Benny84
Medlem
  
Innlegg: 222
Bosted: Østfold
|
 |
« på: januar 30, 2009, 13:41:57 pm » |
|
skal sette inn en 1600 motor i min 1200 bil.. må jeg slipe ut av kassa eller går det å flytte over svinghjul og clutch fra 1200 motoren 
|
|
|
Loggført
|
-Finnes bare to typer bil, ny og gammel VW:) -Luft skal være i dekka, ikke i hjulhusa:)
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #1 på: januar 30, 2009, 16:06:06 pm » |
|
Klassisk spørsmål.
12 volt svinghjul er større enn 6 volt og får ikke plass i 6 volt kasse uten at du freser ut plass.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Benny84
Medlem
  
Innlegg: 222
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #2 på: januar 30, 2009, 17:01:45 pm » |
|
okei.. men går det ann å sette svinghjulet fra en 1200 motor over på en 1600 motor??
|
|
|
Loggført
|
-Finnes bare to typer bil, ny og gammel VW:) -Luft skal være i dekka, ikke i hjulhusa:)
|
|
|
71kg
Supermedlem
    
Innlegg: 646
Bosted: Kristiansand
Senkepøbel
|
 |
« Svar #3 på: januar 30, 2009, 21:53:44 pm » |
|
okei.. men går det ann å sette svinghjulet fra en 1200 motor over på en 1600 motor??
Ja, det går greit. Du kan også bruke 6v starter på en 1600. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jahrmann
Nybegynner

Innlegg: 43
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #4 på: oktober 04, 2009, 18:01:38 pm » |
|
Jeg holder på med akkurat det samme nå. Flytter over 1200 svinghjul til 1600 motor som skal inn i 1200-kasse med 6 v starter. Snakket med noen på unneberg som sa at man da måtte shimse opp 1200-svinghjulet. Hbor mange shims må man bruke da?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mdyrseth
Medlem
  
Innlegg: 147
Bosted: trondheim
|
 |
« Svar #5 på: oktober 09, 2009, 12:04:42 pm » |
|
Monter det på og mål vandringen deretter må du tilsettte så mange eller tykke shims at vandlingen blir mellom 0.07 og 0,13mm. Et slik måleinstument får du kjøpt hos unne berg eller du kan bruke et digitalt skyvelær, men da må du huske usikkerheten til skyve læret (er den +-0.02 må du måle 0,09-0,11 får å være sikker)
husk at 6v hjul ikke går overens med 12v start motor
det er ikke noe prob å frese ut av girkassen hvis du har 12v system anbefaler jeg deg å gjøre det, det er gjort på 1 time maks.
|
|
« Siste redigering: oktober 09, 2009, 12:06:14 pm av mdyrseth »
|
Loggført
|
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #6 på: oktober 10, 2009, 08:45:35 am » |
|
Monter det på og mål vandringen deretter må du tilsettte så mange eller tykke shims at vandlingen blir mellom 0.07 og 0,13mm. Et slik måleinstument får du kjøpt hos unne berg eller du kan bruke et digitalt skyvelær, men da må du huske usikkerheten til skyve læret (er den +-0.02 må du måle 0,09-0,11 får å være sikker)
husk at 6v hjul ikke går overens med 12v start motor
det er ikke noe prob å frese ut av girkassen hvis du har 12v system anbefaler jeg deg å gjøre det, det er gjort på 1 time maks.
MEN HUSK: ALDRI MER ENN 3 SHIMS MELLOM VEIV OG SVINGHJUL
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
mdyrseth
Medlem
  
Innlegg: 147
Bosted: trondheim
|
 |
« Svar #7 på: oktober 11, 2009, 00:42:40 am » |
|
bra du sier fra når det blir feil/unøyaktig info, men hvorfor ikke mer enn tre? hvis avstannen er riktig og man har fire hva sjer da?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #8 på: oktober 11, 2009, 02:01:36 am » |
|
bra du sier fra når det blir feil/unøyaktig info, men hvorfor ikke mer enn tre? hvis avstannen er riktig og man har fire hva sjer da?
Ser ikke problemet med flere, men må være minimum 3stk. Brukt 4stk flere ganger, og aldri skjedd noe. Med 2 derimot så får bærelageret smake..
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
mdyrseth
Medlem
  
Innlegg: 147
Bosted: trondheim
|
 |
« Svar #9 på: oktober 11, 2009, 02:16:35 am » |
|
bra du sier fra når det blir feil/unøyaktig info, men hvorfor ikke mer enn tre? hvis avstannen er riktig og man har fire hva sjer da?
Ser ikke problemet med flere, men må være minimum 3stk. Brukt 4stk flere ganger, og aldri skjedd noe. Med 2 derimot så får bærelageret smake.. fint å vite at logikken virker. Men er ikke sikker på at det går å bytte svinghjul, er en annen trå her der de sliter med det, har også lest et sted at det ikke funker helt uten videre
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #10 på: oktober 11, 2009, 11:19:07 am » |
|
Jeg må ha hatt voldsom flaks . skrudde det bare isammen 1600 motor med 61 1200 svinghjul, bang ferdig tut og kjør . Måtte bare tvangsstyre den lille magnetventilen som var beregnet på 12v (klippte av stempelet) Kjørte i to år med bilen etter dette ,uten problemer.
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
mdyrseth
Medlem
  
Innlegg: 147
Bosted: trondheim
|
 |
« Svar #11 på: oktober 11, 2009, 14:00:45 pm » |
|
Jeg må ha hatt voldsom flaks . skrudde det bare isammen 1600 motor med 61 1200 svinghjul, bang ferdig tut og kjør . Måtte bare tvangsstyre den lille magnetventilen som var beregnet på 12v (klippte av stempelet) Kjørte i to år med bilen etter dette ,uten problemer.
feil instilling i dødgang på svinghjulet gir ikke umiddelbare problemer, men kan overtid føre til mer slitarsje, reduser oljeflyt og forkalkninger
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|