mai 04, 2025, 19:04:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Større motor  (Lest 1486 ganger)
Frode
Supermedlem
*****
Innlegg: 973
Bosted: Ås



Vis profil
« på: april 20, 2009, 12:56:23 pm »

Hvor lett/vanskelig er det å få godkjent bobla med større motor hos BT?

Må man betale noe mere så lenge man får mere HK?
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1 på: april 20, 2009, 17:08:22 pm »

Se mail som jeg fikk fra Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt

Hei

Kjøretøy id: XX XXXXX

Ombygging av kjøretøy reguleres av kjøretøyforskriftens kap.7. Etter ombygging skal kjøretøyet fortsatt tilfredsstille
de krav som gjaldt ved førstegangs registrering (Kjøretøyforskriften (KF) § 1-4 pkt.2).

Dersom du bytter motor til identisk lik motor med samme tekniske data defineres dette som reparasjon og bilen må ikke fremstilles trafikkstasjon for ny godkjenning. Ved å bytte motor til motor med annet slagvolum og motoreffekt er dette definert som ombygging og derav må bilen inn til ny godkjenning.

For VW 1303 innehar vi informasjon fra fabrikant samt en testrapport fra TI som anbefaler maksimal hastighet på 165km/t og 100hk. Forutsettingen for dette er at bilen er utstyrt med skivebremser foran.
Ombyggingen til 1600ccm motor kan aksepteres under forutsetting av at det fremlegges dokumentasjon for motoreffekt og dokumentasjon for anskaffelse av motor.
Det forutsettes at bilen utsyres med skivebremser foran.

Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side.


Med hilsen
Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt
Kjøretøy hallkontroll
Loggført
Frode
Supermedlem
*****
Innlegg: 973
Bosted: Ås



Vis profil
« Svar #2 på: april 20, 2009, 17:30:19 pm »

ok.....så hvis man hoøder seg under 100hk og har skivebremser burde det gå..........men hvis man har bremser med TUV papirer på godkjent opp til 136 hk da??.....

Har ikke folk fått godkjent 1915 motorer i bobla si da?......kanskje også 2,3 liter....regner med at dem kan ha litt mere en 100 hk :-)

Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #3 på: april 20, 2009, 17:34:13 pm »

så lenge bremsene med tüv går god fror 136hk skal det gå greit.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: april 20, 2009, 17:41:24 pm »

Såvidt jeg vet får du også tak i skivebremse-sett (fremme og bak) med TÜV-papirer opp til 160 hester.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Oddbjørn
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Hellvik (Egersund)


Vis profil

« Svar #5 på: april 20, 2009, 17:43:18 pm »

det er også tillat med inntil 15% effektøkning. Og ved å henvise til 1500 med tromler så er 15 % effektøkning av en 1500 over innenfor grensen til 1600 50hk.


edit: ved bruk av skivebremser fra 68 og opp er det tillatt inntil 65 hk.
Finnes eget skriv fra møller om dette. Har en kopi i garasjen en plass.
« Siste redigering: april 20, 2009, 17:50:04 pm av Oddbjørn » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!