tmbryhn
|
 |
« på: mai 14, 2009, 08:27:41 am » |
|
Som tittelen tilsier, så har jeg en litt kinkig situasjon... Et av plugghullene mine er veldig svakt i gjengene. Som en ekstra utfordring, så har det blitt brukt et såkalt rep.-sett fra Biltema i dette plugghullet. Dette er bare en innsatts med større ytre diameter. Er det fortsat mulig å redde denne toppen? Å skaffe en annen topp er særs lite aktuelt da denne toppen er blitt lagt mange timer i med porting og bearbeiding...
Finnes det noen kyndige her som har noen idéer? Kan helicoil brukes fortsatt?
|
|
« Siste redigering: mai 14, 2009, 10:34:11 am av tmbryhn »
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tezer
Supermedlem
    
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
 |
« Svar #1 på: mai 14, 2009, 12:38:38 pm » |
|
innsats hylse er en fin løsning det!brukte det på en motor og hold fint den i årevis!hvis du ikke liker og bruke det,så er eneste rådet jeg vet. og ta av toppen, svise igjen plugghullet og gjenge det opp igjen!er ikke så mye jobb og heller ikke så dyrt!
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #2 på: mai 14, 2009, 20:37:10 pm » |
|
Problemet er at innsatsen har "slitt ut" hullet, og innsatsen sitter kun i 1,5 gjenger... Ja, tenkte som så jeg også at å sveise igjen var en grei løsning. Jeg kan ikke sveise aluminium, så da må jeg finne noen som vil ta på seg jobben. Leverte inn toppen hos sylinderservice i dag for å se hva de kunne ordne. Får svar i morgen...
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #3 på: mai 15, 2009, 17:54:03 pm » |
|
Problemet er at innsatsen har "slitt ut" hullet, og innsatsen sitter kun i 1,5 gjenger... Ja, tenkte som så jeg også at å sveise igjen var en grei løsning. Jeg kan ikke sveise aluminium, så da må jeg finne noen som vil ta på seg jobben. Leverte inn toppen hos sylinderservice i dag for å se hva de kunne ordne. Får svar i morgen...
sveise er nok løsningen da,og borre og gjenge opp på ny. skulle det ikke la seg løse har jeg topp du kan få kjøpe av meg
|
|
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #4 på: mai 15, 2009, 20:16:19 pm » |
|
Takker for svar. Toppen er ikke verdt mye i penger, men i timer med portearbeid er den verdt gull for meg... Har andre topper liggende fra før av, men takk for tilbudet. Må undersøke med Autoteknikk på mandag. De er nok mitt siste håp, hvis ingen på forumet vil ta på seg jobben. Jeg betaler friskt...
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #5 på: mai 15, 2009, 20:47:17 pm » |
|
Finnes det innsatser med et hopp i størrelsen? Løs tanke, vet ikkeom det er plass til å borre så stort heller.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #6 på: mai 16, 2009, 09:47:45 am » |
|
Er det jeg skal prøve å finne ut av i dag. Om det finnes noen i området som har slikt. Har ikke lyst til å lage ny topp heller... Fryktelig mye jobb.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Espen Sandbakken
Seniormedlem
   
Innlegg: 429
Bosted: Østre Toten ,Lena
Klubbløs #008
|
 |
« Svar #7 på: mai 16, 2009, 10:50:40 am » |
|
Kan jo dreie ei hylse selv i stål med større ytterdiameter en det som er der nå hvis det er plass, er jo ikke mye jobb det. Har du ikke tilgang på dreiing selv så er det sikkert noen på et mekanisk verksted som gjør det for en cola og en sjokkolade:) Men som racebuggy sier så er det nok sveising som er den beste løsningen.
|
|
« Siste redigering: mai 16, 2009, 10:52:36 am av Espen T1 66 »
|
Loggført
|
- 51 T-1 Drag - 55 T-1 - 66 T-1 cal-look
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #8 på: mai 17, 2009, 22:20:20 pm » |
|
Ja, tror sveising er tingen. Leveres inn til Autoteknikk i morgen tidlig, så får vi håpe at de klarer å redde den dyrebare originaltoppen min, hehe.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #9 på: mai 20, 2009, 08:44:48 am » |
|
Topp ble sveist hos Autoteknikk i går, og det var meget pent gjort. Problem løst! Takker for svar og forslag.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
ahelgemo
Supermedlem
    
Innlegg: 1597
Bosted:
|
 |
« Svar #10 på: mai 20, 2009, 21:57:12 pm » |
|
ja vidar er flink
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #11 på: mai 20, 2009, 23:50:38 pm » |
|
Eller sønnen hans, som tok på seg denne, hehe. Autoteknikk er litt av en familiebedrift.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
|