mai 05, 2025, 09:15:18 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva er denne verdt? 1957 Oval prosjekt  (Lest 2755 ganger)
InFuzion
Nybegynner
*

Vis profil

« på: desember 21, 2009, 21:19:32 pm »

Har kommet over en 1957 oval til salgs, men selger vet ikke hvor mye han vil ha for den. Han ber meg gi et bud, men jeg har ikke peiling på hva slikt kan være verdt, da jeg ikke har noen spesiell greie på dette ennå. Derfor tenkte jeg dette kanskje kunne vært plassen å spørre?

Selger sier bilen skal være komplett, med kun 3 rusthull. Noe særlig mer vet jeg ikke, da jeg ikke har pratet direkte med han selv. Jeg har personlig ikke sett bilen. Dere som kjenner disse bilene ser sikkert ting som ikke jeg greier å se. Det viktigste spørsmålet mitt er om dette er noe å satse på for en som ikke har noen erfaring eller spesiell kunnskap om dette. Det viktigste for meg er at det ikke er så mye rust, da jeg ikke har lært meg å sveise.

Legger ved noen bilder jeg fikk av han. Kanskje dere kan fortelle meg litt mer ut fra bildene? Orginal farge, motor osv.? Setter pris

Loggført
SplitMan
VSN
Supermedlem

Vis profil
« Svar #1 på: desember 21, 2009, 21:33:45 pm »

Den så hyggelig ut! Beige eller grå er en veldig uvanlig farge i 57 - holdt for å være en av de fineste originalfargene på Oval. Ser ut som et godt prosjekt. Her inne - blandt entusiaster - er prisen på en slik som den nå står et sted imellom 12 og 17 tusen, avhengig av om det er matching number motor, originale skjermer...osv. På det åpne marked...finn og slikt, ville jeg si prisen ligger mellom 17 og 25 for denne. Lykke til uansett!
Loggført

SCREWDRIVER #2
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #2 på: desember 21, 2009, 22:16:34 pm »

Denne er jo ikkje grå eller beige! Den er Agavegrøn! Ein av dei absoultt herligaste fargane i VW-Spekteret! Glad Og framfor alt så ser det der ut som eit kjempeflott prosjekt!! Dersom du har sjermane til denne så ser eg for meg denne med "buffa" lakk, altså slipt ned til orginallakk heilt eller delvis, deretter polert opp! Det er grom patina det!

Verdien på denne er ikkje under 10k ivertfall, men om ein bil har ein verdi på kanskje 20k så treng du ikkej by det med ein gong.. kjem jo anpå om selgaren sjølv er klar over verdien på bilen.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Eldiablo
Seniormedlem

Torgrim tlf. 970 71 771

Vis profil
« Svar #3 på: desember 22, 2009, 15:44:42 pm »

Denne er jo ikkje grå eller beige! Den er Agavegrøn! Ein av dei absoultt herligaste fargane i VW-Spekteret! Glad Og framfor alt så ser det der ut som eit kjempeflott prosjekt!! Dersom du har sjermane til denne så ser eg for meg denne med "buffa" lakk, altså slipt ned til orginallakk heilt eller delvis, deretter polert opp! Det er grom patina det!

Verdien på denne er ikkje under 10k ivertfall, men om ein bil har ein verdi på kanskje 20k så treng du ikkej by det med ein gong.. kjem jo anpå om selgaren sjølv er klar over verdien på bilen.

Støtter Tistlo på farge, fargen på dashen minner veldig mye om min agavegrønne -57 mod Blunker
Loggført

(o\ ! /o) | o \/ o | (o)=|=(o) [o\|_|_|/o]

tWolf - Part of the AirWolfs crew
SplitMan
VSN
Supermedlem

Vis profil
« Svar #4 på: desember 22, 2009, 16:34:19 pm »

Bare tull ang farge fra meg.. så bildene på mobilen og greide bare å skille på Split og Oval egentlig...

Fin bil, fin farge, godt prosjekt....løp og kjøp!
Loggført

SCREWDRIVER #2
InFuzion
Nybegynner
*

Vis profil

« Svar #5 på: desember 22, 2009, 19:09:11 pm »

Oi oi oi, flotte tilbakemeldinger! Takk!

I og med at dere var så positive til denne, trur jeg at jeg kommer til å slå til. Bilen står et stykke unna meg, så den må eventuelt kjøpes usett, noe det tydeligvis ikke er så farlig å gjøre. Jeg skal høre litt mer med selger angående skjermer og orginal deler. Jeg tror ikke at selger er kjent med verdien på denne, så jeg tror jeg kommer til å prøve meg på 6-7 i første omgang, deretter kanskje å øke litt.

Agavegrønn sier du Tistlo, dette må sjekkes ut... Blunker

Hvis det blir handel, kommer dere garantert til å se mer av denne...
Loggført
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #6 på: desember 22, 2009, 20:27:05 pm »

Meir agave: http://www.thesamba.com/vw/forum/album_search.php?search_keywords=agave+green&search_terms=all&search_author=&search_forum%5B%5D=-1&search_time=0&search_fields=all&show_results=posts&sort_by=0&sort_dir=DESC Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
H-MEK
Supermedlem

Vis profil
« Svar #7 på: desember 22, 2009, 22:41:52 pm »

Oi oi oi, flotte tilbakemeldinger! Takk!

I og med at dere var så positive til denne, trur jeg at jeg kommer til å slå til. Bilen står et stykke unna meg, så den må eventuelt kjøpes usett, noe det tydeligvis ikke er så farlig å gjøre. Jeg skal høre litt mer med selger angående skjermer og orginal deler. Jeg tror ikke at selger er kjent med verdien på denne, så jeg tror jeg kommer til å prøve meg på 6-7 i første omgang, deretter kanskje å øke litt.

Agavegrønn sier du Tistlo, dette må sjekkes ut... Blunker

Hvis det blir handel, kommer dere garantert til å se mer av denne...

Er helt enig med deg i startbudet. Selger vet garantert hva han vil ha for den, og rep-objekter ser ikke ut til å være det mest lettsolgte for tida.
En annen ting er om selger må selge, eller bare lufter ett salg for å sjekke markedet.
Uansett så er ikke en bil verdt mer enn det en eventuell kjøper vil gi.
Lykke til videre!
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem

Vis profil
« Svar #8 på: desember 22, 2009, 22:58:59 pm »

... de 3 rusthullene kan fort være mange fler etter min erfaring.

Riktig bil og riktig startbud etter min mening!
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
vwmann
Seniormedlem

Ranheim

Vis profil
« Svar #9 på: desember 23, 2009, 12:16:36 pm »

Ser ut som et flott prosjekt da.     Glad    Værd å ta vare på denne.
Loggført

08 Passat stv 4 motion individual
72 Fastback, red rat
65 Notchback, orginal
InFuzion
Nybegynner
*

Vis profil

« Svar #10 på: desember 23, 2009, 18:44:39 pm »

Takk for svar! Får nå inntrykk av at bilen antageligvis er noe å satse på som et prosjekt for en "nybegynner".

... de 3 rusthullene kan fort være mange fler etter min erfaring.

Riktig bil og riktig startbud etter min mening!

De 3 rusthullene tar jeg med en klype salt. Etter å ha sett prosjektene her inne, virker det nesten for godt til å være sant. Jeg bare håper dette er et greit utgangspunkt, med ikke altfor mye rust. Må ta en prat med selger for å høre litt mer detaljert.

Loggført
RZR-Andy
Supermedlem

www.regenstadt.com

Vis profil WWW
« Svar #11 på: desember 24, 2009, 14:22:29 pm »

Ser ut som et godt objekt dette! En ting er selve karosseriet og rust, en annen ting er hva som følger med... kjøper du bare det som bildene viser, eller følger resten av delene som hører til den med? Kjøp og salg av luftkjølte VW (og tilhørende deler) er ikke lukrativt i Norge (minus noen enkeltstående tilfeller Blunker ).
Det du først må finne ut av er om du er klar for et sånt prosjekt - har du X i denne boksen er det jo bare å kjøre på. Om den er komplett og delene noenlunde organisert arkivert, og om du har et sted å stå og verktøyet du trenger - så kan du fint få bil av den til sommersesongen er i gang. Hvis ikke må du beregne et betydelig delebudsjett og ekstra tid til å få fatt i det du trenger. Skal den lakkes må du sette av 20-30 store til dette, og gjerne sette i gang prosessen med å finne noen som kan ta jobben raskest mulig. Eller som Tistlo sier, gå over den med grafittifjerner og scotchbrite og rubbe deg forsiktig ned til den originale Agave-lakken (herlig farge!) og deretter rubbe den opp igjen til glans. Finnes masse god info om dette, det er langt billigere enn hellakkering og du sikrer bilen verdifull orginalitet.
Er det skjult rust (som regel er det det, men unntak finnes) må du ta høyde for dette også.
Prismessig er sikkert 6-7 et greit utgangspunkt, forutsatt at deler er med. Komplett bil er mer verdt enn strippet objekt, som regel må alle de samme delene skiftes enten prosjektet er halvdårlig eller dårlig.
Lykke til!

Loggført
InFuzion
Nybegynner
*

Vis profil

« Svar #12 på: desember 24, 2009, 16:51:29 pm »

Ser ut som et godt objekt dette! En ting er selve karosseriet og rust, en annen ting er hva som følger med... kjøper du bare det som bildene viser, eller følger resten av delene som hører til den med? Kjøp og salg av luftkjølte VW (og tilhørende deler) er ikke lukrativt i Norge (minus noen enkeltstående tilfeller Blunker ).
Det du først må finne ut av er om du er klar for et sånt prosjekt - har du X i denne boksen er det jo bare å kjøre på. Om den er komplett og delene noenlunde organisert arkivert, og om du har et sted å stå og verktøyet du trenger - så kan du fint få bil av den til sommersesongen er i gang. Hvis ikke må du beregne et betydelig delebudsjett og ekstra tid til å få fatt i det du trenger. Skal den lakkes må du sette av 20-30 store til dette, og gjerne sette i gang prosessen med å finne noen som kan ta jobben raskest mulig. Eller som Tistlo sier, gå over den med grafittifjerner og scotchbrite og rubbe deg forsiktig ned til den originale Agave-lakken (herlig farge!) og deretter rubbe den opp igjen til glans. Finnes masse god info om dette, det er langt billigere enn hellakkering og du sikrer bilen verdifull orginalitet.
Er det skjult rust (som regel er det det, men unntak finnes) må du ta høyde for dette også.
Prismessig er sikkert 6-7 et greit utgangspunkt, forutsatt at deler er med. Komplett bil er mer verdt enn strippet objekt, som regel må alle de samme delene skiftes enten prosjektet er halvdårlig eller dårlig.
Lykke til!   

Jeg ser poenget ditt angående deler og komplett bil. Jeg skulle få med alt av deler, og den skulle være komplett, men jeg må forsikre meg om at bilen var komplett før han strippet den, og eventuelt om det mangler noe deler. Jeg regner med at deletilgangen til oval begynner å bli litt vanskeligere etterhvert? Jeg ser at passasjer døren har fått seg en smell, sammens med panseret. Det med organiseringen er også et godt poeng, uten ting organisert kan det fort bli vanskelig å finne rette skruer og deler. Jeg har garasje og bra med verktøy, så jeg slipper å stå ute og skru. Har også mulighet for varme der om vinteren.
Loggført
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #13 på: desember 24, 2009, 17:17:25 pm »

Deler får du tak i! Men det er oftast litt dyrt om det er skjeldne deler..
Noko av det vanskligaste og dyraste er å finne orginale ovalskjermar,, får du dei med er du heldig! Ellers er piler og baklys ting som kan verta dyrt å kjøpa inn. Og intriør ikkje minst! Men synst eg ser masse deler både i og rundt bilen så dette er eit godt kjøp uansett korleis ein vrir og vendar på da Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
øystein
Medlem

Hvor gammel kan ei folkevogn bli?

Vis profil
« Svar #14 på: desember 24, 2009, 17:45:28 pm »

Pansret ser ut til å vera av nyare dato.
får du den for 6/7 tusen har du gjort ein god handel.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!