Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« på: september 09, 2009, 21:37:49 pm » |
|
Heisann!
Har nå gjort litt forskjellig med motoren min, har blant annet overhalt forgasser, bytta til el. tenning, bytta pluggledninger, rotor og fordelerlokk!
Men når jeg skulle prøvestarte starta ikke bilen fordi forgasseren ikke mater bensin? Altså når jeg trykker på gassen, kommer det ingen sprut fra gasseren!
Hva bør jeg sjekke!
Jeg den starte litt, men stoppa i det man trykker på pedalen, det hørtes heller ikke ut som om den gikk på alle? Noen tips om noe av dette?
Mvh Rikard
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
frodeah
Medlem
  
Innlegg: 158
Bosted: Krokstadelva, Buskerud
|
 |
« Svar #1 på: september 10, 2009, 08:23:30 am » |
|
Jeg overhalte forgasseren jeg også for et par uker siden med et sånn rep.sett. Fikk samme problem som deg. Bensinpumpa pumpa bensin ut av slangen men det kom aldri noe inn i flottør-kammeret. Så jeg byttet tilbake til den gamle flottørventilen og alt funket fint. Aner ikke hva som var feil med den nye.
Så hvis du har byttet den ventilen kan det være en ide og sjekke ut denne.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #2 på: september 10, 2009, 08:57:07 am » |
|
Først, sjekk om du har bensin.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #3 på: september 10, 2009, 09:52:40 am » |
|
Så, sjekk at du får bensin inn i forgasseren. Er det ikke bensin i kammeret vil det heller ikke komme noe ut når pumper på gassen.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #4 på: september 10, 2009, 14:43:56 pm » |
|
Skrudde av toppen på forgasseren og der var det ikkeno bensin, så jeg fylte i en skvett, og det virker som om det fyller seg etter det å! Men det kommer ingen sprut ned i innsuget? Bar sånn "ffhhuutt" lyd som om den slurper etter noe som ikke er der  Her er det snakk om en Solex 30 pict-1 Jeg har en Solex 30 pict-2 liggende! Er dette noe jeg eventuelt kan bruke? Takk for svar  Mvh Rikard
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #5 på: september 10, 2009, 16:27:34 pm » |
|
Har du hatt av bensinpumpen kan det være en ide å sjekke at slangene er koblet på riktige stusser... fort gjort å bomme her;) Prøv evt. å bytte dem om!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #6 på: september 11, 2009, 07:28:05 am » |
|
Prøv evt. også å koble av den slangen som går til forgasseren, og få noen til å dra rundt motoren på starteren litt, og sjekk at det kommer bensin ut av pumpa.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
wide5
|
 |
« Svar #7 på: september 11, 2009, 10:36:38 am » |
|
Hvis pumpa ikke gir bensin, og slangene er koblet på rett stuss. Kan det være at membranen har satt seg.(hvis den har stått en stund) Da funker det at en kompis vrir på starter'n, mens du kakker oppå pumpa med et skrutrekkerskaft eller noe i den duren... Hvis den får bensin, men ikke gir noe fra akspumpa. Kan det være at du har fått noe drit inni det lille røret som går fra akspumpa, og ned i gasseren. Overhalte en sånn gasser en gang, og fant ut at det var jækla viktig å blåse igjennom alle kanaler, og opplevde faktisk at det røret sar smekk tett..
Petter'n.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #8 på: september 11, 2009, 14:48:25 pm » |
|
Jeg har nå etter masse strev funnet årsaken til alt! Forgasseren begynte å mate bensin, og motoren starta, men hadde vanskelig for å gå! Så vi bytta til en annen fordeler og da blei det faktisk verre! Så da oppdaget vi at motoren hadde et VOLDSOM endeslakk! Så dette lagde jo bare bal, og ga meg svaret på masse annet med den motoren som jeg har lurt på  Så nå! er det ut med den og inn med en annen BRA dobbelportet 1300, 1500 eller 1600! 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #9 på: september 11, 2009, 15:02:28 pm » |
|
Ved enorm endeslakk så kan du ha litt variabel tenningpunkt i det du trykker inn clutchen, ellers har det ingen innvirkning på hvordan motoren går. Ta av svinghjulet og shims opp på nytt om endeslakken plager deg 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #10 på: september 11, 2009, 15:07:32 pm » |
|
Men det her er jeg ganske sikker på at det er endeslakken som lager jævligheter (unnskyld utrykket) Holdt på i mange timer igår og feilsøkte og feilsøkte, men til slutt fant vi ut at dette skyldes endeslakken, som gjør at tenningen ikke blir presis... 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #11 på: september 11, 2009, 15:09:14 pm » |
|
Om du sier det så 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #12 på: september 11, 2009, 15:13:22 pm » |
|
hehe, jeg skal ikke være for skråsikker, men den motoren må nok ha en ganske god overhaling! Så da putter jeg no annet inn der i stedet!  hehe
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #13 på: september 11, 2009, 21:39:45 pm » |
|
Omtrent hvor mye endeslakk er det snakk om tror du? Ut ifra bevegelsen når du drar/dytter reimhjulet inn og ut.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #14 på: september 12, 2009, 00:20:18 am » |
|
Nei, hva skal man si, det er temmelig mye, en 8mm ihvertfall
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #15 på: september 16, 2009, 16:36:31 pm » |
|
JHU: Om endelskaken plager en hjelper det ikke alltid å shimse opp... Det pleier ikke å være problemet at en har for få shims ut fra fabrikk, logisk nok. Det er blokkas trust-ende i fremre lagrebukk (svinghulsende) som ofte blir slitt. Les motortråden min for å få nærmere forklaring på dette temmelig vanlige fenomenet.
Normal endeslakk bør ikke være over ca. 0,15 mm på en motor i god stand... Det skal MYE til (type som blir beskrevet her med 8 mm) for at tenningstidspunktet skal være merkbart. 8 mm endeslark er etter min mening en TOTALT kasabel motor. Finnes ikke lager med overdim i trustenden større enn 2 mm. Blokka bør kastes omgående!
Se heller på det problemet du har med at det ikke kommer bensin ut av aks.-dysa ved pump. For der har du en helt annen case... Pell ut gasser, plukk ned og rens!
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #16 på: september 16, 2009, 22:21:15 pm » |
|
Jepp, jeg vet hva endeslakk kommer av. Og samtidig har jeg åpnet nok motorer til at jeg har sett at slitasjen er på thruste siden av lageret. Ikke så rart siden det er den siden svinghjulet klemmes mot når clutchen trykkes inn. Klart det finnes masse annen slitasje i en motor som har opparbeidet seg endeslakk, men utslitt thruste-lager kan man faktisk shimse opp, etter min klart kontroversielle mening.  8 mm endeslakk betyr at skuldrene på lageret mangler i sin helhet, og rundt 4 mm av selve blokka.... 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #17 på: september 16, 2009, 22:30:22 pm » |
|
"Ved enorm endeslakk så kan du ha litt variabel tenningpunkt i det du trykker inn clutchen, ellers har det ingen innvirkning på hvordan motoren går. Ta av svinghjulet og shims opp på nytt om endeslakken plager deg"
"8 mm endeslakk betyr at skuldrene på lageret mangler i sin helhet, og rundt 4 mm av selve blokka..."
Nettop, ergo var det merkelig at du foreslo noe så villedende som oppshimsing av endeslarken. Du har nok åpnet 10 ganger så mange motorer som meg, så av ydmykhet bøyer jeg meg, men jeg synes fortsatt det var merkelig at en med din erfaring kunne foreslå noe slikt som å shimse opp en blokk som helst burde vært kondemnert... Enda jeg liker å være av den oppfatning at det aller meste kan reddes...
Hva oppshimsing av thruste-lager angår, så kjenner jeg ikke til den teknikken da jeg ikke har kommet så langt at jeg har prøvd meg på girkasser, så dette skal jeg ikke si noe på. Dessuten tror jeg ikke thruste-lager ble nevnt i tråden. Eller blir kanskje rammelager nr. 1 (svinghjulsende) også kalt for "thruste-lager"? I really dunno'...
Jeg har faktisk sett at det sistnevnte lageret som denne tråden også dreier seg om, har blitt shimset opp tidligere. Tror det var en VW-reparasjon som ble foretatt i "gamledager", angivelig på motorer med sliten trusteende i blokkas lagerbukk nr. 1. Det ble tredd en temmelig tykk shim ned på lagerets trusteende for å veie opp for den oppspiste lagerbukken til blokka. For å sitere Endre D: "Allways modify the cheapest part!"
|
|
« Siste redigering: september 16, 2009, 22:32:59 pm av tmbryhn »
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #18 på: september 17, 2009, 12:55:11 pm » |
|
"8 mm endeslakk betyr at skuldrene på lageret mangler i sin helhet, og rundt 4 mm av selve blokka..."
Nettop, ergo var det merkelig at du foreslo noe så villedende som oppshimsing av endeslarken.
Først, husk at jeg skrev det før Rikard skrev at det var 8mm. Jeg er rimelig sikker på at man ikke kan flytte veiven 8 mm selv om ikke har svinghjul i heletatt. Da skinkene på veiven vil ta i lagerbukkene osv. Så jeg tror rett og slett ikke på at han har 8mm endeslakk... Hvordan får man fridd ut clutch om man har 8mm endeslakk? Thruste flaten sitter på lager nummer 1 om du vil, dermed blir det ofte kalt thruste lager. Virker som du tenke på utløserlageret.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #19 på: september 17, 2009, 14:58:57 pm » |
|
Jepp, my bad, tenkte såklart på utløserlageret som vi også kaller "thrustelageret" på folkemunne. Ja, sant med klaringen. Veiva vil nok tatt borti inni blokka tenker jeg ja.
Og hvordan kan ei blokk få 8 mm endeslark ved "normal (miss)bruk før hele skabberakklet havarerer totalt?
Lager nr. 1 er det det blir kalt i verkstedsmanualen, så jeg støtter meg på den.
Nok off topic fra min side. Dette handlet vel i bunn og grunn om et gasserproblem?
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #20 på: september 17, 2009, 15:10:53 pm » |
|
Og hvordan kan ei blokk få 8 mm endeslark ved "normal (miss)bruk før hele skabberakklet havarerer totalt?
Med oljesmurte shims vil det nok ta noen år på flat pedal med clutchen inne... Har nok rundet speedo'n en 6-7 ganger ... 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #21 på: september 17, 2009, 15:15:41 pm » |
|
Haha!  Utvilsomt!
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #22 på: september 17, 2009, 15:29:06 pm » |
|
Ja, hehe  har ikke peiling jeg, men det er ganske mye altså.... 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
|