Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« på: mai 16, 2009, 00:20:25 am » |
|
I dag klarte jeg det, satte fyr på hverdagsbilen min. Dust. Bilen er en ganske bra 1962 modell jeg kjøpte av T-1 i fjor.
Hadde bytta eksos og oppdaget at bakelitten under bensinpumpa var sprukket med en del oljelekkasje som resultat. For å bytte denne måtte jo pumpa av og da måtte jeg løsne bensinslangen fra forgasseren.
Byttet......, alt klart, lurer på hvordan eksosen lyder nå. Starter opp, gir god gass, stikker bak for å se, ser at pumpa blåser massevis av bensin over motoren, løper frem for å slå av motor, for seint.
Flammehav.
Opp i andre etasje for å finne den eneste slukkeren vi har i huset. Ramler på vei mot trappa, slår i stykker parkett og en vegg når jeg mister slukkeren på 6 kilo. Pulver... hekkan, men har ikke kasko på bilen. Tenker meg at det brant i underkant av 1 minutt.
Skadene begrenser seg til hele ledningsnettet og pluggledningene ser det ut som. Var tross alt heldig.
Lokket stod åpent så lakken klarte seg etter forholdene ganske bra. Litt sot og skjolder i lakken er det nok, men etter å ha spylt pulver i en time var det så pass mørkt at en grundig vask får vente til i morgen.
I morgen starter jobben med å bytte alle ledningene, pluggledninger og bensinslanger.
Moralen her som andre kan ta lærdom av er at dersom bensinslangen mellom pumpa og gasser løsner, ja da tar det skikkelig fyr på ca 3 sekunder. Løp ut og kjøp deg en fersk bensinslange og slangeklemmer.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
GraffsT1
Supermedlem
    
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog
Urskog VW Aircoolers
|
 |
« Svar #1 på: mai 16, 2009, 00:40:30 am » |
|
Wow......, skiftet den slangen for ganske nøyaktig 4 1/2 time siden.... Den som satt der gikk nesten i 2 deler når jeg dro i den.... 
|
|
|
Loggført
|
Urskog VW Aircoolers
'66 mod t1 rat (byttet bort) '72 Fastback
|
|
|
fatzy
Seniormedlem
   
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund
(O\ ! /O)
|
 |
« Svar #2 på: mai 16, 2009, 01:21:56 am » |
|
Ish, brann er noe dritt, og ja: det står om sekunder om man skal berge noe som helst.  Kunne jo strøke med garasje og mere til.... bra at omfanget ble såpass begrenset. Bare vær obs: pulver er korrosivt og du må passe på hva som skjer i motorrommet fremover mht rust.  Og jeg kommer til å teite til alle slangeklemmer før neste oppstart, ja.
|
|
|
Loggført
|
Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
|
|
|
|
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold
|
 |
« Svar #4 på: mai 16, 2009, 08:35:03 am » |
|
Er det enda noen her som ikke har slukker i bilen etter alle brannhistoriene som har blitt fortalt?  en brannmann fortalte meg en gang,ha alltid 1,5 L farris i bilen,skikkelig bra slukker
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold
|
 |
« Svar #5 på: mai 16, 2009, 11:38:12 am » |
|
Er det enda noen her som ikke har slukker i bilen etter alle brannhistoriene som har blitt fortalt?  Hehe, jeg har en tjueliters flaske i bayen. Overkill?
|
|
|
Loggført
|
Member #1 /Spliths venner
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #7 på: mai 16, 2009, 11:55:43 am » |
|
Problemet er ikke bare slangeklemmer, men at VW har brukt press-pasninger på den stussen bensinslangen festes på og videre inn i forgasser/bensinpumpe.
Vet ikke eksakt hvilke modeller, men pass på disse stedene. Tidsspørsmål før det løsner pga vibrasjoner etc.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mats thorsen
Juniormedlem
 
Innlegg: 82
Bosted: skien
|
 |
« Svar #8 på: mai 16, 2009, 12:05:21 pm » |
|
Bytter bensinslange NÅ! Takker for spark i ræva, synd det måtte gå slik med din 
|
|
|
Loggført
|
If you run your fingers over my bug, i will run my bug over your fingers! 
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #9 på: mai 16, 2009, 13:06:42 pm » |
|
Det var trasig, Kjetil! Men det var bra det gikk såpass bra likevel, tross alt. Har nettopp putlet litt med skifting av deler av ledningsnett i en 1303, mitt tips er å få tak i et komplett fra en delebil og det er piece of cake å bytte. Mens det strømmer på med gode råd her - husk å bruke nye bensinslangeklemmer og ikke vanlige slangeklemmer når du skifter slange. Pluggledningene var kanskje modne for utskifting uansett?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2890
Bosted:
|
 |
« Svar #10 på: mai 16, 2009, 18:04:46 pm » |
|
Er det enda noen her som ikke har slukker i bilen etter alle brannhistoriene som har blitt fortalt?  Hehe, jeg har en tjueliters flaske i bayen. Overkill? Overkill? Nei du.. De små(600g) er som regel får små når det først brenner, så har du plass/mulighet til en stor så ta det.. Jeg hadde 2 kg i min 70 mod når den tok fyr og det holdt ikke for å si det slik...
|
|
|
Loggført
|
58`mod Type1 60`mod Type1 Deluxe 61`mod Type1 64`mod Type1 65`mod Type1 68`mod Type1 + et par til på lur...(pensjonsparingen min  ) Eier av Harry Von Kaaten Racing Team. Rammekroken Fredrikstad
|
|
|
Håkon
Seniormedlem
   
Innlegg: 488
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #11 på: mai 16, 2009, 18:29:01 pm » |
|
Kjedelig, glad at jeg har brann og tyveri forsikring på alle mine biler. Har forsikret ovalen for 120K, greit å kunne kjøpe noe igjen dersom jeg skulle være uheldig Og dersom Espacen skulle brenne og noe prøver å nærme seg med brannslukker, da skal den personen jages vekk 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Håkon
Seniormedlem
   
Innlegg: 488
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #12 på: mai 16, 2009, 18:29:22 pm » |
|
Kjedelig, glad at jeg har brann og tyveri forsikring på alle mine biler. Har forsikret ovalen for 120K, greit å kunne kjøpe noe igjen dersom jeg skulle være uheldig Og dersom Espacen skulle brenne og noe prøver å nærme seg med brannslukker, da skal den personen jages vekk  Burn baby burn
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #13 på: mai 16, 2009, 19:21:02 pm » |
|
Da var bilen på veien igjen. Byttet alt som er av ledninger i motorrommet, pluggledninger, bensinslanger, slangeklemmer og fordelerlokk. Er jo tross alt en daily driver for tiden...
Motoren sviver nå fint.
Lakken på baklokket har blitt "varmebehandlet" kan man si. Lar seg sikkert fint å polere opp. Fint at bilen er sort.
Utenom at jeg har vasket og spylt har jeg sprayet elektrorens rundt forbi og etterpå gikk jeg over og la et lag 556 på hele motor og baklokket innvendig.
Sjekket lading, lader akkurat som før 7,2 V. Regulatoren og dynamo klarte seg fint. Forgasseren også. Returfjøra rundt gassvaier hadde slåttt seg og blitt mye slakkere. Denne tok jeg ut og dro den litt ut. Etter montering ser alt godt ut.
Da dette skjedde var motor helt kald, hadde stått i minst 4-5 timer. Rart at bensinen antenner etter ca 3-5 sekunder på kald motor, men det kan kanskjelikegodt ha kommet av tenningssystemet ?
Uansett, god 17. mai.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
|