GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« på: august 29, 2009, 11:27:48 am » |
|
Hva er best? 5 bolten fra T-4/wasserboxer eller T-1 med 8 stifter og wedgemating?
Stripekjøring/rivstart, så skuddsikkert som mulig.
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1 på: august 29, 2009, 12:29:44 pm » |
|
Lynet har vel regnet på det ?? tipper 5 stk M12 bolter gir mere kraft pr mm2 enn en stor "type1" bolt.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Lynet
Seniormedlem
   
Innlegg: 308
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #2 på: august 29, 2009, 22:32:22 pm » |
|
Jepp, jeg vil si at 5xM12 Type 4/WBX er overlegent i forhold til Type 1 uansett antall stifter og wedge.
Dessuten enklere å jobbe med; enkelt å shimse endeslakk, tiltrekning av skruer med normal momentnøkkel, lar seg demontere/montere uten deformasjon og slitasje (jfr. wedge).
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #3 på: august 30, 2009, 11:25:48 am » |
|
Hva med Type 4/wbx femboltsinnfestninga med T1 stifter mellom boltene? Har sett flere diskusjoner på det rundtom, noen mener det blir sterkere, og andre mener det blir svakere pga. at en fjerner mer materiale fra veiva ved bruk av stifter i tillegg til de fem boltene (?)
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
tezer
Supermedlem
    
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
 |
« Svar #4 på: august 30, 2009, 12:06:42 pm » |
|
Du har jo også FLANGED CRANK type veiver til t1 motorer! Blir jo dyrt, men dem er vel på høyde med t4/ wbx veiver?
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #5 på: august 30, 2009, 13:15:34 pm » |
|
Jepp, jeg vil si at 5xM12 Type 4/WBX er overlegent i forhold til Type 1 uansett antall stifter og wedge.
Dessuten enklere å jobbe med; enkelt å shimse endeslakk, tiltrekning av skruer med normal momentnøkkel, lar seg demontere/montere uten deformasjon og slitasje (jfr. wedge).
Er det så overlegent med tanke på at du jo faktisk fjerner virkeområde samt egentlig gjør den samme tingen, presser delene mot hverandre? Er det presskrafte som er høyere eller måten den er fordelt over flaten som gjør utslaget? Den rent praktiske delen ser man jo klart, men overraskende at det er så klart overlegent.
|
|
« Siste redigering: august 30, 2009, 13:40:38 pm av JTWE »
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #6 på: august 30, 2009, 13:22:53 pm » |
|
Apropos.....står akkurat nå og skal sette på T4 1700 svinghjul på wbx veiv. men hvordan skal shimsene ligge? Det er 2 ringer med en liten hake på, så er det 1 ring med stor ytterdiameter og 2 stk som er like med litt mindre ytterdiameter.
Den ene ringen med hake på skjønner jeg skal ligge innerst mot blokk i det sporet, men hva med den andre? Får altfor mye endeslakk uten den andre ringen med hake på
Lasse
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #7 på: august 30, 2009, 21:06:05 pm » |
|
da har du "sein utgave" med 3 delt bærelager i svinghjuls enden
de 2 ringene med hake skal på hver side av bærelageret på lageret det er "thrust'e" -skiver. riller i anlegsflate ut mot de bevegelige delene så skal den store tykke shimsen innerst( mot den ene thruste skiva...den andre ligger jo da på baksiden av lageret inni motor'n.) så de 2 tynne for å justere slakken.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #8 på: august 31, 2009, 07:11:36 am » |
|
2Dpaint rendering
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
tekken
Seniormedlem
   
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik
Klubbløs #003 www.proturbovw.com
|
 |
« Svar #9 på: august 31, 2009, 13:30:44 pm » |
|
Du har jo også FLANGED CRANK type veiver til t1 motorer! Blir jo dyrt, men dem er vel på høyde med t4/ wbx veiver?
Det er helt klart det mest solide du kan få.Men skal bilen kjøres på gata evt mye bykjøring er det kanskje ikke det beste valget.
|
|
|
Loggført
|
72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek) 63 notch 67 fastback
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #10 på: august 31, 2009, 13:48:49 pm » |
|
Har man balansert veiven er det kjekt med en stift så det havner på samme plassen... og det er også eneste måten å få skrudd fast svinghjulet. God klem rundt hele flatene er hva som skal til... og bolt/bolter med strekk Dette er en flens/klem innfesting... så det er friksjonen mellom overflatende som gjør jobben
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #11 på: august 31, 2009, 17:25:01 pm » |
|
Satser på en all-round bil, men nå er det vel mulig å legge thrust'en på veiva på lager #2, så flensveiv er aktuellt, eneste jeg savner på de er VW råde journaler....Finnes de der ute da tro? Så langt ligger det an til wasserboxer-veiv, med T-4 dim. på midten i tillegg til lager #4 (det ved svinghjulet) som er 60mm. originalt. Tjooaa, vinteren er lang. 4 motorer som skal sammen etterhvert. T-4x2 T-1x1 T-5x1
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
Lynet
Seniormedlem
   
Innlegg: 308
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #12 på: september 01, 2009, 00:03:16 am » |
|
Er det så overlegent med tanke på at du jo faktisk fjerner virkeområde samt egentlig gjør den samme tingen, presser delene mot hverandre? Er det presskrafte som er høyere eller måten den er fordelt over flaten som gjør utslaget? [/quote] Hvis du med virkeområde mener anleggsflaten for svinghjulet så er denne litt større på type 4/WBX enn type 1. Samtidig er presset på denne flaten ca. 4 ganger høyere med tiltrekningsmomenter på skruen(e) etter boka. Disse to faktorene, sammen med en større ytre diameter på type 4/WBX gjør utslaget. I tillegg fordeler nok de 5 boltene presset i praksis jevnere på flaten enn én senterbolt med en tynn, bøyd skive, selv om dette i teorien skal være likt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|