TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #2760 på: september 01, 2017, 23:14:42 pm » |
|
Mener olja kommer i midten, men litt usikker i farta. Kan sjekke når jeg kommer hjem i kveld.
Hvis du ikke har funnet det ut enda, olja blir filtrert fra utsiden kommer ren ut i midten.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2761 på: september 01, 2017, 23:25:45 pm » |
|
takk, har ikke funnet det ut, og har koplet opp motsatt  Får bytte om et par slanger da 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2762 på: september 05, 2017, 22:30:32 pm » |
|
Sliter med å få kontakt mellom pc og ecu, så nå er det en ny kabel på vei fra DIYAutotune, så da håper jeg det ordner seg. Min største mistanke til hva som kunne være galt var rettet mot MAP-sensoren, og jeg fikk med meg junior ut i garasjen, og han er utstyrt med litt skarpere syn enn meg, så han mente ha så et brudd i den ene ledningen. Litt fikling med loddebolten og da prøvde vi å fyre opp: Jammen funka det ikke  Den MAP-sensoren ble midlertidig montert for noen år siden, så dette er nok et eksempel på at man skal gjøre seg flid med midlertidige løsninger, da de har en tendens til å bli permanente.... Så da måtte vi ut og teste en tur, og etter en liten pitstop (følgebilen trengte mer suppe...) så bar det ut på min faste testrunde:
 ghia.jpg (89.98 KB. 800x600 - vist 458 ganger.) Tempen holdt seg der den skulle, og oljetrykket like så  Etter en god halvtime, var oljetrykket på tomgang ca 1 bar, og rundt 2.3 bar ved pen cruising. Tempen på toppen sank fra ca 120-130 grader før endringen til ca 90 grader nå. Som vanlig når man gjør flere endringer på en gang så er jeg ikke 100% sikker på hva som gjorde utslaget, men det som ble gjort var i hovedsak å kople inn en original T1 kjøler i doghouse. Denne har alltid gjennomstrømning. Deretter har jeg en ekstern termostat som kopler inn min gode gamle eksterne kjøler ved siden av girkassa (uten vifte nå). Kjører med kun de ytre ventilfjørene (Oteva 90), og sist men ikke minst har jeg byttet til originalt reimhjul på veiva. Nå skal jeg bruke bilen de siste ukene av sesongen, så tenker jeg det blir en runde med å sette inn doble ventilfjører igjen i vinter og generelt kosmetiske ting i motorrommet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #2763 på: september 05, 2017, 23:30:04 pm » |
|
Bra det ordna seg. Hjalp nok bra med Doghouse kjøler tror jeg.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #2764 på: september 06, 2017, 09:09:17 am » |
|
Sæsongen er vel stadig lang, eller det håber jeg da i hvertfald 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #2766 på: september 06, 2017, 12:46:24 pm » |
|
takk, har ikke funnet det ut, og har koplet opp motsatt  Får bytte om et par slanger da  Husk å bytte til nytt filter samtidig da 😉
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2767 på: september 06, 2017, 18:40:21 pm » |
|
Det er nok en god ide da ja, Gunnar.
Har ikke byttet enda, så nå går olja gjennom filteret før det går opp i kjøleren, skulle ikke tro det var noen stort problem så lenge det ikke er så voldsomt mer trykk ved oppstart. Har "std" 26mm pumpe.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #2768 på: september 07, 2017, 19:02:47 pm » |
|
Hvis olja går feil vei gjennom filteret så virker ikke eventuelle overtrykksventiler i filteret og selve filtereelementet har ikke støtte slik det er tiltenkt.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2769 på: september 07, 2017, 21:46:34 pm » |
|
Hvis olja går feil vei gjennom filteret så virker ikke eventuelle overtrykksventiler i filteret og selve filtereelementet har ikke støtte slik det er tiltenkt.
Takk greit å vite, da skal jeg få sett på hva som må til for å snu 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2770 på: september 07, 2017, 21:54:12 pm » |
|
Etter en kort prøvetur i går kveld, bestemte vi oss for å teste på en litt lenger tur i dag, så da lastet vi opp en følgebil med litt verktøy og satte nesa mot Lierbyen, og jammen gikk det både frem og tilbake uten noen problemer gitt  Lånte et bilde fra facebook:
 zita.jpg (103.24 KB. 800x600 - vist 520 ganger.) Har ikke fått koplet opp olje-tempføleren ennå, men trykket ligger på ca 2 bar ved cruising i 100-110 og tempføleren under pluggen på nr 3 var aldri over 105 grader. Merker godt at jeg trenger en del tuning, da AFR lå på mellom 10 og 12 ved pådrag og enda fetere ved cruising, men det dukket opp en kabel fra DIYautotune i dag, så da skal det være mulig å få det på plass også. Må justere gasserstagene også, da den jukset og harket en del når jeg gikk forsiktig på gassen, men på full gass gikk den godt 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2771 på: september 11, 2017, 11:27:08 am » |
|
Kom hjem fra en kort helgetur på hytta søndag ettermiddag, og tenkte vi skulle se litt på om vi fikk kontakt med sprutet. Og med den nye kabelen fra DIYautotune, fikk jeg kontakt igjen gitt. Siden den gikk litt rufsete på lavt pådrag, skulle vi justere gasserstagene først, og da viste det seg at jeg antakelig var ganske trøtt utpå natta før vi prøvde å komme oss til SCC, for jeg hadde montert stagene i feil hull på spjellhusene, så jeg hadde bare ca 50% åpning på spjellene når pedalen var i bunn... Jaja. Vi fikk ordnet det, men dette oppsettet er ikke helt optimalt når slangene fra oljekjøleren kommer ut av viftehuset der de gjør. Vurdere Berg type stag. Så med justerte gasserstag og pc som kommuniserer med ecu-en bar det ut på datainnsamlings- og tunig-tur, men kom ikke mange km før den døde igjen, og da var det den samme gamle MAP-sensoren som mistet kontakt med ecu igjen. Burde kanskje ha montert den nye jeg fikk kjøpt av Jørn på torsdag... Uansett måtte Mor ut å hente oss, siden den faste tauebilsjåføren satt i passasjersete med laptopen i fanget  Ble et fint bilde til i samlingen av "Ghia står i veikanten og venter på tauehjelp"
 map.jpg (54.56 KB. 741x369 - vist 456 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #2772 på: september 11, 2017, 11:33:40 am » |
|
Moro fakta: I November er denne tråden 10 år  (Har bare fulgt med de 8 siste.)
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2773 på: september 11, 2017, 11:39:58 am » |
|
Hehe. Her er et blide fra starten på tråden som begynte på VW2you-forumet: Han til venstre på bildet er han som nå kjører følgebil hver gang jeg trenger tauehjelp 
 Post-24-4875-wheel_polish.jpg (21.11 KB. 400x307 - vist 512 ganger.) Han til høyre ble konfirmert i våres 
|
|
« Siste redigering: september 11, 2017, 14:37:57 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #2774 på: september 11, 2017, 17:51:57 pm » |
|
Drøyt moro!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2775 på: september 11, 2017, 18:40:29 pm » |
|
Tiden går med Grellands Ghia-prosjekttråden består  Nok om det. Guttungen fikk meg med ut i garasjen igjen i kveld for å få i gang skiten, så vi lagde oss et lite kretskort hvor vi loddet på ny MAP-sensor og et par skru-terminaler, og da så det ut til at vi fikk kontakt, men fikk fortsatt ikke start... Kødda litt frem og tilbake før jeg fant på å sjekke tanken... Guttungen har lært at det trengs tre ting for å fyre, fuel, luft og gnist. Vi begynte med fuel  . Tur/retur Lierbyen og jobben pluss et par prøveturer her på øya hadde tømt tanken gett.... Litt flaut, men etter å ha tømt gressklipperens reservekanne kom vi oss til Shell og fikk fylt opp med ny frisk 98 super  Gikk bedre da gitt... Så da fikk jeg kjørt et par skikkelige drag og en god runde rundt på øya, så da får vi se litt på datalogger og evt justere litt. Da blir det Ghia på jobb til snøen kommer 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #2776 på: september 11, 2017, 20:02:30 pm » |
|
Husk at fylde tanken da  Nej da, jeg er vel bare misund lig for at du fandt så enkel "fejl" 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2777 på: september 12, 2017, 21:34:36 pm » |
|
hehe har full tank nå  Kjørte på jobb i dag, og alt funka veldig bra. Eneste jeg må jobbe litt med tuniga på motorveihastighet, da AFR lå i området 15-16 med lett pådrag i 110-120 km/h. Da steg tempen litt på toppene, men bare litt mer gass så gikk AFR ned i 12-13 området og tempen datt kjapt igjen. Hadde ikke på logge-pcen så jeg må ta en tur til. Ellers går den mykt og fint, og kan faktisk dra greit fra 40-50 i fjerde gir  Nå skal jeg bare kjøre mest mulig frem til vinteren kommer, så får jeg lage meg en "to-do" liste for vinteren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2778 på: september 15, 2017, 07:10:50 am » |
|
Funker fortsatt  Ble til og med en liten onsdagstur med den lokale sportsvognsklubben på onsdag:
 vsk.jpg (37.02 KB. 800x306 - vist 514 ganger.) Alltid morsomt å treffe likesinnede selv om det var mye engelsk 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2779 på: september 15, 2017, 08:29:28 am » |
|
hehe har full tank nå  Kjørte på jobb i dag, og alt funka veldig bra. Eneste jeg må jobbe litt med tuniga på motorveihastighet, da AFR lå i området 15-16 med lett pådrag i 110-120 km/h. Da steg tempen litt på toppene, men bare litt mer gass så gikk AFR ned i 12-13 området og tempen datt kjapt igjen. Hadde ikke på logge-pcen så jeg må ta en tur til. Ellers går den mykt og fint, og kan faktisk dra greit fra 40-50 i fjerde gir  Nå skal jeg bare kjøre mest mulig frem til vinteren kommer, så får jeg lage meg en "to-do" liste for vinteren. Test gjerne med afr på 16-18, hvis den fortsatt ikke feiltenner er det stor sjanse for at temperaturene går ned igjen. Jeg var oppe på 21 afr uten problemer og opplevde bare en kald motor. Selvfølgelig kun for lett pådrag. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2780 på: september 15, 2017, 11:23:35 am » |
|
Skal leke litt med det ja. Er ved lett pådrag/cruising jeg mener ja. Ved pådrag sikter jeg på ca 12.5
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #2781 på: september 16, 2017, 23:56:15 pm » |
|
Alternativt til forgasserstag. Skal visstnok fungere meget bra. Har kjøpt av dem på SCC, men ikke fått montert på bilen enda.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2782 på: september 18, 2017, 01:23:16 am » |
|
Alternativt til forgasserstag. Skal visstnok fungere meget bra. Har kjøpt av dem på SCC, men ikke fått montert på bilen enda.
Skulle det vært noen link eller noe her? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #2783 på: september 18, 2017, 08:24:05 am » |
|
Alternativt til forgasserstag. Skal visstnok fungere meget bra. Har kjøpt av dem på SCC, men ikke fått montert på bilen enda.
Skulle det vært noen link eller noe her?  Tipper vaierløsningen til Logmec
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
ghia69
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: Bodø
Ghian min
|
 |
« Svar #2784 på: september 18, 2017, 08:49:57 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2785 på: september 18, 2017, 09:15:26 am » |
|
aha,
kjørte med wire-løsning på 1835n jeg hadde før, kan se om jeg har noe av delene liggende. Fikk bl.a laget et ekstra hjul til de spjellhusene jeg brukte da, husker jeg. HAdde spjellhus fra GSXR MC.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #2786 på: september 20, 2017, 20:48:56 pm » |
|
Alternativt til forgasserstag. Skal visstnok fungere meget bra. Har kjøpt av dem på SCC, men ikke fått montert på bilen enda.
Skulle det vært noen link eller noe her?  Tipper vaierløsningen til Logmec Helt riktig  TA TA TAAA http://logmech.se/produkter/forgasare/gasreglage/
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2787 på: september 22, 2017, 08:47:41 am » |
|
Det så litt mer proft ut enn det jeg mekket til selv  Guttungen har fått lærlingplass som cnc-operatør så kanskje det er på tide å gi ham noen oppdrag  Ellers så funker ting greit, men på vei til jobb i går oppsto en "klikkelyd" fra det ene bakhjulet som følger hastigheten og ikke motor-rpm. Jeg har tidligere hatt trøbbel med at boltene som holder drivknutene har løsnet, men etter at jeg fikk tak i noen litt mer seriøse låseskiver, har det ikke vært noe problem, men lyden likner på lyden jeg har hatt når en bolt har falt ut og de låseskivene som går over to bolter har løsnet og slår borti "gaffelen". Får krabbe innunder og ta en titt i ettermiddag.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #2788 på: september 23, 2017, 23:13:26 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #2789 på: september 27, 2017, 22:21:19 pm » |
|
Hvis en bolt løsner så ville jeg ikke satset på wiren i seg selv.
Dårlige gjenger, dårlige bolter... manglende gjengelås (sjekk specc), moment har du garantert kontroll på - men kan det være noen grader eller for mye friksjon som da lurer deg?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|