surfer56
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand
+4792817564
|
 |
« på: mai 25, 2009, 08:24:36 am » |
|
Det temaet har sikkert vært oppe her flere ganger. Jeg lurer på hva som er best løsning med å få rengjort min forgasser, noen har snakket om ultralyd, da det er litt vel dyrt.
Regner med det finnes enklere løsninger, pengemessig, ved bruk av q-tips og bensin. Er det mulighet for å putte forgasseren i et bad av white sprit, feks, ev. andre metoder som kan ta hele på en gang?
For det andre lurer jeg på hvordan rengjøre oljefilteret? Hva er beste løsning her? Kan man putte det i et ev. bad?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #1 på: mai 25, 2009, 08:35:51 am » |
|
Dyr for selve ultralydaparatet, men skal vel ikke koste så mye å få det gjort av noen som har ett fra før? Rensa selv en forgasser som var veldig brukt og hadde lag på lag med leire. Whitesprit og Forgasserrens fra Würth er veldig greit her da.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
surfer56
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand
+4792817564
|
 |
« Svar #2 på: mai 25, 2009, 08:42:10 am » |
|
Varj, ja ultralyd høres knall ut. Jeg må ta den enkle veien og kjøre ev. repset og vask for hånd.
Eddik, såpevann, bakepulver - brukes dette da i ultra, eller kan det da taes for hånd?
Skal ut å få ordnet nå. Tror jeg skal sjekke ut whitesprit og forgasserrens.
Fikk tips om bruk av diesel/parafin, så da tror jeg er good to go.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #3 på: mai 25, 2009, 08:44:37 am » |
|
Eddik, såpevann, bakepulver - brukes dette da i ultra, eller kan det da taes for hånd? Var ikke dette oppskriften på bygget oppi kokekaret som du har ventilene /fjær i?
|
|
« Siste redigering: mai 25, 2009, 08:46:57 am av Varj »
|
Loggført
|
|
|
|
|
surfer56
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand
+4792817564
|
 |
« Svar #5 på: mai 25, 2009, 08:56:33 am » |
|
Varj : ja jeg tror nok det ja. Bare dobbelsjekker litt.
Pan : det er både filter og ytre element "oil bath iar cleaner ja" Høres kjekt ut. Dupp det i olje, enklet og greit.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
surfer56
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand
+4792817564
|
 |
« Svar #6 på: mai 25, 2009, 09:07:49 am » |
|
Mere tips tikker inn.
Er det mulig å putter gasser`n oppi ei gryte og koke med sitronsyre? Fungerer det?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Loffen
Medlem
  
Innlegg: 127
Bosted: Florø
|
 |
« Svar #7 på: mai 25, 2009, 09:10:45 am » |
|
Tips frå VolksWorld; Lag ein enkel luftblåsepistol og blås med bakepulver!
|
|
|
Loggført
|
-78 T1 1303 Karman Cab -75 T2 1600 Westfalia camping bay -74 T1 1303 S + 1997 -72 T1 1302 LS + 2001 -69 T1 1300 + 1986 -54 T1 1200 + 1982
|
|
|
surfer56
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand
+4792817564
|
 |
« Svar #8 på: mai 25, 2009, 09:12:59 am » |
|
Loffen: såpass ja, det høres jo spennende ut. Ame and fire!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Loffen
Medlem
  
Innlegg: 127
Bosted: Florø
|
 |
« Svar #9 på: mai 25, 2009, 09:21:11 am » |
|
Fungerer som bara faen
|
|
|
Loggført
|
-78 T1 1303 Karman Cab -75 T2 1600 Westfalia camping bay -74 T1 1303 S + 1997 -72 T1 1302 LS + 2001 -69 T1 1300 + 1986 -54 T1 1200 + 1982
|
|
|
surfer56
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand
+4792817564
|
 |
« Svar #10 på: mai 25, 2009, 09:21:42 am » |
|
Desverre har jeg ikke lufttrykk, ei pistol, så da må jeg ty til noe annet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jon T
Supermedlem
    
Innlegg: 657
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #11 på: mai 25, 2009, 10:14:13 am » |
|
Tips til forgasser overhaling: La den ligge natten over i bad av diesel (helst i bensin). Vask så godt av det med børste. Demonter den og legg i passende kjele med varmt (ikke kokende vann) på ca 70-80 grader med en dæsj sitronsyre oppi, la det ligge i ca 20 min. Ta gasseren ut og vask over med fin stålull.
Den blir bedre enn ny! greit med nytt pakningsett til monteringen!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
surfer56
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand
+4792817564
|
 |
« Svar #12 på: mai 25, 2009, 17:26:21 pm » |
|
Knurren: Diesel er ordnet, så da mangler vi bare litt syre  Flotters!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #13 på: mai 26, 2009, 09:47:32 am » |
|
Holder med syrebadet! Jeg kokte mine IDF-gassere i en god del vann, en pakke sitronsyre fra bakeren og en dasj zalo. Husk å skylle gasseren GODT i reint vann etter syrebadet. Har hørt at gasseren kan etse bort etter en stund uten god etterskylling, men vær ikke bekymret, har god erfaring. Begynn med å pelle hele fra hverandre og legg den i kaldavfetting (4 liter for rundt en 50-lapp) fra Biltema for å fjærne den værtste guggen. I så måte blir gasseren meget pen med litt skrubbing, men prikken over i-en får du frem etter syrebadet. NB, ta med alt av messingdeler som dyser og spjell ol. også!
Lykke til!
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
surfer56
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand
+4792817564
|
 |
« Svar #14 på: mai 26, 2009, 09:51:52 am » |
|
Grenialt tips!
Skal se hva jeg får tel før helga, jeg testa litt i går, og hu går ganske ok, så jeg får se hva jeg gjør.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #15 på: mai 26, 2009, 10:26:14 am » |
|
Moro er det uansett! Hehe. Er det en Pict 34-3 gasser til 1600? Siste geniale tiltak er å bytte foringene rundt gasspjelakselen med messingforinger. Var en guru som solgte spesialdreide foringer på eBay for en stund tilbake til laterlig pris. Sikra meg noen, og de fungerte veldig bra. Og da kan du få Solexen til å leve for alltid uten problemer med slitne gasspjelforinger som trekker falskluft. Bare for isinga på toppen av kaka til slutt hvis du skulle gidde/få tak i.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Loffen
Medlem
  
Innlegg: 127
Bosted: Florø
|
 |
« Svar #16 på: mai 26, 2009, 10:54:47 am » |
|
Gjorde det same på min; skifta foringane til spjeldet. Vart ein ny bil, kan absolutt anbefalast.
|
|
|
Loggført
|
-78 T1 1303 Karman Cab -75 T2 1600 Westfalia camping bay -74 T1 1303 S + 1997 -72 T1 1302 LS + 2001 -69 T1 1300 + 1986 -54 T1 1200 + 1982
|
|
|
surfer56
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand
+4792817564
|
 |
« Svar #17 på: mai 26, 2009, 10:55:46 am » |
|
Gode tips, takker. Skal se på henne i løpet av uke, hu går jo greit, men vil sjekke litt for det.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #18 på: mai 26, 2009, 23:41:11 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Baable
Juniormedlem
 
Innlegg: 78
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #19 på: mai 28, 2009, 18:06:32 pm » |
|
wurth sin forgasser rens skal være veldig lett å bruke, uten att jeg har prøvd det.
Er dette å anbefalle? noen som har erfaring?
Beskrivelse: Benyttes for å rense forgassere på bensinmotorer. Bidrar til økt ytelse gjennom å fjerne skidt og avleiringer. Kan benyttes både på demonterte og sammenmonterte forgassere. Man sprayer enkelt på og lar sprayen virke i 2-3 minutter. Dersom man har en komplett forgasser monterer man denne opp på motoren og starter opp. Deretter sprayes kontinuerlig spray i 30-40 sekunder mens man gradvis øker turtallet på motoren.
Kan også benyttes til å rense injection systemer. Da sprayes det eventuelt direkte på deler som skal renses.
Mengde: 500ml
|
|
« Siste redigering: mai 28, 2009, 18:25:36 pm av Baable »
|
Loggført
|
Mean Machine
|
|
|
|