Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4440 på: august 30, 2024, 10:17:22 am » |
|
Da er vi kanskje på rett spor med halvparten av det vi talte om i går angående støtstangrørene fra Logmech vs de originale.
Jeg får krabbe innunder og ta ut alle støtstengene og se om det er noen merker på de.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
    
Innlegg: 546
Bosted: Lørenskog
The driver
|
 |
« Svar #4441 på: august 31, 2024, 16:46:46 pm » |
|
Er det ikke sånn et garasje gulv skal se ut når det faktisk blir bygget bil i der?  Jo du har et poeng  Nå skal først ghian får en gjennomgang og så er det 67'n sin tur, så kanskje ikke noe vits å koste på fancy-dandy garasjegulv så lenge det skal sveises, slipes og lakkes der i noen år til  Jeg gleder meg veldig til prosjektoppdateringer av en Ghia i fillebiter:P Jeg har begynt å planlegge noe lignende med min, mye småtteri man har blitt bedre på siden første "restaurering" :-P
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4442 på: september 03, 2024, 10:19:25 am » |
|
Jeg gleder meg også til å komme i gang  Jeg setter nå opp en liste over små ting som har irritert meg over tid, og som jeg skal ta tak i nå. I tillegg til de "store" som tannstang, 5-trinns girkasse, litt rust og en høyre forskjerm som har mista fasongen helt 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #4443 på: september 03, 2024, 11:26:03 am » |
|
Det tannstang prosjektet er det ferdig kit eller et DIY prosjekt som mulig kan kopieres til en link pin konvertering også?
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
    
Innlegg: 1324
Bosted:
|
 |
« Svar #4444 på: september 03, 2024, 16:40:22 pm » |
|
Det tannstang prosjektet er det ferdig kit eller et DIY prosjekt som mulig kan kopieres til en link pin konvertering også?
Finnes ferdig kit til link pin. Skal gjøre dette med min oval. Fy faen for en forskjell på andre bobla jeg har det på. Tror det var første std boble med tannstang i vognkort i norge. Alle sier den er så god å kjøre.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4445 på: september 03, 2024, 22:34:47 pm » |
|
Det tannstang prosjektet er det ferdig kit eller et DIY prosjekt som mulig kan kopieres til en link pin konvertering også?
Begge deler  Kerscer selger kit, også til linkpin. Er en lowlight ghia her på øya som har det, pluss at noen selger deler så man kan bygge selv.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #4446 på: september 04, 2024, 15:33:28 pm » |
|
Hva slags 5-trinns girkasse vil du gå for? Vurderer det jeg også, men er GRØNN! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4447 på: september 04, 2024, 15:40:22 pm » |
|
Porsche 901 Med dette kitet fra Martin Bott:
 bott.jpg (23.67 KB. 800x429 - vist 480 ganger.) Og en girspak fra samme sted.
 bott 2.jpg (33.04 KB. 790x600 - vist 439 ganger.) Det er ikke akkurat bolt-on, men "nesten", så det er en av grunnene til at jeg skal løfte karosseriet av plata, så det blir enklere å få alt på rett plass  Jeg er også grønn på dette 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #4448 på: september 12, 2024, 21:18:01 pm » |
|
Hva må modifiseres/kuttes/sveises?
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4449 på: september 12, 2024, 21:55:56 pm » |
|
Ikke så mye håper jeg, men så vidt jeg har skjønt kommer ikke gir-asklingen ut helt på samme plass, så det må utvides litt i hullet inn i tunellen. Og så må det lages noen hull i IRS-brakettene til det fremre girkassefestet.
 bott.jpg (30.34 KB. 800x504 - vist 467 ganger.)
|
|
« Siste redigering: september 12, 2024, 22:18:35 pm av Roy Grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4450 på: september 13, 2024, 10:22:46 am » |
|
De siste par ukene har mye tid blitt brukt på selve garasjen, og ikke så mye på bilene inni den... For noen år siden bygde jeg en MC-garasje på andre siden av huset, da både jeg og 2 av de hjemmeboende gutta hadde MC, men nå er min solgt og gutta flytta ut, så da er det frigjort litt plass, så da har det blitt delelager der i stedet, sånn at det blir bedre plass i garasjen. Sist helg monterte jeg ny port etter at den gamle knakk på midten (hjalp ikke at den hadde blitt påkjørt av tilhengerfestet til en golf for mange år siden...), så å begynner det å hjelpe på selve garasjen. Grunnen til at jeg må ta et røsk er at det er et krav fra min bedre halvdel at hennes bil skal stå inne på vinteren, og siden Ghian skal få gjennomgå, må jeg frigjøre all den plassen jeg klarer, sånn at jeg både får jobbet på den, og satt inn Ioniquen på nattestid  Men litt har jeg gjort på Ghian også. Noen har kanskje fått med seg at jeg fikk et lite ventilstyringshavari (igjen) på oxyboxeren rett etter super scenic i våres, og så dukket det opp et par topper til salgs her i sommer som trengte nye styringer og litt generell kjærlighet, og de har jeg sett litt nærmere på de siste dagene. Jeg målte cc på de, og kom til 44cc, så med 69x94mm, og 1.2 i vendehøyde, ender det på ca 10:1 i statisk komp. Det tror jeg skal bli bra. Så oppsettet på denne motoren blir da noe sånt som -konvertert wbx alu blokk -69mm smidd original VW wbx veiv -wiseco 94mm stempler -44x37 mm lett porta topper -FK8 kam -EFI med doble 38mm spjellhus -CSP python 38mm rustfri eksos Velprøvd og godt fungerende oppsett med andre ord  Er det noen som har tips om ventilfjører til dette oppsettet? Jeg kjører vanligvis med sperre på 6500 rpm. Jeg har kjørt med doble fjører fra CB på de gamle scat-toppene, men det er kanskje lurt å bytte de etter så mange km, og et par havarier... Finnes det gode enkle fjører som "henger med" på dette oppsettet?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #4451 på: september 13, 2024, 14:09:50 pm » |
|
Jeg kjører turbokam og AMC standard topplokk og ventilfjører på min WBX, turtallssperre 6500. Har gått veldig fint. Men, så er det sikkert stor forskjell på løft og duration, mm ift til ditt oppsett...  Så er det jo en abefaling(på HotShop sine sider) om å benytte stivere/doble fjører ved bruk av FK8, ser jeg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #4452 på: september 13, 2024, 14:45:08 pm » |
|
Talte litt med Thore-Morten om ventil fjærer i går, og han kjører med Oteva på sin oxy (mener jeg det var ha sa) er veldig fristet til å gå bort fra mine dobelte fjærer hvis det er mulig å trives med et sett enkelte som er sterke nok. Jeg ser at vår svenske Logmech mann selger to forskjellige single HD fjær sett til ganske hyggelig pris:
1016 Valve spring HD, single 595 SEK
1017 Valve spring HD, single 625 SEK
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4453 på: september 14, 2024, 22:00:01 pm » |
|
Det så jo overkommelig ut. Vet du noen specs på de fjørene?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4454 på: september 14, 2024, 22:10:56 pm » |
|
Sesongen nærmer seg slutten, og ghian brukes som daily driver som vanlig, og da blir den den jo ganske møkkete, så etter en god vask i går, ble den (og de andre to bilene i grellangarasjen) med på en lokal cruising her i distriktet. 26 biler dukket opp og det er jo veldig moro:
 20240913_200515.jpg (72.13 KB. 800x600 - vist 355 ganger.) Noen lurer kanskje litt på hvorfor jeg planlegger en totalrestaurering av denne bilen, for på litt avstand ser den jo unektelig veldig bra ut:
 20240913_203335.jpg (52.41 KB. 800x569 - vist 381 ganger.) Fasongen er jo bare helt fantastisk, og jeg synes personlig at med litt senk og andre hjul så fremheves designet ytterligere. Men hvis man går litt nærmere innpå ser man hvorfor jeg ikke er fornøyd, så i de neste innleggene skal jeg vise frem de åpenbare områdene som trenger litt jobb. Mange av disse er ganske små saker, men summerer man alle jobbene, blir det jo noen timers jobb ut av det, og siden i prinsippet alle delene av bilen bli berørt, så da er hellakkering det eneste som jeg kommer til å bli fornøyd med.
|
|
« Siste redigering: september 14, 2024, 22:32:49 pm av Roy Grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4455 på: september 14, 2024, 22:16:56 pm » |
|
Skade over ene frontlykta (og rust i krommen)
 20240913_151837.jpg (56.75 KB. 800x600 - vist 376 ganger.) Fasongen på hele hjulbuen høyre foran er feil:
 20240913_151846.jpg (105.99 KB. 800x600 - vist 423 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4456 på: september 14, 2024, 22:20:53 pm » |
|
Mye moro under lakken oppå høyre forskjerm. Antakelig fra syra jeg brukte når jeg la på tinn. Eller rust...
 20240913_151853.jpg (30.39 KB. 800x600 - vist 396 ganger.) Skade i lakken under motorluka bak. Resultat en av to motorbranner....
 20240913_151913.jpg (51.49 KB. 800x600 - vist 412 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4457 på: september 14, 2024, 22:23:07 pm » |
|
Rust under frontrutepakningen
 20240913_151942.jpg (33.11 KB. 800x600 - vist 377 ganger.) Bulk innenfra i panser. Minner fra litt mye utstyr som skulle være med på scc i fjor
 20240913_152018.jpg (32.59 KB. 800x600 - vist 389 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4458 på: september 14, 2024, 22:24:54 pm » |
|
Merke i lakken ved høyre forskjerm
 20240913_151841.jpg (61.68 KB. 800x600 - vist 404 ganger.) Resultat av et ublidt møte med en kantsten for 8 år siden .Skjerm og kanal er skadet:
 20240913_151850.jpg (93.46 KB. 800x600 - vist 380 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4459 på: september 14, 2024, 22:26:18 pm » |
|
 20240913_151858.jpg (35.44 KB. 800x600 - vist 374 ganger.) Rust i nedkant av døra Skader i motorluka
 20240913_151909.jpg (40.84 KB. 800x600 - vist 376 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4460 på: september 14, 2024, 22:27:51 pm » |
|
Mangler pyntelist til siderute bak, førersiden
 20240913_151924.jpg (64.84 KB. 800x600 - vist 393 ganger.) Rust i nedkant av den andre døra
 20240913_151930.jpg (40.22 KB. 800x600 - vist 378 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4461 på: september 14, 2024, 22:29:33 pm » |
|
Liten skade over sidespeil og rust i basen til speilet:
 20240913_151934.jpg (49.36 KB. 800x600 - vist 380 ganger.) Skader i forkant av førerdøra
 20240913_151937.jpg (26.51 KB. 800x600 - vist 353 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4462 på: september 14, 2024, 22:31:14 pm » |
|
Rust på panser
 20240913_151956.jpg (24.21 KB. 800x600 - vist 377 ganger.) Det var jo ikke så voldsomt 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #4463 på: september 16, 2024, 13:04:17 pm » |
|
Det så jo overkommelig ut. Vet du noen specs på de fjørene?
Ikke noe annet enn det som står på siden (og nå også her): ------------------------------ Valve springs HD single – Made in Sweden Made in Sweden in finest spring steel. Shoot peened and pre set. OTEVA 75SC.
Spring data art. 1016 Preload data art. 1016: Total length: 58 mm Outer diameter: 31.6 mm Inner diameter: 23.6 mm Solid spring: 21.8 mm 52 kg at 42 mm 59 kg at 39 mm 99 kg at 27 mm 105 kg at 25.4 mm------------------------------ Valve springs HD single – Made in Sweden Made in Sweden in finest spring steel. Shoot peened and pre set. OTEVA 75SC.
Spring data art. 1017: Pre load data art. 1017: Total length: 58 mm Outer diameter: 32 mm Inner diameter: 23.8 mm Solid spring: 22.8 mm 54 kg at 42 mm 62 kg at 39 mm 110 kg at 27 mm 119 kg at 25.4 mm------------------------------ Og de virker jo veldig like med unntak av utvendig diameter?
|
|
« Siste redigering: september 16, 2024, 13:11:59 pm av Jens-Ole aka 'Dansken' »
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4464 på: september 16, 2024, 13:13:24 pm » |
|
Det så jo overkommelig ut. Vet du noen specs på de fjørene?
Ikke noe annet enn det som står på siden (og nå også her): ------------------------------ Valve springs HD single – Made in Sweden Made in Sweden in finest spring steel. Shoot peened and pre set. OTEVA 75SC.
Spring data art. 1016 Preload data art. 1016: Total length: 58 mm Outer diameter: 31.6 mm Inner diameter: 23.6 mm Solid spring: 21.8 mm 52 kg at 42 mm 59 kg at 39 mm 99 kg at 27 mm 105 kg at 25.4 mm------------------------------ Valve springs HD single – Made in Sweden Made in Sweden in finest spring steel. Shoot peened and pre set. OTEVA 75SC.
Spring data art. 1017: Pre load data art. 1017: Total length: 58 mm Outer diameter: 32 mm Inner diameter: 23.8 mm Solid spring: 22.8 mm 54 kg at 42 mm 62 kg at 39 mm 110 kg at 27 mm 119 kg at 25.4 mmHehe, jeg fant det på siden selv, men ikke alltid å lett å finne ting på mobilskjermen  Så titusenkroners-spørsmålet er jo da hvor mye kraft må/bør man ha  Det blir fort en popkorntråd ut av sånt kanskje?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #4465 på: september 16, 2024, 13:20:09 pm » |
|
Ja man kan jo nesten håpe det  men jeg ser at spec på fjørtrykk er helt likt på 1016 og 1017 ?
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4466 på: september 16, 2024, 13:57:21 pm » |
|
Står jo oteva 75SC på begge.
Jeg tror jeg har et sett oteva fjører liggende, og så skal jeg lage meg en liten målejigg, så kan vi jo sammelikne litt forskjellige også.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
    
Innlegg: 1324
Bosted:
|
 |
« Svar #4467 på: september 16, 2024, 16:26:06 pm » |
|
Vet at webcam 86b eller c er kjørt med enkel fjær hvertfall
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #4468 på: september 16, 2024, 22:40:47 pm » |
|
Kan jo være interessant å sammenligne med de jeg donerte videre til Atle og se hvor harde de er i forhold. Står jo oteva 75SC på begge.
Jeg tror jeg har et sett oteva fjører liggende, og så skal jeg lage meg en liten målejigg, så kan vi jo sammelikne litt forskjellige også.
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4469 på: september 17, 2024, 08:22:13 am » |
|
Kan jo være interessant å sammenligne med de jeg donerte videre til Atle og se hvor harde de er i forhold. Står jo oteva 75SC på begge.
Jeg tror jeg har et sett oteva fjører liggende, og så skal jeg lage meg en liten målejigg, så kan vi jo sammelikne litt forskjellige også.
Jup 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|