moon
Seniormedlem
   
Innlegg: 406
Bosted: mosjøen
|
 |
« på: desember 07, 2009, 11:59:34 am » |
|
Er det noe jeg må ta hensyn til for første oppstart av ny bygdmotor? el er det bare å fylle på olje og vri om nøkkelen og håpe på det beste  Lars G
|
|
|
Loggført
|
Karmann ghia 1957 mod Hmmm.... karmann ghia ja. Fint skal det væra
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #1 på: desember 07, 2009, 13:12:22 pm » |
|
Innkjøring av kammen.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
moon
Seniormedlem
   
Innlegg: 406
Bosted: mosjøen
|
 |
« Svar #2 på: desember 07, 2009, 13:50:56 pm » |
|
Innkjøring av kammen.
ok. hva gjør jeg da?
|
|
|
Loggført
|
Karmann ghia 1957 mod Hmmm.... karmann ghia ja. Fint skal det væra
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #3 på: desember 07, 2009, 14:40:46 pm » |
|
Pass først på at du har oljetrykk - altså at du har trykk mot oljetrykksbryteren slik at lyset i speedoen slukker. Det er relativt vanlig å ta av coilledning, ta ut plugger og kjinne motorn en del runder uten kompresjon for å prime systemet, husk også å justere ventiler. Når du har oppnådd oljetrykk kan du starte motoren (husk å time statisk først). Når den fyrer drar du den opp på 2000-2500rpm og holder den der i ca 20 minutter (det er nå du kjører inn kammen) - deretter dumper du olja, bytter filter (hvis du har) og fyller på ny olje. Deretter bør du kjøre inn ringene - her er vel det vanligste å finne en lang bratt bakke og virkelig tyne motoren opp denne, for deretter å la bilen henge på lavt gir ned igjen et par ganger. Lykke til! 
|
|
« Siste redigering: desember 07, 2009, 14:43:49 pm av Endre D »
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
moon
Seniormedlem
   
Innlegg: 406
Bosted: mosjøen
|
 |
« Svar #4 på: desember 07, 2009, 15:11:20 pm » |
|
takk takk
|
|
|
Loggført
|
Karmann ghia 1957 mod Hmmm.... karmann ghia ja. Fint skal det væra
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #5 på: desember 07, 2009, 15:45:08 pm » |
|
anbefaler også og gå over ventil justering etter innkjøring av kam
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
moon
Seniormedlem
   
Innlegg: 406
Bosted: mosjøen
|
 |
« Svar #6 på: desember 07, 2009, 17:15:44 pm » |
|
hvordan går jeg fram når jeg skal justere ventilene? Må jeg ja det der lure verktøyet nå jeg skal sette på den røde svinghjuls pakningen,,,,har bare det igjen  eller er det bare å presse inn? Lars G ...
|
|
|
Loggført
|
Karmann ghia 1957 mod Hmmm.... karmann ghia ja. Fint skal det væra
|
|
|
moon
Seniormedlem
   
Innlegg: 406
Bosted: mosjøen
|
 |
« Svar #7 på: desember 07, 2009, 18:32:44 pm » |
|
Fant ut ventil justering..... 
|
|
|
Loggført
|
Karmann ghia 1957 mod Hmmm.... karmann ghia ja. Fint skal det væra
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #8 på: desember 07, 2009, 22:51:36 pm » |
|
Innkjøring er det mange delte meninger om. Disse punktene ville jeg tatt hensyn til den første tida: Motoren skal gå lett og ledig, ikke mer enn 80% gass, ikke presse den på lavt turtall (og ikke høyt), ikke ligge på konstant samme turtall over lengre tid (polerer sylinderne), gire mye opp og ner, bruk motorbrems når du kan, dra gjerne på litt turtall og motorbrems ned. Kjør ca 3 mil, og stopp. Avkjøl motor før du kjører igjen. Bruk mineralolje under innkjøring, sliter mer på motor (skal jo slite til motoren) enn syntetisk. Og så finnes det bøttevis av andre meninger. 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #9 på: desember 07, 2009, 23:39:01 pm » |
|
Mineralolje sliter ikke på motoren. Den smører! Første 20 minutter over 2000 omdreininger. Da er den innkjørt. Stempelringene vil bruke noe tid for å gå seg til i sylinderen. Jeg opplevde dårlig tetting og trykk i veivhuset fremdeles etter 10-15000 km. Nå har motoren gått over 50000 km og fungerer fint. (94 mm boring, alt for store forgassere og ventiler)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #10 på: desember 08, 2009, 00:25:51 am » |
|
Mineralolje sliter ikke på motoren. Den smører!
Ja, men syntetisk smører i utgangspunktet bedre, den har sterkere oljefilm.  Innkjøring er jo for at delene i motoren skal tilpasse seg (slite seg til) hverandre. Dette skjer fortere med en dårlig mineralolje, enn en god syntetisk... I en race-motor vil nok mange kjøre motoren hardere inn, for å slite mest mulig fortest mulig, da litt romsligere klaringer gir mindre mekanisk motstand, og altså mer effekt på kort sikt (402 meter...  ). Husker at på motorsykler som skulle kjøres i roadracing, var det vanlig å starte ny sykkel, og la den gå på tomgang en time, siden var det full gass.
|
|
« Siste redigering: desember 08, 2009, 00:32:39 am av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
|