|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #1 på: oktober 27, 2009, 19:14:16 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pumma
Supermedlem
    
Innlegg: 589
Bosted: karmøy
|
 |
« Svar #2 på: oktober 27, 2009, 19:16:03 pm » |
|
Har pumpe men kommer ikke ned til olja . må motoren stå på et fast sted
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
mdyrseth
Medlem
  
Innlegg: 147
Bosted: trondheim
|
 |
« Svar #4 på: oktober 27, 2009, 19:53:45 pm » |
|
sitter den helt øverst eller langt ned i motoren?
hvorfor vil du ikke bare løsne litt på pluggen under, så stenger du når du tror det holder?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #5 på: oktober 27, 2009, 19:56:58 pm » |
|
En bit av et plastrør i bunnpanna er helt ufarlig. Stopper i oljesila. Sitter den fast i påfyllingsstussen blir bare oljepåfyllingen enda mere plundrete. (Om mulig)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #6 på: oktober 27, 2009, 19:58:33 pm » |
|
Vanskelig å få et plastrør ned gjennom dynamofoten siden den i bunnen der må gjennom ei rist som er der for å hindre for mye oljesøl oppover i dynamofoten. Du har nok lagt igjen litt av røret nedi der.
Skal du gjøre dette skikkelig så må du åpne opp. Dersom du skrur ut dynamo og tar av dynamofoten kan du være heldig å finne restene. Hvis du tapper ut olja og tar av rista i bunn kan du også være heldig at det kommer ut.
Dette får du skrive på tabbekontoen, ofte slik når en ikke tenker så mye over det man gjør.
Enkleste hadde sikkert vært å løsnet litt på boltene under og tappet av en halv liter olje, men det er lett for meg å si....
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
    
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
 |
« Svar #7 på: oktober 27, 2009, 19:58:41 pm » |
|
ikke prøv ogsug olje fra på fulling er jo pakning der som ernesten tett ikke lett og komme forbi den. ta ut peilepinne og sug ut derfra med en tunn slange.. om du ikke tar letteste vei.. ta ut bunnplugg 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #8 på: oktober 27, 2009, 21:55:19 pm » |
|
Ta ut oljetrykkbryteren og start motoren. Det er sånn Ørjan i klubben vår tapper olje  Fra spøk til alvor, tror faktisk det kan fungere om du setter på en rørstuss og slange.. Men ville ikke kjørt lenge. Husker ikke om motor får smøring eller ikke... 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
RobInThaHood
Supermedlem
    
Innlegg: 616
Bosted: stavanger omegn og sånt
|
 |
« Svar #9 på: oktober 27, 2009, 23:10:46 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
It's not a hobby; it's a way of life!
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #10 på: oktober 28, 2009, 12:20:18 pm » |
|
Nesten garantert at veiva skjærer seg om du tar ut olje fra trykkbryteren.
Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å løsne noen av mutrene på oljesila under, bare til det begynner å lekke litt. Samle opp litt olje og dersom du tapper av for mye heller du bare på litt ekstra etterpå.
Garantert at trådstarter har brukt mer tid på reodor felgen løsning med pumpe og slange enn de 5 minuttene det hadde tatt å tappet av litt.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #11 på: oktober 28, 2009, 14:17:46 pm » |
|
Dette er bare komisk 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Ole B
Seniormedlem
   
Innlegg: 423
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #12 på: oktober 28, 2009, 15:28:47 pm » |
|
Mye styr for å tappe av litt olje..
|
|
|
Loggført
|
Tlf.95059839
|
|
|
Knechten
|
 |
« Svar #13 på: oktober 28, 2009, 15:56:59 pm » |
|
Hadde du ikke bodd så langt unna, hadde du sikkert fått låne grillstativet til Oval 57 vist på bildet. Da hadde du kunne snu hele bilen opp ned og fått ut både plastrør og halvliteren med olje. "Det enkle er ofte det beste" påstår noen  Snart er året omme og årets tråd på VW Norge for 2009 skal kåres...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
52split
Seniormedlem
   
Innlegg: 394
Bosted: KRISTIANSUND
Strandbil
|
 |
« Svar #14 på: oktober 28, 2009, 16:57:20 pm » |
|
Da hadde du kunne snu hele bilen opp ned og fått ut både plastrør og halvliteren med olje. "Det enkle er ofte det beste" påstår noen  Snart er året omme og årets tråd på VW Norge for 2009 skal kåres... Takk for tipset. Da vet jeg hvordan jeg skal skifte olje når splitten er ferdig 
|
|
|
Loggført
|
T1 1966
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #16 på: oktober 28, 2009, 19:52:10 pm » |
|
Nesten garantert at veiva skjærer seg om du tar ut olje fra trykkbryteren.
Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å løsne noen av mutrene på oljesila under, bare til det begynner å lekke litt. Samle opp litt olje og dersom du tapper av for mye heller du bare på litt ekstra etterpå.
Garantert at trådstarter har brukt mer tid på reodor felgen løsning med pumpe og slange enn de 5 minuttene det hadde tatt å tappet av litt.
For å hindra at veiva skjærer seg: Ta ut oljetrykkbryter, sett på en T i mellom, med kuleventil å slange på ene stussen, og et trykkmanometer på den andre. Da kan du åpne kuleventilen til du ser du har igjen 2 bar til smøring, resten går ut i slangen. Det hele koster ikke mer enn et par tusen kroner, og er gjort på et par timer... 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
pumma
Supermedlem
    
Innlegg: 589
Bosted: karmøy
|
 |
« Svar #17 på: oktober 28, 2009, 20:22:45 pm » |
|
Sånn kan det gå med nyinkjøpt oljeskifter fra biltema  Det grillstativet så kjekt ut hmm,kansje det kan bli hendig å bruke når vinterhjula skal på hahahah  )
|
|
|
|
|