Mats Torbergsen
Nybegynner

|
 |
« på: september 27, 2009, 12:04:27 pm » |
|
Lurer på hva jeg kan bruke for å vaske bilen før maling. er det noe "husholdningsstoff" som egner seg bra? Hvordan fungerer f.eks røde sprit, white spirit, osv?
Mats
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin
Supermedlem

|
 |
« Svar #1 på: september 27, 2009, 12:12:51 pm » |
|
noe det ikke er fett i, ta på deg ei maske med filter, å vask med tynner.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mats Torbergsen
Nybegynner

|
 |
« Svar #2 på: september 27, 2009, 12:17:10 pm » |
|
Muligens et dumt spm, men hvilken tynner? finnes det ikke flere? Har opplevd med rødsprit at det ligger et tynt lag igjen på karosseriet, men det er fult mulig at dette er støvrester etter pussinga.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Mats Torbergsen
Nybegynner

|
 |
« Svar #4 på: september 27, 2009, 12:44:49 pm » |
|
Takker og bukker!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #5 på: september 27, 2009, 20:32:54 pm » |
|
jeg har brukt biltema tynner med stor hell. ikke store sakene jeg har lakka men lakken holder
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #6 på: september 27, 2009, 20:44:59 pm » |
|
billakerere bruker Siliconfjærner før lakk
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
H-MEK
Supermedlem

|
 |
« Svar #7 på: september 27, 2009, 20:48:27 pm » |
|
Hvis bilen vannslipes, så trengs ikke noe annet enn vann til rengjøring. Viktigere å tenke på hvor du legger labbene... Kjemikalier er mer eller mindre på tur ut, og det meste av lakk som nå selges er vannbasert.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Mats Torbergsen
Nybegynner

|
 |
« Svar #8 på: september 27, 2009, 22:23:50 pm » |
|
takker for svar  tenker jeg gir den en god omgang med blåsespiss først, en vask med vann og evt en lett avtørk med tynner. litt kjipt hvis det er fett fra lankene som jeg ikke ser. vet jo at jeg har tatt på den både her og der 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
-Marius-
Supermedlem

|
 |
« Svar #9 på: september 28, 2009, 21:01:43 pm » |
|
spørsmålet er jo hva du skal ha på. Du skriver "maling", er det 2k lakk bør du legge litt jobb i "vask". Tynner kan du bruke, men bare vasketynner, lakktynner er litt sterk for sparkel og evt grunning. Er derfor det brukes silikonfjærner. Denne tar ikke grunning osv
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
OTO
Supermedlem

|
 |
« Svar #10 på: september 28, 2009, 23:26:46 pm » |
|
spørsmålet er jo hva du skal ha på. Du skriver "maling", er det 2k lakk bør du legge litt jobb i "vask". Tynner kan du bruke, men bare vasketynner, lakktynner er litt sterk for sparkel og evt grunning. Er derfor det brukes silikonfjærner. Denne tar ikke grunning osv
Må flire litt -Marius- Akkurat du veit hva det vil si å male bilen, eller skal vi si dekkbeis? Var det ikke noe slik du hadde på den gule 1303`n?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mats Torbergsen
Nybegynner

|
 |
« Svar #11 på: september 28, 2009, 23:47:49 pm » |
|
Hehe  Bruker arcanol med rull. Looken skal jo være slitt og røff.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
-Marius-
Supermedlem

|
 |
« Svar #12 på: september 29, 2009, 17:36:47 pm » |
|
Det var Beckers med 3 lag klarlakk:) spørsmålet er jo hva du skal ha på. Du skriver "maling", er det 2k lakk bør du legge litt jobb i "vask". Tynner kan du bruke, men bare vasketynner, lakktynner er litt sterk for sparkel og evt grunning. Er derfor det brukes silikonfjærner. Denne tar ikke grunning osv
Må flire litt -Marius- Akkurat du veit hva det vil si å male bilen, eller skal vi si dekkbeis? Var det ikke noe slik du hadde på den gule 1303`n?
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
-Marius-
Supermedlem

|
 |
« Svar #13 på: september 29, 2009, 17:37:50 pm » |
|
Var det jeg fryktet:) Da tror jeg ikke du trenger legge mye jobb i vask. Bare mal du:) Hehe  Bruker arcanol med rull. Looken skal jo være slitt og røff.
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #14 på: september 29, 2009, 21:38:26 pm » |
|
celluslose tynner blir jo ofte kalt "vasketynner" av lakk gutta. det de bruker å vaske lakksprøytene med. og det vil du ikke vaske bilen med før lakk.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|