roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« på: november 14, 2009, 22:05:43 pm » |
|
fikk et tips om å bruke denne metoden.. når ventilene på syl 1 er i vekslingspunktet (en lukker og en åpner) da kan man justere syl 4 osv... hva menes om denne metoden?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #1 på: november 14, 2009, 22:37:02 pm » |
|
Mulig dette er måten å gjøre på hvis du er usikker på om du har riktig TDC.
Enkleste er vel å bruke tenningsrekkefølgen eller som rabben skrev, dra baklengs og juster 1,2,3,4.
Skal du gjøre det med klokka justerer du først ventilene når sylinder 1 tenner, dette er på TDC (vanligvis når reimskivehjulet står med hakket mot skjøten i blokka og rotoren i fordeler peker mot høyre mot TDC hakket i fordeler). Drei 180 grader (halv runde) med klokka og juster nummer 4, drei 180 grader og juster nr 3 , deretter 180 grader og juster nr 2.
La bilen stå over natta før du justerer.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #2 på: november 14, 2009, 22:54:21 pm » |
|
det høres ut som en enkel regel iallfall den vekslingsmetoden, om den er ok å bruke of course  prøver den i morgen om ingen mener den blir helt feil.. tdc på denne motor blir jeg ikke helt klok på, det er en cj motor (2l). har lest en del om 1200-1300-1600.. men her er det noe anna med fordeler og merker.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #3 på: november 14, 2009, 23:49:44 pm » |
|
Når begge ventilene på sylinder 1 er stengt er du i alle fall ikke langt fra TDC 
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #4 på: november 14, 2009, 23:56:53 pm » |
|
og da justerer man 4'rn når de veksler på 1'rn? og samme på 2'rn og 3'rn?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tezer
Supermedlem
    
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
 |
« Svar #5 på: november 15, 2009, 00:08:06 am » |
|
du justere på motsatt side av den sylindern det veksler på! veksler det på 2 justerer du på 4 og omvent! 1 på 3 osv!
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #6 på: november 15, 2009, 00:10:32 am » |
|
ok, da blir det testing av detti i morra..ble litt glad nå  takk for svar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #7 på: november 15, 2009, 00:13:22 am » |
|
men en ting til jeg lurer på...hvorfor er denne metoden ikke nevnt, den er jo ganske så enkel for oss newbies 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tezer
Supermedlem
    
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
 |
« Svar #8 på: november 15, 2009, 02:42:29 am » |
|
Det vet jeg faktisk ikke!!?det vår sånn jeg lærte og justere ventiler på en vw motor for ca en 15 år siden!har virka fint for meg ihvertfall.
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
gmh
Juniormedlem
 
Innlegg: 89
Bosted: sandnes
|
 |
« Svar #9 på: november 15, 2009, 07:22:12 am » |
|
Vi bruker også denne metoden. Og den er meget GREI Jeg har for en tid tilbake (vw2you tiden) forklart at dette er en metode som går ann å bruke ,Men dengang ble jeg nermest kallet en idiot av noen av forståsegpåere  på forumet
|
|
|
Loggført
|
Gisle Morten
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #10 på: november 15, 2009, 09:55:40 am » |
|
Er vel innsugventil på syl 1. og eksosv. på syl 4.som står oppe likt. og det blir jo det samme om man justerer ventilene etter bakovermetoden eller framovermetoden (1 -2 -3 -4) osv. Det som er grunnen til at disse åpner etter 180grader er jo firetaktsregelen, slik at når en har kommet til fjerde "snuingen" så er det ikkje slik at en har kommt til starten igjen.Da justerer en Eksosv, på syl 1. og insugventilen på syl 4.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #11 på: november 15, 2009, 14:17:13 pm » |
|
nå har jeg startet motor etter å justert med vekslingsmetoden,,går meget pent. så etter mat nå ska jeg kjøre motor varm for å se om detti fungerer...ill be back 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #12 på: november 15, 2009, 15:36:27 pm » |
|
da har jeg vært ute å kjørt motor varm, bilen går godt, så jeg får prøve å kjøre sånn i noen dager og se om dette holder mål. nå er det tenning som gjenstår... jeg har en svart plate det står noen tall på (bak reimhjulet) der er det et nullpunkt, og så går tallene oppover på begge sider. på motor står det 7,5 så da går jeg utifra at den ska stå litt under 8 med lampe..? men skal vakum være av når jeg foretar denne kontrollen? det er ingen forskjell i motorgange når vakum tas av...skal det ikke være det?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|