Villminken
Medlem
  
Innlegg: 133
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« på: september 09, 2009, 12:13:21 pm » |
|
Etter mange år hvor jeg har gått å hatt lyst på ei boble,gjoede jeg nå alvor av det og var å så på en og kjøpte en i Ski. Og som optimist jeg liker å være tenkte jeg at denne kjører jeg hjem, på vei hjem begynner ladelampa å lyse (den røde) har hørt at den grønne er oljetrykket. men fortsatte,kom meg heldigvis igjennom alle tunellene i oslo,men kom til Helsfyr hvor den begynte å miste trekkraft og tilslutt knapt klarte å dra seg selv. Heldigvis kjørte samboeren bak og fikk henne til å taue meg.Jeg hadde motoren igang men tilslutt stoppet den og like etter ble det slutt på strømmen også,så da lurer jeg på om det er noen her som kan ha noen anelse om hva dette kan være??? Skjønner jo at det ikke kan være mye strøm ut fra dynamo,men hvorfor stoppet bilen å dra???
|
|
|
Loggført
|
-66 Boble
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #1 på: september 09, 2009, 12:17:21 pm » |
|
Bilen trenger strøm for tenninga - null gnist - null fart...
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Villminken
Medlem
  
Innlegg: 133
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #2 på: september 09, 2009, 12:25:18 pm » |
|
Akurat,ja for det kunne høres og virke som den ikke gikk på alle sylinderne,men når jeg hang etter og den sto i fri gikk motoren fint,til den stoppet da..
|
|
|
Loggført
|
-66 Boble
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #3 på: september 09, 2009, 12:45:34 pm » |
|
bilen min lader ikke heller.. sannsynligvis har du enten overledning fra dynamoen til batteriet(gamle ledninger) eller så har dynamoen tatt kvelden  hvilken årsmod er det?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #4 på: september 09, 2009, 13:13:09 pm » |
|
Lønner seg å sjekke om børstene i dynamoen er bra først... viftereimen skal heller ikke være for slapp. Anbefaler å anskaffe en manual som f.eks. http://www.haynes.com/products/sfID1/3/sfID2/5/sfID3/67/productID/232Feilsøkingssidene sparer deg for masse venting foran tastaturet;)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Villminken
Medlem
  
Innlegg: 133
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #5 på: september 09, 2009, 13:51:01 pm » |
|
det er en 66 mod
|
|
|
Loggført
|
-66 Boble
|
|
|
Villminken
Medlem
  
Innlegg: 133
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #6 på: september 09, 2009, 13:52:39 pm » |
|
Ikke dumt, takk 
|
|
|
Loggført
|
-66 Boble
|
|
|
Villminken
Medlem
  
Innlegg: 133
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #7 på: september 09, 2009, 13:54:34 pm » |
|
For innemellom slukket lampa for så å komme igjen,og så slukket den når jeg ruste motoren..
|
|
|
Loggført
|
-66 Boble
|
|
|
ole-mog
Supermedlem
    
Innlegg: 651
Bosted: røyken (buskerud )
|
 |
« Svar #8 på: september 09, 2009, 13:57:26 pm » |
|
har du sett om det kan vere ladereleet? Min kom og gikk den også, men når jeg byttet laderelee funket det bra.
|
|
|
Loggført
|
-------------------------------- Røyken & Omegn Aircoolers. -------------------------------- 73`Bay 62`T1 1200 Delux Beryllgrønn 73`1303s 61`råtte 69`original  
|
|
|
Villminken
Medlem
  
Innlegg: 133
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #9 på: september 09, 2009, 14:01:34 pm » |
|
Har ikke det,er det det som sitter oppe på dynamoen,og hvordan sjekker jeg det?
|
|
|
Loggført
|
-66 Boble
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #10 på: september 09, 2009, 14:48:35 pm » |
|
Sjekk de enkle tingene først:
Er børstene på dynamoen utslitte? Kan være litt kronglete å bytte, men ikke noe stort problem. Funker regulatoren/ladereleet? Forsøk å gi den et godt kakk med f.eks en liten hammer (dette er selvsagt bare en midlertidig "reparasjon"). Sitter alle ledninger til dynamo, regulator og batteri som de skal?
Deretter kan du bekymre deg for om selve dynamoen har tatt kvelden.
Og som sagt - ingen strøm = null gnist på tennpluggene = full stopp.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Villminken
Medlem
  
Innlegg: 133
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #11 på: september 09, 2009, 14:59:31 pm » |
|
Takker,da skal jeg ta meg en tur i garagen.
|
|
|
Loggført
|
-66 Boble
|
|
|
Pompel`s Pitstop
Medlem
  
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss
|
 |
« Svar #12 på: september 09, 2009, 21:46:29 pm » |
|
Om vifte/dynamo-reima er så slakk at ikke dynamoen lader, må du være sikker på at kjølevifta til motoren, som står på samme aksling, har nok turtall til å kjøle motoren. Lyser ladelampa: STOPP MED EN GANG! Sjekk at reima er der før du kjører videre. Om kjølevifta ikke snurret rundt mens du kjørte, får du en overopphetet motor, og du vil miste kraft etterhvert, og det hele kan ende i havari. Sjekk mere om alt er i orden... kanskje var det bare ladinga til batteriet som ikke var tilstrekkelig, slik at du mistet kraft til pluggene.... men vær sikker.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Villminken
Medlem
  
Innlegg: 133
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #13 på: september 09, 2009, 22:31:21 pm » |
|
Viftereima er der og er stram og fin så det er nok ikke noe problem.
Tittet på børstene og de så fine ut,men kakket på ladereleet mens lampa lyste og da slukket den før den så kom igjen,ofte når jeg gir litt gass,så får tro det er releet som ikke er helt 100 lengre.
|
|
|
Loggført
|
-66 Boble
|
|
|
|