg mistenker min 61 modell ikke skulle ha dette originalt.

Hadde tenkt å skjære av 50 mm (skjære på skrå), tre på en stålhylse med litt større innvendig diameter enn stag, sveise stag, slipe, tre over hylse og sveise denne fast til stag.

Skal jeg ta bryet eller bare kjøre uten ?
Loggført

1961 T1 - Custom
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 12, 2009, 17:56:47 pm »

det er vel flere teorier rundt dette men det er alltid en fordel med stab stag...
det har vel vert en tråd om dette tidligere hvor det ble funnet ut at den beste løsningen var å kappe som ilustrert på bildet... og en støtte hylse er vel ikke dummt nei.. borr da noen hull i støtte hylsen slik at du får sveiset den fast flere steder....


* stab.jpg (60.27 KB, 218x94 - vist 115 ganger.)
« Siste redigering: april 12, 2009, 18:01:32 pm av alask » Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #2 på: april 12, 2009, 18:06:45 pm »

Jeg også ser vel noen fordeler med stabstag, men har valgt å droppe dette på min 58 modell. Trolig fordi jeg ikke vet bedre da jeg aldri har kjørt boble med stag foran før. Synes bobla mi fungerte utmerket uten stag med orginalbredde. Har ikke fått prøvd bilen med kort ennå så det gjenstår å se om jeg må ordne et stag eller ikke.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #3 på: april 12, 2009, 18:41:10 pm »

Jeg har rett nok bare 2"korta, men jeg kjøpte ferdig stag til den. Og jeg syntes bilen er mye bedre og kjøre med det på plass. atser på å kjøpe ett til bak også etterhvert.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #4 på: april 12, 2009, 19:29:28 pm »

Min er også bare ca 2" korta, 50 mm. Hvor kjøpte du stag ?
Loggført

1961 T1 - Custom
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #5 på: april 12, 2009, 19:31:38 pm »

det er vel flere teorier rundt dette men det er alltid en fordel med stab stag...
det har vel vert en tråd om dette tidligere hvor det ble funnet ut at den beste løsningen var å kappe som ilustrert på bildet... og en støtte hylse er vel ikke dummt nei.. borr da noen hull i støtte hylsen slik at du får sveiset den fast flere steder....

Blir sikkert et helvete å kappe slik vel ? Er det ikke fjærstål dette ?

Loggført

1961 T1 - Custom
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #6 på: april 12, 2009, 19:33:26 pm »

Min er også bare ca 2" korta, 50 mm. Hvor kjøpte du stag ?

Unneberg.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: april 13, 2009, 14:19:22 pm »

Kortere stag = stivere stag. Kjekt å huske på når man vurderer tykkelsen

I torsjon er det en tendens til at ting ryker i 45 grader. Så å kappe i 45 og sveise der i tillegg gjør jo at man legger svakhetene på den mest ugunstige måten.



Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!