Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« på: april 19, 2009, 22:54:07 pm » |
|
Jeg løfter denne igjen, da jeg har et lignende problem.
Tromler, band, pumper, slanger og rør, alt nytt. Bremsepumpa er CSP "forsterket" 2-krets pumpe, men det skulle ikke ha noen praktisk betydning. Tanken er også ny og har to kammer (montert helt oppunder bensintanken).
Jeg får trykk i bakbremsene og ingen tegn til bobler når jeg lufter der. Men foran så er det masse små bobler om det pumpes sakte. Pumper jeg fort, så skummer bremseveska. Får litt pedal langt inne, men klarer ikke å lufte frem en skikkelig pedal.
Holdt på en god stund med dette. Så tenkte jeg kanskje det var feil at bremserøret ut til venstre forhjul lå lavere enn selve pumpa. Så jeg bøyde det så det går over pumpa isteden. Men det hjalp ikke.
Jeg har forsøkt å lufte på gamle måten, og jeg har prøvd å bruke en oljepumpekanne og pumpe bremsevæske fra hjulsyl og til hovedpumpa. Det gikk fint bak, men foran vedvarer problemet med skum/bobler.
Kan det være at pumpa suger luft der slangen går inn fra beholderen? Forslag tas imot med stor takk!!
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #1 på: april 19, 2009, 23:04:04 pm » |
|
Med litt kreativitet, så kan du trykksette bremsevæske-beholderen din. Ikke med 8 bar akkurat, men litt overtrykk etter sunn fornuft-prinsippet. Da skal det være mulig å bare løsne luftenippler og la det "strømme". Viktig at du har den foreskrevne "dødgangen" på pedalen din, slik at pumpa returnerer helt tilbake, så væsken kommer inn i masteren. Ellers er det jo nevnt her tidligere at det kan være problematisk hvis luftenippelen sitter nederst på caliperen, kanskje bytte side på de.
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #2 på: april 19, 2009, 23:12:17 pm » |
|
Jeg har forsøkt å sette trykk på. Laget meg en patent for det. En bruskork passer på tanken, så den borret jeg hull i og satte en slange i. Denne slangen tredde jeg på en blåsepistol, som er deffekt og står åpen hele tiden. Det gikk fint en stund, så hoppet nippelen på hovepuma av og jeg tåkesmørte hele fronten på bilen med bremsevæske. Det skjedde tre ganger, og da ga jeg opp den løsningen  Stilte kompressoren på ca 1 bar (fikk den ikke lavere) Jeg hadde ca 8-10mm dødgang på pedalen, og da fikk jeg ikke nok pedal. Justerte den inne, så dødgangen var 1-2mm. Det hjalp heller ikke. Det er std T1 pumper på bilen, og ikke T3 
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #3 på: april 19, 2009, 23:14:42 pm » |
|
Glemte å si; Jeg fikk kona til å hjelpe til, så hun satt å pumpet. Når hun pumpet fort, så står det en fontene med bremsevæske opp av røret som går fra tangen og ned til hovedpumpas inntak til bakbremsene. Så det virker som pumpa virker motsatt. Den blåser og ikke suger ??
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #4 på: april 20, 2009, 22:30:24 pm » |
|
I dag ble jeg så lei av å sitte krøka inn under forskjermen, så jeg plukket ut tanken for å komme bedre til.
Når det pumpes på pedalen, så suger den bremsevæske i beholderen til kretsen foran. Men den blåser i bakkretsen. Det ser jeg fordi det står en fontene av bremsevæske opp i tanken fra bakkretsen.
Jeg har gått over alle koblinger og sjekket at de sitter skikkelig. Noe de gjør. Må jeg kanskje til med gjengeteip??
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Matti
Seniormedlem
   
Innlegg: 291
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #5 på: april 20, 2009, 22:48:10 pm » |
|
Pushroden skal stilles til 5-7 mm dødgang. Med mer dødgang enn det får du ikke pedal, og med for lite dødgang vil det alltid være press i systemet, pluss at pushroden stenger for bremserøret som fører til hjulene bak. Men dette visste du sikkert 
|
|
|
Loggført
|
(o\ ! /o) 
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #6 på: april 20, 2009, 22:50:38 pm » |
|
Ja, jeg har forsøkt å juster den til 1mm dødgang (som vist i Heyns boka), men heller ikke det hjalp noe. Begynner å bli litt desperat. Er av gårde på jobb til sent nesten hver kveld, og hadde håper å få bilen kjørbar til blikktreffet til helga 
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Matti
Seniormedlem
   
Innlegg: 291
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #7 på: april 20, 2009, 22:58:55 pm » |
|
Justert båndene ut? 
|
|
|
Loggført
|
(o\ ! /o) 
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #8 på: april 20, 2009, 23:04:19 pm » |
|
Justert båndene ut?  Har justert alle banda så hjulet ikke går rundt, så 1-2 knepp ut igjen. Slik at hjulet går rundt, men ikke løper helt fritt. Brekket fungerer helt topp
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Matti
Seniormedlem
   
Innlegg: 291
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #9 på: april 20, 2009, 23:25:18 pm » |
|
Tenkte på noe – du har ikke montert bremserøret i feil hull? Et av hullene på bakre krets skal gå til bremselysbryteren, mens det andre er bremserøret. Du har kanskje koblet det omvendt? Det virker vel logisk? At pumpa blåser ut der bremselysbryteren skal være for å aktivere bremselys..
|
|
|
Loggført
|
(o\ ! /o) 
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #10 på: april 20, 2009, 23:28:30 pm » |
|
|
|
« Siste redigering: april 20, 2009, 23:30:12 pm av Pål »
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Matti
Seniormedlem
   
Innlegg: 291
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #11 på: april 20, 2009, 23:32:21 pm » |
|
Da begynner jeg å gå tom for tips...
Linkene dine fører kun til forsiden, forresten..
|
|
|
Loggført
|
(o\ ! /o) 
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #12 på: april 20, 2009, 23:34:54 pm » |
|
Da begynner jeg å gå tom for tips...
Linkene dine fører kun til forsiden, forresten..
Ok, men du ser bildene  Ja, jeg begynner også å gå litt tom her. Men jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være pumpa det er noe galt med. Så jeg skal låne en pumpe og teste med den. Så ser vi fort om det løser problemet.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Bendik
Medlem
  
Innlegg: 170
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #13 på: april 24, 2009, 21:20:36 pm » |
|
Vet ikke om det er teit tips, men jeg hadde et lignende problem en gang. Da lå det luft i pumpen/rørene som jeg ikke fikk ut. Jeg fikk en til å trykke pedalen inn, mens jeg løsnent rørene på pumpen lett til det begynte å komme væske ut. Dette fikk vekk luften, etter det luftet jeg igjen på vanlig vis og fikk god pedal.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JonB
Supermedlem
    
Innlegg: 2398
Bosted: Vestfold
|
 |
« Svar #14 på: april 24, 2009, 21:22:54 pm » |
|
Fått det til, Pål?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #15 på: april 24, 2009, 21:42:45 pm » |
|
jeg har netopp byttet allt på ovalen.. ikke for å være ekkel men der gikk allt fint.. tok du å fyllte hoved pumpa før du monterte den? jeg gjorde det og da gikk allt smertefritt
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|