Jee
|
 |
« på: april 07, 2009, 00:52:16 am » |
|
Siden jeg tusler litt rundt med disse motorene. Og får veldig sprikende respons på hva som virkelig koster noe... Synes jeg vi skal ta en avstemming på temaet. For å se hvordan vi oppfatter kostnader rundt motorene våre.
Se for deg gjenbruk av alt av deler. Bortsett fra sylindre, stempler, lager, oljepumpe. Men ellers med "normal" slitt motor. Du leverer fra deg motoren.. og får den overhalt og satt sammen tilbake. Turn Key.
Jeg lar avstemmingen gå i en 9 dager. Så vil jeg legge frem et komplett ca regnestykke. Og vi får alle se hvordan vi oppfatter kostander i hobbyen vår.
Håper alle vil legge igjen et tastetrykk eller to, for best mulig resultat.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #1 på: april 07, 2009, 01:36:12 am » |
|
En normalt slitt motor bør kanskje bl.a få slipt ventilseter og nye vintilstyringer, repsett til forgasser og bensinpumpe, eller?
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Tarjei
Seniormedlem
   
Innlegg: 379
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #2 på: april 07, 2009, 07:43:47 am » |
|
Bør, og bør! En ting er hva den bør koste, en annen ting er hva det faktisk koster  . Mht deler som nevnt over, og jobben gjort av en seriøs person som deg selv eller Hr Andersen, vil jeg tro 11 - 13 K avhengig av hva som måtte løpe på seg underveis. "Tipper" 11 000. Ikke så dum undersøkelse, egentlig. Vi er vel noen og enhver her som gjerne tror at det er nesten gratis å fikse den svarte greia som lager bråk under lokket bak.
|
|
|
Loggført
|
Tarjei 1303 S "Gullsnute" 1303 S Big "Grünet" Solgt til herren fra Asker med skjegg 1303 S "Rødhette" Solgt til en hyggelig fyr som skal ta godt hånd om henne. 1972 T2 Westfalia camper "Nadolek" 1984 Brenderup "Lille-Grün" tholtest@yahoo.comSenking suger!
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #3 på: april 07, 2009, 08:24:01 am » |
|
Ser at det er noen som mener at 3000 burde være en grei pris for overhaling.
Får man nytt sylindersett, lager og oljepumpe for denne prisen? NEI, det gjør man ikke.
Og mannen som gjør alt dette arbeidet jobber ikke gratis.....
|
|
« Siste redigering: april 07, 2009, 08:51:26 am av Holmen »
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
|
Tarjei
Seniormedlem
   
Innlegg: 379
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #5 på: april 07, 2009, 08:48:55 am » |
|
For oss som har en t4 baki,, mangler det alternativer i bånn på listen din Erik  Tja, nå har vel du en litt annen kravspesifikasjon enn gjennomsnittet, eller?
|
|
|
Loggført
|
Tarjei 1303 S "Gullsnute" 1303 S Big "Grünet" Solgt til herren fra Asker med skjegg 1303 S "Rødhette" Solgt til en hyggelig fyr som skal ta godt hånd om henne. 1972 T2 Westfalia camper "Nadolek" 1984 Brenderup "Lille-Grün" tholtest@yahoo.comSenking suger!
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #6 på: april 07, 2009, 09:06:36 am » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 05, 2011, 16:34:01 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #7 på: april 07, 2009, 09:19:57 am » |
|
Kverulant  Med simring og pakninger + diverse kommer prisen på ca 3000,- Det jeg ville frem til at det er for minimum 3000 i deler ved en overhaling
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #8 på: april 07, 2009, 09:22:46 am » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 05, 2011, 16:35:07 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #9 på: april 07, 2009, 10:14:31 am » |
|
"normalt slitt" = Linjeborring?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #10 på: april 07, 2009, 16:39:07 pm » |
|
Jepp jepp, og jepp. Du finner ingen "normale" orginale vw type 1 motorer som kommer utenom dette. Linjeborring, sliping av ventiler bør påregnes. Som regel også nye ventiler da de ofte er slitt noen hundringser på stammen. Men dette er jo billig i Brasil parts...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #11 på: april 07, 2009, 16:39:57 pm » |
|
For oss som har en t4 baki,, mangler det alternativer i bånn på listen din Erik  Kremt.. orginal 1600 det var snakk om i dag 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Paasan
Supermedlem
    
Innlegg: 602
Bosted: Oslo
Frøkna
|
 |
« Svar #12 på: april 07, 2009, 17:12:26 pm » |
|
Turn Key ca 10 000 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2890
Bosted:
|
 |
« Svar #13 på: april 07, 2009, 20:43:43 pm » |
|
Jepp jepp, og jepp. Du finner ingen "normale" orginale vw type 1 motorer som kommer utenom dette.
Linjeborring? - ingen utenom?
|
|
|
Loggført
|
58`mod Type1 60`mod Type1 Deluxe 61`mod Type1 64`mod Type1 65`mod Type1 68`mod Type1 + et par til på lur...(pensjonsparingen min  ) Eier av Harry Von Kaaten Racing Team. Rammekroken Fredrikstad
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #14 på: april 07, 2009, 21:19:26 pm » |
|
Ingen normale nei. 1 av 15 slipper  . og du er blandt de heldige
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2890
Bosted:
|
 |
« Svar #15 på: april 07, 2009, 21:30:09 pm » |
|
Ingen normale nei. 1 av 15 slipper  . og du er blandt de heldige Leverer kun god vare jeg  Da sparte jeg noen kroner.. (som kan legges i bedre deler til nymotoren  ) Kom på at jeg har glemt å spørre hva "overhalingen" på min motor kommer på sånn ca...  Men den praten tar vi en annen gang
|
|
|
Loggført
|
58`mod Type1 60`mod Type1 Deluxe 61`mod Type1 64`mod Type1 65`mod Type1 68`mod Type1 + et par til på lur...(pensjonsparingen min  ) Eier av Harry Von Kaaten Racing Team. Rammekroken Fredrikstad
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #16 på: april 07, 2009, 23:42:41 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #17 på: april 08, 2009, 09:28:07 am » |
|
Jeg stemte inn på 7000,- men det var før du la til at det innebærer linjeborring, sliping av ventilseter og ratt nye ventiler. Her snakker vi plutselig mange flere arbeidstimer og 1000lappene flyr. Jeg må nok si jeg hadde plussa på nye topper istedenfor sliping av gamle antagelig sprekte sådane. Med linje borring og nye topper plusser jeg på 4000. og da er vi oppe i 7000 i deler "røffli." 400kr timen dvs 10timers arbeid, ja da tror jeg det går for 11000. Dette er jo billig iforhold til å kjøpe bytte motor hos f.eks unneberg. Nå hadde vel jeg gjort selve jobben selv vanligvis, men hadde jeg ikke gjort det før og hatt verktøy tilgjengelig hadde jeg helt klart betrodd jobben til Erik. Så da bør prosent andelen gjøres om. men men så farlig var det vel ikke.
Heldigvis ser jeg at det er flere som mener 11000,- er passe.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #18 på: april 08, 2009, 10:51:19 am » |
|
Kor mykje koster linjeborring sånn ca?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #19 på: april 08, 2009, 12:05:54 pm » |
|
Om man skal levere en motor til bygger rett ut av bil der den har stått i 40 år kommer man jo på 3000,- bare i rengjøring! De fleste som driver med dette seriøst tar timesbetalt og da koster det like masse å vaske som å måle lagerbukker...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #20 på: april 08, 2009, 15:35:03 pm » |
|
En annen ting er at det er sjelden at profesjonelle/semiproffe tar 400.- timen i dag, hvis dette skal inngå i et lønnsgrunnlag for å overleve med mat på bordet. Disse prisene betinger at du kanskje får dekket inn verkstedsutgifter som leie, strøm, verktøy, rekvisita ++ men nedsiden av dette er at arbeidet må utføres av en lite menneskesmuglet barn fra den 3. verden som kanskje har det i fingrene men ikke krever noe som helst å spise... litt satt på spissen! En normalpris for håndverkere i dag ligger fort på det doble, dvs. 800.- og hele prosessen fra turnkey i bil til rengjøring, demontering, maskinering, mer rengjøring, montering og innsetting i bil tar fort 15 timer hvis ikke alt er 100% ship shape og tilrettelagt. Med en kostnadsramme på 3000.- i deler tipper jeg at vi havner på en "levebrødpris" på ca. 15000.-. Da bør det i såfall kunne garanteres for resultatet.. Den kan jo da også leveres som 1641 uten kostnadsøkning.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #21 på: april 08, 2009, 18:37:25 pm » |
|
Husker jeg betalte 3000,- + moms for en long blokk hos Reierstad. Dette var riktignok i 1990......
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #22 på: april 16, 2009, 11:17:35 am » |
|
Jøss. Har endelig majoriteten av vw folket skjønt at også vw koster penger. Riktignok kun 1/5 av andre bilmerker... men alikevel. Men at noen fortsatt går rundt å tror at denne jobben koster 3000,- er vel hakket værre enn å tro på julenissen som 30 åring. Hvor mange turer innom Rema holder 3 tusenlapper i 2009?
Jeg vet det finnes de som "overhaler" motorer for en billig penge. Men hva får man egentlig for de "billige" pengene? En motor bygd med tomme stokk, eller micrometer...
Kjapt satt opp et regnestykke fra en av de siste motorene jeg tok for en kunde (Mange av prisene er meget gunstige grunnet selvimport. Så prisene vil nok i de fleste tilfelle være ca 50% dyrere i norske butikker) Motoren ble satt sammen til longblokk da kunden ville lakke blekk og slikt selv. Alt som ikke blir nevnt var innenfor toleranse grensene til vw, og ble brukt ubehandlet videre.
Nye deler:
Sylindersats (AA's billigste type, måtte prøve. De orginale var rustne) 1100,- Oljepumpe (skal alltid byttes, men mål nøye opp den nye. Her er det mye søppel ute å går) 300,- Kamfølgere (Stort sett alltid slitt konkave, Og skal i henhold til vw, være konvekse ) 640,- Kam (Bør absolutt byttes sammen med kamfølgerene. Alt annet vil gi en tidlig nedkjørt kam) 800,- Støtstangrør (er så billige, at det er billigere å bytte enn å rengjøre) 160,- Pakningssett 230,- Simring bak svinghjul 60,- Shims bak svinhjul (de gamle er som regel litt bøyd, så for å lette arbeidet byttes disse) 50,- Oljesil (siden en orginalmotor ikke har oljefilter. Må silen være i topp stand) 40,- Ventiler (alle 8 var slitt 3-4 hundredeler på stammen, Isteden da og slipe de gamle... NYE) 460,- Kamlager (Kolbensm.) 140,- Bærelager (Kolbensm.) 600,- Rådelager (Kolbensm.) 170,-
Maskinering:
Plane topper for ny anleggsflate (ofte blir sylinderne ridd inn i aluminiumen) 1000,- Mira sliping av ventilseter 480,- Polering av veiv (trengte ikke sliping) 300,- Linjeborring av blokk 1100,- Planing av anleggsflate klutsj 350,-
Arbeid:
Demontering, grovrengjøring og sette status på alle deler 1000,- Rengjøring for montering, og klargjøring av nye deler (fjerne grader, skjegg osv) 750,- Sluttmontering med ferdig shimset svinghjul, justerte ventiler og tenning satt i null 3500,- Totalt 13230,- kroner inklusive mva
Dette var en motor som stort sett alt kunne benyttes videre på. Vanligvis må man påberegne sliping av veiv, anskaffelse av nye brukte topper og slikt i tillegg.) Så neste gang noen overhaler en motor for 3000,- kroner for deg... spør deg selv. Hva får jeg egentlig?
|
|
« Siste redigering: april 16, 2009, 11:22:25 am av Jee »
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #23 på: april 16, 2009, 11:37:07 am » |
|
Du for en nyovermalt motor for den summen Erik  Mags
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #24 på: april 16, 2009, 11:47:39 am » |
|
Du for en nyover malt motor for den summen Erik  Mags Kan man velge farge og da?
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #25 på: april 16, 2009, 11:54:48 am » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 05, 2011, 16:33:22 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #26 på: april 16, 2009, 11:55:19 am » |
|
Han for velg Svart da,men han har også andre farger da Trond 
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #28 på: april 16, 2009, 12:11:31 pm » |
|
dele prisen er jo variabel fra forhandler til forhandler her i dette landet,så det regne stykket kan falle begge veier.
Nja..disse prisene er jo inklusive porto. Siden det er egenimport. Så tviler på at du vil komme noe særlig billigere unna. Var det noen bestemte priser du reagerte på siden du velger den uttalelsen.. Jeg søker alltid bedre priser. Tror ikke jeg engang ville overmalt en slik motor for 3000,- Tar jo tid det au...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #29 på: april 16, 2009, 12:21:23 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 05, 2011, 16:34:34 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
|