mai 05, 2025, 22:25:27 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor går bare på to sylindre på tomgang?  (Lest 2018 ganger)
Filip/purity
Supermedlem

Vis profil
« på: mai 30, 2009, 20:28:56 pm »

Jeg har bygd meg Type 4-motor til bobla mi, men har litt problemer med å få den til å gå helt godt.

Litt specs: 1971cc Type 4, To doble 40mm Dellorto DRLA, helt standard tenningssystem med alle nye deler (utenom selve fordeleren).

Slik den er nå går den kun på to sylindre på tomgang. Det er sylinder 3 og 4 som ikke fyrer, så jeg mistenker at det kan være et problem med forgasserne..? Jeg prøvde å koble av gasserstaget og gi mer gass bare på den ene forgasseren for å se om tomgangen måtte stilles høyere på den, men jeg måtte gi så mye gass for at det skulle tenne at jeg ikke får justert den så høyt med skruen. Kan det være at noen av kanalene i forgasseren er blitt tette, og at det derfor kommer for lite bensin?

Det som er gjort:
 - Jeg har hatt begge forgasserne i sitronsyre og zalo over natten, og spylt disse godt etterpå, men det gjorde ingen forskjell.
 - Tenninga er justert til 29 grader ved 3500 rpm, uten vakumslangen tilkoblet fordeleren
 - Alle pluggene og pluggledningene er nye
 - Jeg er 99% sikker på at jeg justerte flottørhøyden på begge gasserne, men dette skal jeg dobbeltsjekke så snart jeg får tid
 - Bensintrykket er korrekt, 3,5 psi
 - Jeg har ikke overhalt forgasserne, men jeg skal kjøpe meg overhalingskit så snart jeg får penger til det
 - Jeg har prøvd å skru inn og ut tomgangs-bensin skruene på forgasseren, men jeg får ikke tenning på sylindrene uansett hvordan jeg justerer
 - Jeg har sjekket for lekkasje mellom innsug/topp og innsug forgasser, men fant ingenting. Alle mutre er dratt til ordentlig og pakningene er nye

Når jeg gir på så kommer de to sylindrene med en gang. En ting som var litt merkelig er at forgasserne, som ble kjøpt som et sett, hadde forskjellige dyser. Kan dette være noe som er gjort for å løse det samme problemet jeg har? De har like dyser nå.

Ved motorbremsing har jeg noe smelling i potta, men dette er vell fordi bensinen som ikke forbrenner i sylinder 3 og 4 antenner når den går ut i eksosen?
« Siste redigering: mai 30, 2009, 20:42:13 pm av Filip/purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Leif
Seniormedlem

Vis profil

« Svar #1 på: september 27, 2009, 22:31:46 pm »

Hei jeg har samme problem med min 2 liter cumotor men jeg har org 32/34 gassere, gaar kun paa syl.1 og 2.
Fant du ut hva som var problemet med motoren din? Hæ
Loggført
Formula Vee
Supermedlem

:: DKL ::

Vis profil
« Svar #2 på: september 27, 2009, 23:09:07 pm »

Du sier de kommer når du gir på. Det er ikke bare i det øyeblikket akspumpa slår inn? Har du prøvd å øke turtallet forsiktig så akspumpa ikke blir brukt?
På IDF kan plukke ut hele emulsjonsrøret med hoved og luftdyser. Da skal allikevel gasserne oppføre seg normalt opp til rundt 2.800RPM om tomgangsdysene er i orden. Har du prøvd det? (Om de er liknende oppbygd som IDF)
Har liknende problemer med min, og overhalte gasserne, nytt dyseoppsett, Facet pumpe og FilterKing regulator på 3.2psi. Håper nå det er tenningsanlegget, holder på å bytte ut 009 til en Electromotive DIS.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Leif
Seniormedlem

Vis profil

« Svar #3 på: september 27, 2009, 23:42:38 pm »

paa min gaar den kun paa 2 sylindre ene dagen for saa aa gaa fint neste?
Bensinkammeret paa forgasser paa venstresiden syl. 3 og 4 er tomt? Hæ
Loggført
tezer
Supermedlem

Vis profil
« Svar #4 på: september 28, 2009, 00:54:04 am »

høres jo mere ut som det er noe lav fart/tomgangs dyser som er tette!
smeller det i eksosanlegget da den går på tomgang/lave turtall?
Loggført

Vw 1302
Formula Vee
Supermedlem

:: DKL ::

Vis profil
« Svar #5 på: september 28, 2009, 18:38:45 pm »

paa min gaar den kun paa 2 sylindre ene dagen for saa aa gaa fint neste?
Bensinkammeret paa forgasser paa venstresiden syl. 3 og 4 er tomt? Hæ
Prøv å sjekke bensinpumpa ved å fylle opp ei flaske el. liknende. Målt trykket? standard mek.pumpe yter ca. 2,5psi, og det er av og til nok, andre ganger bør du rett over 3. På IDF sitter det et lite filter rett ved banjokoplingen til besinslangen. Sjekke om dette er i orden. Ellers har du flottørnåla, der har jeg liggendes noen ubrukte sett (175) om du trenger. Det skal vel egentlig mye til at det ikke kommer bensin i kammeret.. Jeg bruker flottøhøyde 9 og 32mm om jeg måler med pakning.

Typisk om noe er delvis tett er at du kan vente litt å starte igjen, så går den på alle... da har besinen fått tid til å sige igjennom all gørra...
« Siste redigering: september 28, 2009, 18:40:39 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!