ricecooker
Nybegynner

Innlegg: 10
Bosted: Istad, like utenfor Molde
|
 |
« på: august 27, 2009, 23:51:47 pm » |
|
Hei,
Har kjørt mye med bobla i sommer, og den har stort sett gått som en klokke. Litt dilldall har det jo vært, men det må man jo regne med med ny gammel bil.
Men idag fikk jeg en litt guffen følelse. Da jeg skulle starte den, ble det noe tull med chocken, slik at den startet og gikk veldig lavt på tomgang. Det gjorde for så vidt ingen ting, men det var da hjertet mitt holdt på å stoppe; På lav tomgang kom det slike bankelyder,eller mer som kakkelyder, at det hørtes ut som et lager var helt kaputt. Jeg stoppet med en gang, og tok en kjapp sjekkrunde, alt ok. Tok mot til meg og startet igjen, og da gikk den normalt på tomgang. Ruset litt forsiktig opp, og ulyden var borte, hvertfall mye svakere. Kun på lav tomgang kunne det høres noe kakking idet fjerne. Ikke noe muffens på litt turtall. Prøvde å lokalisere lyden mens motoren gikk på tomgang, men etter en liten stund, og litt rusing, var den borte. Tok meg en liten prøvetur, og det var ingenting unormalt. Sjekket olje igjen, akkurat på max. Oljetrykket virker ok, lampa slukker etter et par tørn, og tenner ikke igjen før 1-2 sek etter motoren stopper. Ny orginal giver satt inn i mai. Bruker 20w-50 mineralsk.
Fant ingen feil, så jeg tenkte at vi får se hva som skjer hvis vi kjører et stykke. Hadde noen ærender i by`n, så vi la ivei 3 mil. Lyttet vel mer på motoren enn jeg fulgte med på trafikken, men hørte ingenting "nytt". Kjørte litt i byen, og dro hjem igjen. Ble vel 7 mil tilsammen, ikke antydning til kakkelyd. Men; jeg legger merke til en viss vibrasjon i clutchen. Ikke mye, men mer enn det har vært tidligere tror jeg. Det høres ut som det "rakler" litt et sted når jeg slurer på clutchen i startøyeblikket. Merker ikke noe ved gearskift.
Forsket litt mer på saken isted, og det vibrerer ganske mye hvis jeg ruser litt, med clutchen inne.Tror ikke det har vært sånn før. Det er også noen ulyder fra utløserlageret, men det har det vært i hele sommer, og de er likedan nå. Med ulyder mener jeg litt uling i ny og ne, bør vel byttes på sikt. Selve clutchen virker helt ok.
Hva er det første jeg bør sjekke? Nesten så jeg gruer meg til å starte imorgen, likte ikke denne kakkingen. Håper, og tror det er noe svinghjul/clutch-relatert. Tror ikke det er noe lager-relatert, da det ble bedre etterhvert. Lager blir vel gjerne verre med temperaturen?
Vi snakker altså om en -69 1300, med 1600AD. Motoren er "lettere overhalt" av forrige eier, med bla. nye støtstenger/rør. Hva som er gjort inni vet jeg ikke, men han hadde hvertfall gått over den.Tror han kan sine saker, hadde vel en 7-8 bobler til, og låven full av deler. Den er hvertfall tett og fin, bruker ikke olje, og går ellers godt.
|