surfer56
Supermedlem

92817564
|
 |
« Svar #210 på: Mars 06, 2010, 07:45:10 » |
|
Cleam motor Kalle  Sweet.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eivind (Putte)
Folkevognklubben
Supermedlem

|
 |
« Svar #211 på: Mars 06, 2010, 10:14:12 » |
|
sehr schön und sauber
|
|
|
|
|
Loggført
|
 Putte, T1 1302L - 1972
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem

Nytt år - nye muligheter
|
 |
« Svar #212 på: Mars 06, 2010, 10:39:33 » |
|
Cleam motor Kalle  Sweet. Blir fort clean når det bare er en longblokk. Snart blir den kledd på med alle kjøledeksler, reimhjul, triggerhjul, dynamo. åndeboks + + og ser straks litt annerledes ut. Jeg stod med hendene fulle når du ringte men regner med at du fikk svar på det du lurte på? Mvh BB
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
Supermedlem

|
 |
« Svar #213 på: Mars 06, 2010, 11:15:48 » |
|
Fint motor rom du har. Umulig å bli forstyrret ved skruing... Besøkende får rett og slett ikke plass  Hvor mye ladetrykk har du planer om å kjøre på denne babyen.. Blir et step by step eller fullt øs fra sørste stund.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
surfer56
Supermedlem

92817564
|
 |
« Svar #214 på: Mars 06, 2010, 12:31:06 » |
|
Kalle : all good, ingen fare, spm fikk svar, så da er det bare å vente. Følger spent med på motoren.  Cleam motor Kalle  Sweet. Blir fort clean når det bare er en longblokk. Snart blir den kledd på med alle kjøledeksler, reimhjul, triggerhjul, dynamo. åndeboks + + og ser straks litt annerledes ut. Jeg stod med hendene fulle når du ringte men regner med at du fikk svar på det du lurte på? Mvh BB
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem

Nytt år - nye muligheter
|
 |
« Svar #215 på: Mars 06, 2010, 17:48:57 » |
|
Hehe, det er ikke størrelsen det kommer ann på er det noen som sier  Jeg kommer til å kjøre så mye ladetrykk det lar seg gjøre med E85 og uten intercooler så får tiden vise hvor mye det blir. Jeg vil gjerne utnytte muligheten som DTA har med 2 separate mapper som kan trigges med feks en bryter på rattet. Idag har jeg fått montert viften/dynamoen og også crank trigger settet fra Speedshop. Jeg er imponert over kvaliteten på dette settet og jeg liker tanken på at sensoren er "gjemt" bak reimhjulet. Jeg kan også lett bytte reimhjul til en power pulley uten å skru ut bolten i senter. Først måtte holderen til oljeringen på plass. Jeg valgte å benytte litt silikon for å være sikker på at det er tett:
 Crank1.JPG (81.09 KB. 1095x576 - vist 95 ganger.) Jeg skrur den på plass med spesialverktøyet som følger med i settet:
 Crank2.JPG (94.73 KB. 1095x788 - vist 92 ganger.) Så var det oljeringen, benyttet samme verktøy på denne og la et lite lag med fett på gummien:
 Crank3.JPG (157.05 KB. 1095x821 - vist 82 ganger.) Deretter crank trigger, bolt on. De observante vil se at jeg har valgt å ikke benytte det lille kjøledekselet som skal være bak reimhjulet:
 Crank4.JPG (144.52 KB. 1095x821 - vist 97 ganger.) 0,35mm avstand fra hjul til sensor:
 Crank5.JPG (163.39 KB. 1095x821 - vist 116 ganger.) Ferdig arbeid:
 Crank6.JPG (80.63 KB. 942x774 - vist 103 ganger.)
 Crank7.JPG (129.18 KB. 1095x791 - vist 138 ganger.) Mvh BB
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem

http://www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #217 på: Mars 06, 2010, 18:30:16 » |
|
Meget elegant og diskret løsning!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eric Ellis (57HotrodVW)
Nybegynner

|
 |
« Svar #218 på: Mars 10, 2010, 00:04:41 » |
|
That crank trigger setup is ultra cool/clean, and something that I've not seen before. Now I'm off to check out the details in the VW Speed Shop site... 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #220 på: Mars 10, 2010, 00:40:22 » |
|
Deilig å se på! Men du vil ikke bruke pinnebolter til bensin blockoffen i stedet for umbraco? Eller bruker du som meg Jaycee blockoffen og er fanga av det?
|
|
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem

Nytt år - nye muligheter
|
 |
« Svar #221 på: Mars 10, 2010, 10:37:29 » |
|
Deilig å se på! Men du vil ikke bruke pinnebolter til bensin blockoffen i stedet for umbraco? Eller bruker du som meg Jaycee blockoffen og er fanga av det?
Thanks guys. I hope the crank trigger set-up works as good as it looks. TomR, hvorfor det? Ingen av hullene er hule på blokken min så jeg bekymrer meg ikke for bøss fra gjengene. Jeg prøver å unngå produkter fra JayCee og bruker derfor en enkel hjemmemekka block off som jeg har gjenget opp for en AN8 fittings. I ettertid så skulle jeg heller tatt åndingen fra fordelerhullet ved å gjenge selve hullet opp for en AN10 eller større og åpne opp i blokken. Jeg flytter ved neste korsvei hvis jeg finner at ikke åndeboksen og fuel block offen er nok. Mvh BB
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kormi
Seniormedlem

|
 |
« Svar #222 på: Mars 11, 2010, 14:02:42 » |
|
Smuud trigger assa! Eliminerer i alle fall mulighetene for å renske bort alle tennene ved litt sleivete verktøybruk med motor i gang  Keep up the good work!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ALIEN
Seniormedlem

|
 |
« Svar #223 på: Mars 11, 2010, 14:14:17 » |
|
Du Kalle.... hvorfor bygger du ikke en REIN race bil i stedet??
Alien
|
|
|
|
« Siste redigering: Mars 11, 2010, 14:23:49 av ALIEN »
|
Loggført
|
|
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #224 på: Mars 11, 2010, 14:16:30 » |
|
Ahh...fikk det for meg at ene åpningen er hul og leder inn i blokka... Deilig å se på! Men du vil ikke bruke pinnebolter til bensin blockoffen i stedet for umbraco? Eller bruker du som meg Jaycee blockoffen og er fanga av det?
Thanks guys. I hope the crank trigger set-up works as good as it looks. TomR, hvorfor det? Ingen av hullene er hule på blokken min så jeg bekymrer meg ikke for bøss fra gjengene. Jeg prøver å unngå produkter fra JayCee og bruker derfor en enkel hjemmemekka block off som jeg har gjenget opp for en AN8 fittings. I ettertid så skulle jeg heller tatt åndingen fra fordelerhullet ved å gjenge selve hullet opp for en AN10 eller større og åpne opp i blokken. Jeg flytter ved neste korsvei hvis jeg finner at ikke åndeboksen og fuel block offen er nok. Mvh BB
|
|
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem

Nytt år - nye muligheter
|
 |
« Svar #225 på: Mars 11, 2010, 16:28:23 » |
|
Alien
Fint at du valgte å holde en hyggelig tone ved å moderere det første innlegget ditt. Hva er det som gjør bilen min til en racerbil? Mvh BB
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem

Nytt år - nye muligheter
|
 |
« Svar #226 på: Mars 11, 2010, 16:33:09 » |
|
Ahh...fikk det for meg at ene åpningen er hul og leder inn i blokka... Deilig å se på! Men du vil ikke bruke pinnebolter til bensin blockoffen i stedet for umbraco? Eller bruker du som meg Jaycee blockoffen og er fanga av det?
Thanks guys. I hope the crank trigger set-up works as good as it looks. TomR, hvorfor det? Ingen av hullene er hule på blokken min så jeg bekymrer meg ikke for bøss fra gjengene. Jeg prøver å unngå produkter fra JayCee og bruker derfor en enkel hjemmemekka block off som jeg har gjenget opp for en AN8 fittings. I ettertid så skulle jeg heller tatt åndingen fra fordelerhullet ved å gjenge selve hullet opp for en AN10 eller større og åpne opp i blokken. Jeg flytter ved neste korsvei hvis jeg finner at ikke åndeboksen og fuel block offen er nok. Mvh BB Hei hei, Vanligvis så er det helt riktig at det hullet nærmest vifta er hult. Og det er meget mulig at det skal være hult på min alublokk også. Men det er det altså ikke. Forsåvidt ikke noe problem om det var hult heller. Mvh BB
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JHU
Administrator
Supermedlem

Teori & praksis - SCREWDRIVER #5
|
 |
« Svar #227 på: Mars 11, 2010, 16:38:42 » |
|
Det blir ikke så mye skruing med dette lokket at gjengene i blokka blir slitt ut... så å droppe pinnebolter går nok bra...
|
|
|
|
|
Loggført
|
"If people outside of your immediate hobby think that your car is broken, you need to re-think your style" -Dave Conklin
|
|
|
ALIEN
Seniormedlem

|
 |
« Svar #228 på: Mars 11, 2010, 19:31:41 » |
|
Alien
Fint at du valgte å holde en hyggelig tone ved å moderere det første innlegget ditt. Hva er det som gjør bilen min til en racerbil? Mvh BB Dette var over hodet ikke ment som et spark på leggen... jeg lar denne ligge død.... 
|
|
|
|
« Siste redigering: Mars 11, 2010, 19:48:22 av ALIEN »
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem

Nytt år - nye muligheter
|
 |
« Svar #229 på: Mars 11, 2010, 20:01:21 » |
|
Alien
Fint at du valgte å holde en hyggelig tone ved å moderere det første innlegget ditt. Hva er det som gjør bilen min til en racerbil? Mvh BB Dette var over hodet ikke ment som et spark på leggen... jeg lar denne ligge død....  Her er det fritt frem for å spørre og grave så lenge tonen er hyggelig. Jeg er ikke hårsår og grunnen for at jeg svarte med et spørsmål var fordi en slik diskusjon kanskje ville ha bidratt til å sprite opp tråden. Når det er sagt så er svaret på spørsmålet ditt ganske enkelt å svare på. En racebil bygger man ikke, de kjøper en billig i USA. Det sier jeg fordi jeg hadde en racerbil i 2006 og det gav meg ikke mersmak. Mvh BB
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem

Nytt år - nye muligheter
|
 |
« Svar #230 på: Mars 21, 2010, 22:44:48 » |
|
Da var det på høy tid med en liten oppdatering igjen. I helgen så har jeg fått en del, først og fremst i sammenheng med at motoren skulle inn i bilen. Begynte lørdagen med å frakte den i garasjen og da vil benytte anledningen til å rette en stor takk til Børge for bære og transporthjelp. TAKK! Vel fremme i garasjen så fikk jeg gjenget opp til topptemperatursensor og deretter satt opp til ønsket endelsakk;
 Endeslakk.JPG (94.67 KB. 1095x821 - vist 66 ganger.) Så justerte jeg pluggapet;
 Plugg.JPG (88.14 KB. 1095x821 - vist 52 ganger.) Kan noen fortelle meg hvilke gjenger det er på CSP lokket? 3/8 NPT står det at det skal være men den fittingen gikk rett inn så her er det ikke noe kon. Oringen er bare til pynt for dette må fikses! Tips mottas med takk:
 CSP.JPG (127.5 KB. 1095x821 - vist 86 ganger.) Det siste jeg gjorde var å shimse opp clutchen. Etter litt om og men gikk jeg for Stage2 sammen med den nye Black Magic discen til Shawn Geers. Denne er tynnere og lettere en den gamle jeg benyttet. Jeg måtte shimse den ut for å få et slipp som jeg var fornøyd med;
 Shimsing.JPG (104.65 KB. 1095x821 - vist 91 ganger.) Deretter inn med motor og på med litt stæsj;
 Turbo.JPG (105.07 KB. 1095x821 - vist 131 ganger.) Dette oppsummerer vel helgen min... Mvh BB
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
Supermedlem

|
 |
« Svar #231 på: Mars 22, 2010, 00:38:07 » |
|
De CSP lokkene jeg har montert har hatt 3/8 NPT. Men de har ikke sett like ut som ditt.. Er mye mørkere i elokseringen. Nesten sorte.
Har du en eldre utgave?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #232 på: Mars 22, 2010, 09:25:22 » |
|
Trudde at de fra CSP var Svarte jeg da,men det skal også stå CSP på de 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem

Nytt år - nye muligheter
|
 |
« Svar #233 på: Mars 22, 2010, 09:43:47 » |
|
Nå er dem svarte og blir kalt for ny type. Tidligere var dem slik som det som er avbildet. At det også kommer direkte fra CSP og var pakket i en CSP eske er nokså tydelige hint om at det er ekte vare. Jeg kontakter CSP idag for å forhøre meg.
Mvh BB
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
Moderator
Supermedlem

It`s the fart that counts.....
|
 |
« Svar #234 på: Mars 22, 2010, 09:59:09 » |
|
Ser bra ut Kalle!  Kan du si noe mer om hva du gjør/bruker/tenker for å finne ut hvor mange shims du skal bruke på trykkplata?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem

Nytt år - nye muligheter
|
 |
« Svar #235 på: Mars 22, 2010, 23:42:22 » |
|
Ser bra ut Kalle!  Kan du si noe mer om hva du gjør/bruker/tenker for å finne ut hvor mange shims du skal bruke på trykkplata? Noe hemmeligheter må man få lov til å ha  La meg prøve å besvare med et spørsmål. I løpet av noe få år så har antall girkasser som har blitt ødelagt på SCC gått drastisk ned. Hva skyldes dette? Neppe på grunn av at grepet har blitt dårligere. Samtidig så ser vi heller ikke mange svinghjul som har blitt klippet av. Det siste jeg husker er vel kanskje ditt faktisk. En tredje ting er at vi ser biler med mer effekt en noensinne med vanlig T1 girkasse, feks CSP ghiaen. Jeg tror en årsak til dette er at folk har lagt sine Stage 3 og 4 trykkplater på hylla sammen med den gamle 3, 4 eller 6 puck SINTer plata. Fra for mye clutch til akkurat passe clutch hjelper til å bevare utstyret og jeg forsøker å shimse min trykkplate til det jeg mener er passe. Hva som er passe blir en del prøving og feiling og ifjor kjørte jeg med Stage1 og black magic som var shimset til 140lbs/ft. Dette holdt fint helt til de andre problemene med clutchen dukket opp. Med det nye oppsettet ville jeg opp i slipptrykk og det klarte jeg ikke å få til med en Stage 1. Derfor shimset jeg ut Stage 2 trykkplaten til jeg fikk det slipp punktet jeg ville ha. Shims til trykkplaten får du hos feks Summit. Håper det besvarte spørsmålet ditt. Mvh BB
|
|
|
|
BERGER
Moderator
Supermedlem

It`s the fart that counts.....
|
 |
« Svar #236 på: Mars 23, 2010, 08:12:47 » |
|
Ok, takk 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GeirH
Seniormedlem

|
 |
« Svar #237 på: Mars 23, 2010, 21:20:29 » |
|
Hei Kalle Dette ser jo helt gromt ut. Endte ikke du opp med ECU fra DTA? Hva gjør du med programmeringen, har du noen ferdige "utgangs" map eller starter du fra scratch??? Har jo knotet litt med DTA sprutet selv, brukte en E48. Noen år gammel, men tror den ligner mye på S-40 utgaven idag. Fikk laget meg en slik "super-boks" etter en oppskrift på nettet. Denne gjør den første oppstarten og hele programmeringen mye enklere, to hjul/potmetere som du regulerer bensinmengde og tenningspunkt med. Du kan velge "grov" eller "fin" gradering i sofware'en. Mener å huske grov var +,- 50% og +, - 10 % på fin. når du så er fornøyd med effekten eller lamda verdien, så er det bare å "entre" verdien. Er ikke sikker på om denne passer på din ECU, men syntes det er rart om DTA har forskjellige slike. Hyyyl ut om du vil låne. :-) Om du ikke har en da. Ellers finner du oppskriften på boksen her: http://www.quantums.info/injection.htmGeirH
|
|
|
|
|
Loggført
|
56' Oval=SOLGT 73' 412 selges! 2,7L T-4 selges
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem

Nytt år - nye muligheter
|
 |
« Svar #238 på: Mars 24, 2010, 00:45:26 » |
|
Hei Kalle
Dette ser jo helt gromt ut. Endte ikke du opp med ECU fra DTA? Hva gjør du med programmeringen, har du noen ferdige "utgangs" map eller starter du fra scratch??? Har jo knotet litt med DTA sprutet selv, brukte en E48. Noen år gammel, men tror den ligner mye på S-40 utgaven idag. Fikk laget meg en slik "super-boks" etter en oppskrift på nettet. Denne gjør den første oppstarten og hele programmeringen mye enklere, to hjul/potmetere som du regulerer bensinmengde og tenningspunkt med. Du kan velge "grov" eller "fin" gradering i sofware'en. Mener å huske grov var +,- 50% og +, - 10 % på fin. når du så er fornøyd med effekten eller lamda verdien, så er det bare å "entre" verdien. Er ikke sikker på om denne passer på din ECU, men syntes det er rart om DTA har forskjellige slike. Hyyyl ut om du vil låne. :-) Om du ikke har en da. Ellers finner du oppskriften på boksen her: http://www.quantums.info/injection.htm
GeirH
Mange takk for pene ord og for linken Geir. Der var det mye interessant info. Ja, det ble DTA S60 på meg og denne leveres med en passiv start map som skal få de aller fleste motorer igang. Jeg har også noen mapper liggende i tilfelle men bortsett fra det så starter jeg helt fra scratch, på alle måter  Jeg har booket tid for mapping hos noen som kan DTA og jeg håper en dag på dyna packene vil før til at motoren går slik den skal. Den super boksen høres kjekk ut! HYYYYL! Mange takk for tilbudet. Mvh BB
|
|
|
|
« Siste redigering: Mars 24, 2010, 11:00:19 av BeetleBug »
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem

Nytt år - nye muligheter
|
 |
« Svar #239 på: Mars 25, 2010, 23:51:24 » |
|
Jobber videre med tidkrevende småting;
 Airtemp1.JPG (109.5 KB. 1043x821 - vist 75 ganger.)
 Airtemp2.JPG (98.18 KB. 949x821 - vist 67 ganger.)
 ECU1.JPG (136.93 KB. 1095x821 - vist 76 ganger.)
 ECU2.JPG (100.55 KB. 987x821 - vist 100 ganger.) Mvh BB
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|