desember 06, 2019, 16:03:16 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 113 114 [115] 116 117 ... 120
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 510042 ganger)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 2898
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3420 på: august 12, 2019, 10:27:14 am »

Det er like morro å se hvert år hvordan det virker som at alle må stå å hastemekke rett før scc hvert år. Gliser

Må ha lykke til med innspurten!! Blunker
Loggført

Studenten som skal bygge muskler: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,33902.0.html
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6713
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #3421 på: august 12, 2019, 11:21:52 am »

Det er like morro å se hvert år hvordan det virker som at alle må stå å hastemekke rett før scc hvert år. Gliser

Må ha lykke til med innspurten!! Blunker
x2
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt

grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3422 på: august 12, 2019, 11:36:02 am »

Det er like morro å se hvert år hvordan det virker som at alle må stå å hastemekke rett før scc hvert år. Gliser

Må ha lykke til med innspurten!! Blunker

Morro og morro fru Blom Blunker For min del er det vel sånn at VW-hobbyen ikke har førsteprioritet, så da blir det gjerne sånn at når man har satt seg et mål, så prøver man å presse inn litt tid mot slutten for å få det til. Og så tar ting gjerne litt lenger tid enn planlagt, så da blir det knapt på slutten Glad

Har fått hjelp av de to yngste gutta i kveld, så håper vi får alt på plass og kan få den i gang så jeg får testet noen dager før vi tar turen til de dype skoger
Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3423 på: august 12, 2019, 22:25:35 pm »

Lite effektiv dag i garasjen i dag... litt feilsøking på en sensor som ikke dukker opp på sprutet og så mye fikling med å lage oljeslanger og ledninger til solenoiden. Alt er på plass men så oppdaget jeg at jeg hadde laget en oljeslange for mye; hadde glemt å svinge oppom doghouse-kjøleren... så da fant jeg ut at kanskje det var på tide å ta kvelden Blunker

Satser på oppstart i morgen Glad
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3865
Bosted: Tønsberg



Vis profil WWW
« Svar #3424 på: august 13, 2019, 07:21:26 am »

DA prøver vi på synkron opstart i morgen igen, og med positivt resultat for begge Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3425 på: august 13, 2019, 08:39:27 am »

DA prøver vi på synkron opstart i morgen igen, og med positivt resultat for begge Blunker

Vi gir oss ikke Glad
Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3426 på: august 14, 2019, 08:44:25 am »

Man har som regel litt andre ting å gjøre enn å skru bil; selv uka før SCC, og før jeg kom meg i garasjen i går, måtte jeg klippe ett mål plen, og luke 22m blomsterbed...

* bed.jpg (84.07 KB. 800x389 - vist 46 ganger.)


Men litt utpå fikk jeg hyggelig besøk av en som hadde fått skiltene sine i dag, så da kom motivasjonen og arbeidslysten snikende.

Etter å ha byttet ut den slangen jeg la feil i går, og dobbeltsjekket hele oljesystemet en gang til var det på tide å fylle på olje.

Da kom en liten design-tabbe til syne Glad

*  (19.45 KB. 291x600 - vist 60 ganger.)


Det er litt trangt over påfyllingshullet....

« Siste redigering: august 14, 2019, 08:50:45 am av grelland » Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3427 på: august 14, 2019, 08:50:16 am »

Minstemann på 13 var med i garasjen, og han fant frem en slangebit og en trakt, og da var den saken løst Glad

* trakt.jpg (29.19 KB. 292x600 - vist 48 ganger.)


Så hadde jeg på 2-3 liter og en slump i sumpen for å prøve å få mest mulig olje inn i pumpene fortest mulig, og etter noen runder på starteren slukket oljelampa og jeg fikk ca 1.5 bar trykk bare ved å dra på starteren, så det lover jo bra Glad

Da var det på tide å se om vi fikk start på den, så vi koplet på bensinpumpe og satt i sikringen til coilene, men det bare hostet og harket litt. Det viste seg at tanken var tom, men jeg hadde bare en 5-liter med 98 i garasjen, og så lenge bakparten på bilen står på bukker kan det tyde på at jeg ikke fikk nok bensin til dysene, så jeg tømte batteriet (hadde selvsagt glemt å lade i forkant).

Så dagens prosjekt er å fylle litt mer drivstoff, lade batteriet og så er vi i gang Glad

* almost.jpg (53.39 KB. 800x389 - vist 55 ganger.)


Mangler gass-wire og litt annet småtteri (må finne en god løsning for å tette hullene i kjøleblekka, bl.a), men det er jo mange dager til SCC, er det ikke?

Loggført
HenningA
Supermedlem
*****
Innlegg: 636
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3428 på: august 14, 2019, 09:07:33 am »

Likær!!
Loggført

63 T1

Har hatt:
57 T1
64 T1
71 1302






____________
Mob 95298043
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3429 på: august 14, 2019, 22:18:31 pm »

Jaggu startet den. Trenger en ventuljustering hører jeg Blunker
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4216
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3430 på: august 14, 2019, 23:02:56 pm »

Gratulerer.
Da sees vi om noen  gode timer  Blunker
Loggført

#3

Follo VW Klubb

SCC   14,257
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3431 på: august 15, 2019, 15:09:51 pm »

Må ut og prøvekjøre litt lengre en rundt kvartalet før jeg vender nesa nordover. Ingen lekkasjer å se under bilen i dag morgen i alle fall og det er jo en god start.

Oljetrykket lå på 3.5-4 bar på tomgang under prøveturen i går så det lover jo også godt Glad
Loggført
JknVW
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3432 på: august 15, 2019, 15:15:30 pm »

Gratulerer!  Gliser
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 896
Bosted: Knapstad



Vis profil
« Svar #3433 på: august 15, 2019, 22:01:05 pm »

Gratulerer så masse.  Kult
Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3434 på: august 16, 2019, 14:31:21 pm »

En liten setback i går kveld. Skulle bare rygge oppå bukkene for å justere ventiler men da ville den ikke starte. Etter 3-4 timer med feilsøking og konsulentbistand fra USA fant vi ut at crank trigger sensoren sto for nærme svinghjulet og ga masse falske triggersignaler til ecuen.

Sendte dette skjermbildet til vår mann i USA, og kommentaren var Yikes...


* yikes.jpg (39.43 KB. 530x480 - vist 20 ganger.)


Vi gjettet på at det var sensoren som sto for nærme triggerhjulet (som i dette tilfellet er svinghjulet) så etter mye knot og banning fikk jeg lagt inn et ekstra shims på sensoren, og da så det bedre ut Glad


* wohoo.jpg (50.15 KB. 800x393 - vist 23 ganger.)


Wohoo, var kommentaren på det bildet.

For de uinvidde så er dette en logging av tid mellom hver flanke på triggersignalet, så siden jeg har et 36-1 oppsett, så skal hver 36. puls være ca dobbelt så lang som de andre. Y-aksen er pulsens lengde, og x-aksen er puls-nr.

Da startet den umiddelbart, og jeg fikk omsider rygget opp på bukkene. Da kunne jeg justere ventiler og en litt lengre prøvetur ble gjennomført. Ser lovende ut Glad da blir det tur enten sent fredag eller grytidlig på lørdag.

Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3435 på: august 17, 2019, 18:38:35 pm »


* 20190816_232836.jpg (15.01 KB. 800x389 - vist 67 ganger.)


* 20190816_232836.jpg (15.01 KB, 800x389 - vist 53 ganger.)
Loggført
JknVW
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3436 på: august 18, 2019, 11:15:21 am »

I beste fall har du blitt stoppa for å kjøre for fort..?
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3437 på: august 19, 2019, 08:50:25 am »

I wish Glad

Kort fortalt, så fikk vi ting på plass fredag kveld. Kjørte en lang test-runde, og oljetrykk og temperatur oppførte seg eksemplarisk.


* motor klar.jpg (36.91 KB. 292x600 - vist 29 ganger.)


Optimismen var stor, og vi begynte å pakke både Ghia og følgebil. Siden det var meldt litt fuktig vær på gardermoen på lørdag, bestemte vi oss for å kjøre opp sent fredag kveld/natt til lørdag for å kunne rigge opp depot og sette opp telt i oppholdsvær. Derfor kom vi ikke av gårde før ca kl 2300.

Vi kom oss av gårde og første pitstop var Cirkle-K på Kopstad hvor vi bunkret opp med kaffe og boller.


* pit.jpg (42 KB. 800x389 - vist 28 ganger.)


Fortsatt fungerte alt som det skulle, og ved cruising på ca 3000 rpm lå oljetrykkrt på ca 2 bar; så bra trykk har jeg aldri hatt før med varm olje Glad og temperaturen rundt 80-85°C.

Når jeg ruser motoren, ser jeg oljetrykket respoderer med en gang, opp til ca 4-4.5 bar, og da åpner vel bypass-ventilen så det ikke blir noe høyere. Som sagt så var jeg veldig happy.

Vi la oss på ca 110-120 i marsjfart, og siden vi hadde stappet baksetet fullt av dyner og liggeunderlag, var støynivået helt greit. Minstemann på 13 var kopilot, og eldstemann på 20 kjørte følgebilen.

Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3438 på: august 19, 2019, 09:04:55 am »

Glade til sinns og med høye forventninger til helgens treff, kjørte vi videre, og passerte Grelland i godt driv, men så, rett etter vi hadde passert hjemlige trakter (ja faren min vokste opp på en gård som lå der hvor Burger King er nå...), merket jeg at det "lugget" litt, og den ville ikke helt respondere på gassen, og når jeg skulle se etter følgebilen bak meg, var han vekk. Eneste jeg så var en diger røyksky.... Trykk og temperatur var fortsatt helt eksemplarisk, og guttungen i følgebilen bak hadde, allerede før vi fikk stoppet i veikanten, brannslukkeren i fanget, siden han var sikker på det var full fyr...

Men neida. Ikke noe flammer, og ikke noe lekkasjer, men vi så det drypte olje ut av eksosen...

Vi sto på skuldra på E18, men nesten ikke noe trafikk på denne tiden av døgnet, så vi bestemte oss for å komme oss av motorveien og se litt nærmere på dette.

* stopp.jpg (17.56 KB. 584x600 - vist 20 ganger.)


Et par forsiktige km lenger nord var avkjøringen til Sande, og der prøvde vi å finne ut hva som var beste mulighet nå.

Jeg ringte IF for å høre om de kunne frakte bilen helt hjem og ikke bare til nærmeste verksted (som sikkert ikke kan hjelpe oss uansett), men de skulle ha 70 kr per kilometer fra nærmeste verksted og hjem...

Vurderte å vente til temperaturen hadde gått ned litt så jeg kunne vippe av ventildekslene og se om jeg kunne se noe, men kom til at eneste ventilrelatert som kan forårsake noe sånt er en ventil som har kilt seg, eller utslitte ventilstyringer, og ingen av delene kunne jeg fikse i veikanten midt på natta, så da kom vi til at det var enklest å taue den hjem.

Etter litt googling konkluderte vi med at det er ok å taue, men ikke på motorvei og ikke over 30 km/t. Vi sto ved Sande, og 30 km/t på småveier til gardermoen midt på natta fristet ikke, så jeg fikk kontakt med en kollega som bor i Holmestrand, og fikk tauet den dit for natten.

Lørdag bøtta det ned både her og på Gardermoen, og da hadde litt (eller mye...) av energien fra kvelden før forsvunnet, så vi endte opp med å hente bilen i Holmestrand (tok nesten 2 timer det også) og nå står den her:

* hjemme.jpg (48.78 KB. 423x600 - vist 26 ganger.)


Det fine med Facebook (kanskje det eneste jeg kan komme på som er bra forresten...) er at det er så mange som legger ut bilder og oppdateringer fra SCC, så etter en litt daff søndag hvor jeg var litt lei hele greia, begynner jeg å få opp motivasjonen igjen.

Først og fremst vil jeg finne ut hva som kan være årsaken; de heteste kandidatene jeg har er:
-ventilstyring på en av eksosventilene
-stempelringer ødelagt
-hull i stempel

Andre innspill tas i mot med takk, og jeg kommer selvsagt til å oppdatere denne tråden når jeg begynner å grave i dette Glad

« Siste redigering: august 19, 2019, 09:10:05 am av grelland » Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5351
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3439 på: august 19, 2019, 09:15:55 am »

Hva viser peilepinnen din?

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3440 på: august 19, 2019, 09:21:54 am »

Når jeg stoppet vi veikanten viste den en del lavere enn min-merket. Det har den gjort de andre gangene jeg har sjekket også.
Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3441 på: august 19, 2019, 09:32:35 am »

Antar du tenker på om det var for mye olje i sumpa?

Har ikke fått laget inspeksjons-slange på tørrsumptanken, så jeg vet strengt tatt ikke hvor mye olje det var på tanken, så eneste jeg får sjekket er peilepinnen, for å sjekke at ikke sumpa er full. Jeg trodde kanskje suge-delen av pumpa sørget for at sumpa er helt tom, men det har den altså ikke vært.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5351
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3442 på: august 19, 2019, 09:50:20 am »

Antar du tenker på om det var for mye olje i sumpa?

Ja, jeg tenkte at problemene kunne skyldes at det var for mye olje i motoren fordi den nye oljetanken din er plassert høyere en motoren. De som har peilet nivået på en 911 vet hvor omstendig den prosessen er og hvorfor man alltid skal peile den med varm olje og med motoren gående på tomgang.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3443 på: august 19, 2019, 20:01:29 pm »

Har fått pakket ut etter forsøket på å nå årets scc og nå bygger jeg opp motivasjon for å finne ut hva som har skjedd.


* 20190819_195903.jpg (28.83 KB, 353x600 - vist 16 ganger.)
« Siste redigering: august 20, 2019, 08:35:32 am av grelland » Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3444 på: august 20, 2019, 08:40:25 am »

Motivasjonen strakk ikke lenger enn til å få tømt SCC-lasset og ryddet opp i garasjen etter stressmekk, så var det slutt.

Men det kom en DHL-fyr på døra med litt godsaker til den gode gamle fresen som guttungen kjøpte av Karl Fredrik i fjor, så da skal vi se om ikke vi kan få tryllet frem noen artige produkter gjennom vinteren :

* dro1.jpg (49.46 KB. 800x389 - vist 37 ganger.)


* dro2.jpg (44.96 KB. 800x389 - vist 38 ganger.)

Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3865
Bosted: Tønsberg



Vis profil WWW
« Svar #3445 på: august 20, 2019, 08:57:33 am »

Spændende  Gliser Jeg har forresten fundet frem en gammel skrot blok, og færdig 90,5 blok som mal har jeg vel egentlig også  Sjokkert

Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3446 på: august 20, 2019, 09:10:51 am »

Flott, jeg har funnet noen gamle topper også, så da har vi jo noe å leke med Glad
Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #3447 på: august 20, 2019, 20:42:08 pm »

Hvor mye olje hadde du på tanken?
Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3448 på: august 20, 2019, 20:46:50 pm »

6 liter
Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3449 på: august 21, 2019, 07:57:01 am »

Sjekket peilepinnen i går etter at den har stått et par dager, og er fortsatt 4-5mm under min-streken.
Loggført
Sider: 1 ... 113 114 [115] 116 117 ... 120
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!